Laddproblem R1-09

mysecret

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
R1 -09
Lyckades klanta till det i våras:skulle starta upp hojen, batt.dött, så jag satte på en ganska stark billaddare som stod ett tag och efter en stund så började de surra i ett relä eller nåt under sadeln kände på batteriet -varmt som fan .
Starta upp hojen och körde men efter stopp orkade den inte dra igång igen , kollade laddningen vid gång och den visade på strax under 14 ok då laddar den tänkte jag, köpte ett nytt batteri allt funkar smidigt ca 5 -10 tillfällen sen samma sak igen .
Det verkar som den laddar lite men inte tillräckligt och att även vid körning så räcker inte laddningen till, Zenonlysena slocknar vid längre körning och batteriet verkar också långsamt blöda ut ..
Nån kunnig som kan ge en kvalificerad gissning på vad jag kokade sönder i min iver att göra första strecket?

Vad menar du med stark billaddare?
Antingen har du bränt någon cell i batteriet eller så har du bränt generatorns laddregulator. Även om du har 14 volt ut från generatorn så kan den vara kass. Mät hur många A den ger oxå.

Om en cell är trasigt i ett batteri försöker generatorn ladda samtliga celler, är en cell då trasig så får de andra cellerna för mycket kräm och de börjar koka, vilket leder till att de snabbare blir dåliga.

EDIT: Läste ditt inlägg en gång till och såg att du köpt ett nytt batteri, troligtvis laddregulatorn du behöver se över.

Last edited:
Lyckades klanta till det i våras:skulle starta upp hojen, batt.dött, så jag satte på en ganska stark billaddare som stod ett tag och efter en stund så började de surra i ett relä eller nåt under sadeln kände på batteriet -varmt som fan .
Starta upp hojen och körde men efter stopp orkade den inte dra igång igen , kollade laddningen vid gång och den visade på strax under 14 ok då laddar den tänkte jag, köpte ett nytt batteri allt funkar smidigt ca 5 -10 tillfällen sen samma sak igen .
Det verkar som den laddar lite men inte tillräckligt och att även vid körning så räcker inte laddningen till, Zenonlysena slocknar vid längre körning och batteriet verkar också långsamt blöda ut ..
Nån kunnig som kan ge en kvalificerad gissning på vad jag kokade sönder i min iver att göra första strecket?

http://www.electrosport.com/media/pdf/fault-finding-diagram.pdf

Kör igenom det så har du lösningen sen.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph