Laddstyrka, när tar prylarna stryk?

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Åttiotalisten släpper ur sig ~15v, min "mek" menar på att det är katastrofalt och att laddregulatorn har gett upp. Jag tycker inte att det är några problem, vilket inte heller instruktionsboken gör. När börjar kablage brinna och tändboxen grillas?
 
Det är lugnt....

CDI har inget med laddsystemet att göra så den grillar du inte. Först kommer du att grilla lamporna och batteriet men det är rätt otroligt vid 15V. En grillad laddregulator ger typ 50v ut vid lite gaspådrag...
 
Jag har samma problem, min ger ca 14.8V. Fick tips om att kolla jordningen...
 
Det ska vara överladdning o cirkus 15 v får ses som vara inom normalintervallet. Sen går det grilla det mesta, i princip allt när det gäller elsystemet med hjälp av kass laddningsregulator. Vilket en del hondaägare har fått uppleva :gnissla. Ibland dock, kan en kass laddningsregulator ibland ge lite konstig symptom o olika mätvärden vid mätning.
 
Last edited:
Två inlägg om laddregulatorn nu, jag trodde kass regulator = 0V ut?
Men den kan kanske gå sönder på olika sätt?

(Förlåt kapningen, blev bara lite nyfiken :) )

Jupp. Antingen överladdas det utav bara den eller så är laddas det inte alls.
 
Har en Fireblade-08.
Mätte batteriet idag, den gav 14,5v på tomgång och oförändrat vid gaspådrag.
Är detta normalt för "nyare" hojar?
 
Vet inte, men håller den 14,5V vid alla varvtal = hel och fungerande laddregulator, i mina öron iallafall.
Du mäter med lyset på, ja?
 
Mycket beror ju på hur gammal hoj och vad det sitter för regulator på den, men 15v är inte bra i längden.

Men jag saktar ett utomordentligt vanligt inlägg från en göteborgare.:va
 
Vet att vissa batteri typer trivs vid högre laddning 15.5v, medan andra batterier vill ha lite lägre spänning.

Men ska man svara på TS fråga angående när batteriet tar stryk.

Ja då får man nästan ringa varje tillverkare & fråga vad just det batteriet klarar av i max laddström
 
Last edited:
ett 12V batteri skall laddas med 14,4V, underhållsladdas med 13,7V. om ett batteri laddas med en spänning högre än 14,4V inträder gasning vilket innebär att vattnet blir till vätgas och syrgas och batteriet torkar ut. detta gäller givetvis vanliga syrabatterier.
jag vågar inte svara på om t.ex. GEL-batterier tål en högre laddspänning
 
Har en Fireblade-08.
Mätte batteriet idag, den gav 14,5v på tomgång och oförändrat vid gaspådrag.
Är detta normalt för "nyare" hojar?

Jag läser från en batteritillverkare

Constant voltage charging mode
Constant voltage range = 14,40 - 14,70 V

Så 14,5 V är normalt och det som imponerar är att spänningen inte ändras nått alls vid gaspådrag. BRA regulator.
Gissar att spänningen inte påverkas mer än högst några 0,1 V
när du tänder och släcker ljuset.
 
Jag läser från en batteritillverkare

Constant voltage charging mode
Constant voltage range = 14,40 - 14,70 V

Så 14,5 V är normalt och det som imponerar är att spänningen inte ändras nått alls vid gaspådrag. BRA regulator.
Gissar att spänningen inte påverkas mer än högst några 0,1 V
när du tänder och släcker ljuset.
Jag glömt lite vad jag tog reda på när jag höll på med det där, men är det inte så att med belysningen påslagen så blir spänningen något lägre vid tomgång, eftersom belastningen är stor och generatorn knappt snurrar, men stiger snabbt till det nominella värdet vid gaspådrag, och ökar sen inte mer över detta, oavsett varvtal?
 
Med batterier som är för urladdade så kan det uppstå kokning när motorn startas och laddregulatorn laddar för fullt. Med ett normalladdat batteri så borde inte det vara några problem. Så underhållsladdning är att föredra.
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top