Laddregulatorer

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har tips på vad man ska ha, gäller främst till min kompressormatade CB250N. Har problem med underspänning till bredbandslambdan och det verkar verkat misstänkt att regulatorn tar ner spänningen lite väl mycket då man varvar hojen för det är då man får felkoden, har testat så av lyset om generatorn inte skulle orka ladda men det hjälper inte. Ska se om jag kan hitta nån lämplig voltmätare och koppla in så man har koll på när hur spänningen sjunker.

Nån mosfet grej som inte jordar bort spänningen är väl att föredra men vad ska man köpa?

Samma sak till med GSX750ES:en där verkar det som att regulatorerna verkar vara ett vanligt fel, några tips på vad man ska ha?

Nu vet jag inte exakt hur ditt laddsystem ser ut men till äldre yamaha är det populärt med att man bygger om till en modernare laddregulator. Kablaget brukar vara rätt simpelt.

Nånting sånt här: shorturl.at/jvEJM

shorturl.at/ltHNW

Det finns både serie- och shuntregulatorer med Mosfet.
Tar mig friheten att saxa lite från ett Nortonforum:
've learned that there are very few 'series' types on the market and they are more expensive - such as the Shindengen SH755. But the other thing I've learned is that there are several 'Chinese' copies of this device sold from China, Italy and Poland that are cheap (and sometimes not cheap) immitations that are in fact 'shunt' types.
The price of the genuine article seems to be about £60 (if you look in the US) but try to find one in the UK and you keep coming back to ebay and all the rubbish.
The genuine ones are fitted to Yamaha and Polaris but if you find the right part on Polaris UK, the price is £200!

Fattar jag rätt om den lite dyrare FH020AA tål varv bättre? Nu vet jag inte hur kinkigt detta är, mina hojar Honda 250:in och GSX750:in rödvaravar vid 10000 rpm och det är väl just vid acc från stillastående som man drar ut på växlarna och just ligger över 10000 rpm vid växlingen så frågan är hur känsligt det är om man just går över 10000 rpm vid växlingarna.

Det är nog sällan jag ligger över 8000 rpm så det borde ju vara lugnt. Blir nog att testa den.

Varför inte bara köpa en som garanterat funkar annars? Mosfet från CBR600RR 07-12

Den lär väl annars blir bra.

Verkar som att original regulatorn tar ner spänningen lite väl mycket nånstans över 5000 rpm, körde hem från jobbet efter att tvingats jobba över så det var alldeles för sent för att köra kompressor Honda med tanke på ljudnivån hojen har så jag försökte hålla igen så gott det gick och höll mig runt 5000 rpm och då drabbades jag inte av underspänning. Har märkt att vid acceleration kan AFR mätaren ibland låsa sig men komma igång då man släpper gasen och varven går ner.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back