Laddregulator ger 15 volt, hiss eller diss?

Majoriteten av motorcyklars laddningssystem är hopplöst primitiva.

Slå om din fluke till ac, koppla ur statorn från regulatorn. Mät statorspänningen över dess olika faser. Samtliga ska leverera 70-90VAC vid 4000v/min. Är det högre (föga troligt, när statorn havererar blir utspänningen lägre, inte högre) är statorn skyldig.

Mest sannolikt har regulatorn lämnat in.
 
Det är Batteriet som bestämmer vilket volt tal det blir vid laddning. Laddströmmen är ett resultat av skillnaden mellan Laddarens spänning och Batteriets spänning!

Korrekt: Men eftersom elsystemet, startmotor, belysning, lampor osv är konstrerat för och utvalda för ett "12 Volts batteri" vilket med hojen igång ger drygt 14 Volts spänning till elsystemet. Så funkar det inte med batteribyte om man har ett friskt batteri. Friskt batteri=Startar hojen. Bara att byta "Laddaren", dvs laddningsregulatorn. Så laddarens spänning blir rätt.
http://www.batterigrossisten.com/Batteri-pdf2012/batteri-2012s29_bgl_yuasa-laddning-blybatterier.pdf
http://www.servicepoolen.com/pdf/Odyssey anvandarmanual_Svensk_070907.pdf
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top