Laddstyrka med Ctek Zafir 90

Knoxan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
WR450F -05
Hej alla sporthojare!

Fick äntligen tummen ur och satte laddning på hojens batteri, men jag vart lite osäker på vilken laddstyrka jag skulle ställa in min Ctek zafir laddare på.

Man kan välja mellan 0.5Ah och 3.3Ah. På batteriet står det "standard =1.2Ah" och "Quick=5.0Ah".

Jag kör med 3.3Ah. Skulle det vara bättre att låta den stå på 0.5? Tänkte låta laddaren vara påkopplad resten av vintern fram till maj typ.

mvh
Erik

Du ska ha den på mc-inställningen, dvs 0,5A, annars bränner du sönder batteriet. Du kan snabbladda det med 3,3A, men då får du bara ladda en kortare stund, tex om du måste få liv i det så du kan köra iväg lite snabbt.

Du ska ha den på mc-inställningen, dvs 0,5A, annars bränner du sönder batteriet. Du kan snabbladda det med 3,3A, men då får du bara ladda en kortare stund, tex om du måste få liv i det så du kan köra iväg lite snabbt.

brännar man verkligen söndet det? Den känner ju av när batteriet är fulladdat och sänkar styrkan automatiskt, som jag fattar det enligt manualen.

I såfall är mitt batteri jävligt krasch nu, då det stått så i flera dygn nu....inte bra...

Någon annan som vet om det verkligen bränner batteriet?

mvh
Erik

brännar man verkligen söndet det? Den känner ju av när batteriet är fulladdat och sänkar styrkan automatiskt, som jag fattar det enligt manualen.

I såfall är mitt batteri jävligt krasch nu, då det stått så i flera dygn nu....inte bra...

Någon annan som vet om det verkligen bränner batteriet?

mvh
Erik

Jag tvivlar på att du har bränt batteriet om det bara har stått några dagar, det är som du säger att spänning och ström sänks när batteriet är uppe i full spänning och det är ju ingen gammal laddare från OK det handlar om som kunde mosa på med uppåt 17-20 volt hela tiden... Det största problemet med bil-läget på Ctek är att den maximala strömmen blir för hög för ett MC-batteri i början av uppladdningsfasen, men om batteriet t.ex var skapligt laddat innan blir den tiden väldigt kort. Därmed inte sagt att man ska köra bil-läget i tid och otid, men det är t o m möjligt att göra det under en kortare stund för att snabbt få igång ett urdraget batteriet.

Givetvis ska det vara strömstyrka A (ampere) och inte laddningsmängd, Ah (amperetimmar), som uppges på laddaren eller hur "Knoxan"?

Manualer finns på nätet - ladda hem och läs (följer med laddaren också).

http://www.ctek.com/SE/manualer.asp

Bifogat

• zafir90.JPG
    zafir90.JPG
    16.8 KB · Visningar: 67
Back