Laddtryck vs Komp ?

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Massa trampcyklar
Vet att det varit uppe ett flertal ggr men tycker att det finns få svar :confused:

Det gängse diagrammet som figurerar här ibland ger ganska beskedliga laddtryck .
På bigccracing:s sida finns ett annat som "tillåter " betydligt högre laddtryck .

Vad tror expertisen är lämpligt att gå efter ?

( I mitt fall ligger det nära tillhands att montera en betydligt bättre flödande topp i vinter , laddar idag 1,0 / 8,75:1 / A/F 11,9. Lurar lite på om jag vågar laborera mer med laddtrycket också när jag senare kör av den i bänk )

Bifogat

• Boost.jpg
    Boost.jpg
    30.2 KB · Visningar: 159
  • Ladtryck.jpg
    Ladtryck.jpg
    15.1 KB · Visningar: 366
Den nedre bilden kan jag inte läsa, men den övre är iaf för kompressormatad motor. Roots är skruvkompressor och procharger använder turbinkompressor, så kanske inte helt applicerbart på en turbomotor

Ordet i rubriken på den bilden är RELIABLE

Det du vill göra kan man kanske säga är YOUR MILAGE MAY VARY

Den nedre bilden kan jag inte läsa, men den övre är iaf för kompressormatad motor. Roots är skruvkompressor och procharger använder turbinkompressor, så kanske inte helt applicerbart på en turbomotor

Hmm , tydligt bara man läser på ordentligt .
Enligt text på samma sida bör det gå att ladda 14-16 psi ( 0,95-1,1 bar ) i de flesta motorer med IC .

Finns det någon annan uppfattning jag bör beakta ?
Kör gärna hela säsonger och utnyttjar absolut max 1 ggn av 1000 .

M

Se till att ha bra bränsle och öka laddtrycket till 1,3-1,4 bar så passerar du troligen 300 hp utan att behöva ändra något alls i motorn. Jag skulle feta upp den i det läget t.ex. AFR 11 till 1 gärna i kombination med minskad förtändning få lite mer marginal mot spikningar.

Det är en lösning som borde fungera utifrån nivån du ligger på nu.

Ska tilläggas att jag helst kör std-tändning och definitivt kör max 98-oktan .
bränslet börjar faktiskt bli ett problem här i landsorten , lämnar man Värmland mot tex götalandshållet är det extremt svårt att hitta annat än 95-oktan :huvet
Händer då och då att man får spilla i lite lågoktan för att komma till en riktig mack körandes som en kärring :fakta

Ta inte de där siffrorna som någon exakt sanning. Det är bara tumvärden.
En massa annat påverkar också, storlek på cylinder, utformning av förbränningsrum, fyllnadsgrad osv

Själv kör jag E 85 och laddade 1.1 vilket gjorde att jag klev över 300 sträcket med en liten turbo. Kör E 85 så klarar du dig en bit till.

Jag laddade 1,1 i min 1127 kompsänkt 2mm KKK-26 utan IC på E-85.
Vet inte vilken turbo du åker men en liten bygger massa mottryck och värme
till ingen nytta.

Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...