Laddningsregulator

tomzpn

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
93,Yamaha FZR600R
Undrar om nån kan hjälpa mig....
Har precis köpt en ny laddregulator på ebay till min fzr600
Det sitter 4st stift i den en med röd tråd resten med vit.
Är inte 100 på att jag fick dit den röda på rätt plats..
Han gick igång fint efter bytet,dock så funkar inte varvräknaren.
Den dog samtidigt som bränslepump,cdibox samt flera glödlampor strök med når laddregen överladdade...MEN frågan är vad händer om den röda sladden(+?) är på felstift?????Skulle hojen gå igång överhuvudtaget???
Tacksam för svar

Hojen går på bara batteriet om du kopplat den röda sladden (plussen) fel eller inte alls.

Mät spänningen med motorn på lite varv. Det ska vara minst 13.5 volt. Om så är fallet har du kopplat rätt.
På min hoj drog jag den röda direkt till plus-polen på batteriet.

Hojen går på bara batteriet om du kopplat den röda sladden (plussen) fel eller inte alls.

Mät spänningen med motorn på lite varv. Det ska vara minst 13.5 volt. Om så är fallet har du kopplat rätt.
På min hoj drog jag den röda direkt till plus-polen på batteriet.

Jag mätte upp 14.9volt vid 3000varv(uppakattat då varvräknaren e paj)o det ökade int mer när jag varavade hårdare.då kan man väl utgå fr att laddregulatorn o generatorn e ok.Eller?

men varför funkar inte halvljus(helljus funkar o blinkers o bromsljus) o bakljus samt varvräknare?Kan de va ett relä?Har gått egenom kontakter o sprayat 5/56 på alla skarvkontakter.

14.9 volt är lite högt. Brukar inte gå äver 14.5 volt på varv, men kanske beror det på att du har lyset avstängt..
Vilken spänning får du på tomgång?
Du mäter väl över batteriet? Samt att du har instrumentet inställt på likspänning?

Vore jag dig skulle jag kolla att alla säkringar är hela eftersom inte halvljus eller baklyset funkar. Relä till lysena är jag osäker på om det är till din hoj? Har du kanske elschema så kan du ju kolla.

Att varvräknaren inte funkar kan antingen bero på att en konding gått i instrumentet beroende på överspänning eller så funkar inte CDI-boxens sladd för varvräknaren (ev. glapp). Det går att ta ut varvräknar-signalen även direkt från ena tändspolens minus. El-schema underlättar eftersom du då kan se vilka färger varräknarsladden har.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd