Laddproblem, Honda CB600 Hornet -05 (bild)

Eliminator

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2007
Hoj
2005,Honda CB600 Hornet
Hej

Är inne på mitt tredje batteri nu på 300mil, börjar misstänka att nått är galet med laddningen.

Hade ingen annan Hornet att referensmäta mot, men min polare och hans GSX750 fick ställa upp som någon sorts referens.

Mätning gjord med Fluke Scopemeter 196b, och inspelad i fluke view 4.0
Prob 1 = Honda
Prob 2 = Suzuki

Min motorcykel har ingen laddning under tomgång och laddningen svänger mellan 13,4 och 14 volt.

GSXen har laddning även på tomgång och vid varvning så ligger laddspänningen stabilt.

Har pratat med Honda centralt, dom menar att det inte alls är säkert att jag har nått problem, kolla på grafen och säg vad ni tycker.

En önskan vore om någon annan (som har en Hornet) kunde testa att bara mäta spänningen över batteriet vid tomgång (1000rpm) och se hur den ligger.

Det är inte alls ovanligt att vissa hojar laddar dåligt eller inte alls på tomgång så det behöver inte vara några problem pga det. Jag skulle kolla varvtalen mellan tomgång och 5000rpm också och se var den börjar ladda - den bör börja ladda innan 5000rpm normalt i alla fall. (Mät även på högre varvtal och kolla att polspänningen på batteriet är jämn - både med och utan lyset igång).

Du har sämre utgångsförutsättning än din polare (han har garanterat ett GEL-batteri i bra skick utifrån grafen) så hans generator behöver inte generera lika mycket ström (med samma belastning) som din för att hålla uppe spänningen. En tänkbar orsak kan vara att en av faserna i generatorn eller likriktaren/regulatorn lagt av så att du måste upp högre i varvtal för att få upp spänningen. Men det är inget som man kan säga med säkerhet utifrån grafen, det måste du mäta upp i så fall.
En annan möjlighet att greppa orsaken är att prova med polarens batteri och se om laddningskurvan förändras på din hoj.

Mitt batteri var fyra dagar gamalt vid mätningen, min honda-verkstad satt i ett nytt batteri (orginal yasawa?) när dom felsökte hojjen.
Polarens batteri är 3 år och från biltema!

Spänningen blir aldrig jämn någonstanns över registret, svajjar alltid mellan 13 - 14,4 volt.

Spänningsregulatorn är bytt.

... blir inte klok på detta

Har något liknande problem på min hoj, köpte en cb 900 hornet -03 i slutet på förra sommarn, det började med att när den stått still i mer 1v-10dagar så var batteriet näst intill tomt och startmotorn orkade inte dra runt.

Aha tänkte jag, batteriet är gammalt, så jag köpte ett nytt gel-batteri och monterade in, körde några vändor och allt funkade jättebra, sen så körde jag inte med hojen på säkert 8 veckor och den startade efter det utan problem.
Men nu 2v efter så var batteriet näst intil tomt vilket resulterade i att hojen inte startade.

Vad är det frågan om?, krypströmmar, laddar inte generatron. Hur länge kan man begära att ett batteri skall klara av hållas "laddat"?

Normalt så har man läckströmmar på någon enstaka mA (klocka etc.). Det går ju alltid att mäta upp och kontrollera. http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=121372

Om man har larm monterat så drar det desto mer. Beroende på typ så kan det dra ur batteriet tillräckligt för att få startproblem på relativt kort tid (ett antal veckor) även om man har batteri som är nytt. Lösningen är att underhållsladda batteriet om hojen blir stående en längre tid.

EDIT: Man har även en viss självurladdning av batteriet som ökar med ökad temperatur oavsett om man har batteriet anslutet på hojen eller ej, men den är normalt så liten att det krävs ett antal månader innan det märks.

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...