mencken
Laddtrycksberoende!
- Gick med
- 16 Aug 2004
- Ort
- Brok Prestorp
- Hoj
- Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Jag har en R1 -01 Turbo med förgasare, den är enligt uppgift byggd av Mc Express. Det sitter ett Schwitzer agg på den och den har IC. Har varit ute och provåkt lite nu och laddet ligger på 0.5 bar.
Hur mycket ska man kunna ladda utan att det rasar för mycket?
Vet att komp och 123 andra faktorer påverkar men vad är normalt? 1 bar?
Ska riva bort avgassystemet och kolla så inte wastegaten kärvar på något sätt nu ikväll eller imorgon men om allt ser ok ut så kankse det är läge att införskaffa en pysventil för att ställa trycket med?!
Tillägg! Anledningen till tråden var att den kändes bra mycket vassare i början och efter konsultation med förra ägaren så laddaden den när jag köpte den ca 0.8 och var bänkad till 237 hk på hjulet... Sanningshalten i den siffran låter jag vara osagd men då var den redigt snabb! Nu ligger laddet på ca 0.4/0.5 enligt mätaren och efter mycket felsökning och skruvande så har jag hittat en förhållandevis stor spricka i wg-huset... Trycket håller sig och svajar inte men har minskat betydligt. Kan en sån spricka påverka trycket så mycket? Den går i övrigt precis som den ska... Bifogar ett par bilder, sprickan ifråga sitter längst ner i wg-hålet!
Hur mycket ska man kunna ladda utan att det rasar för mycket?
Vet att komp och 123 andra faktorer påverkar men vad är normalt? 1 bar?
Ska riva bort avgassystemet och kolla så inte wastegaten kärvar på något sätt nu ikväll eller imorgon men om allt ser ok ut så kankse det är läge att införskaffa en pysventil för att ställa trycket med?!
Tillägg! Anledningen till tråden var att den kändes bra mycket vassare i början och efter konsultation med förra ägaren så laddaden den när jag köpte den ca 0.8 och var bänkad till 237 hk på hjulet... Sanningshalten i den siffran låter jag vara osagd men då var den redigt snabb! Nu ligger laddet på ca 0.4/0.5 enligt mätaren och efter mycket felsökning och skruvande så har jag hittat en förhållandevis stor spricka i wg-huset... Trycket håller sig och svajar inte men har minskat betydligt. Kan en sån spricka påverka trycket så mycket? Den går i övrigt precis som den ska... Bifogar ett par bilder, sprickan ifråga sitter längst ner i wg-hålet!
Last edited: