Laddningsregulator??

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Hej, behöver lite tips från er som kan det här med el och laddning på Moto Guzzi då jag är urkass på detta.

Har en V11 Sport från 2000 som har hyfsat nytt och fräscht batteri. Nästan alltid när tändningen sätts på så tänds laddningslampan - men inte alltid.

Om jag tar min gamla antika voltmätare och tar direkt på polerna så visar den ca 13v (väldigt svåravläst gradering) när den är AVSTÄNGD.....startar jag då så går den upp till 17-18v !

Pratat med en vän om detta och han tror att laddningregulatorn spökar??

Vad tror ni?....samt om det är den som bråkar, vart sitter den på hojen och vart köper man den (håller tummarna på att den inte är för dyr)??

Jättetacksam för tips i laddningsdjungeln.

Går den upp till 17-18V så är den kaputt. Mellan 13,5-14,8V brukar regleringsområdet ligga normalt.
Men kontrollera med ett annat mätinstrument innan du byter. Rent hypotetiskt så skulle mätinstrumentet kunna visa fel om du har ett icke "true-RMS-instrument" och mycket rippel (övertonsöverlagring) i spänningen från laddningsregulatorn.

(Det senare kan du utesluta om du går upp med hojen i varvtal och spänningen skenar iväg, men då riskerar du att förstöra batteriet också, så begränsa tiden i så fall).

Last edited:
Menar du att lampan tänds när motorn är igång eller bara när du slår på tändningen utan att ha startat motorn? Har du startproblem om du inte underhållsladdar?

Menar du att lampan tänds när motorn är igång eller bara när du slår på tändningen utan att ha startat motorn? Har du startproblem om du inte underhållsladdar?

Hej, jag menar att när jag slår på tändningen (hojen av) så tänds lampan oftast men inte alltig

/H

Hej, jag menar att när jag slår på tändningen (hojen av) så tänds lampan oftast men inte alltig

/H

Låter som dåligt med kräm i batteriet som då KANSKE är kasst pågrundav laddregulatorn.

Men mät ström innan du börjar pilla med annat.

/H

Normalt så tänds ju både oljetryck o laddningslampa när man slår på tändningen för att sen slockna när man startat hojen. Har du inga startproblem för övrigt så låter detta helt normalt.:tummenupp

Det var laddningsregulatorn som var paj men nu är den omlödad och hel!

Dock har jag inte fyllt den med fyllningsmassa än.

Tips tas tacksamt emot på lämplig fyllningsmassa.

Latexfog kanske, går att få bort rätt lätt om det behövs.

Tack, om det är silconfog (mjukfog) man använder till kök/bad så har jag blivit avrådd att använda detta (vet inte varför)

Andra tips på fyllning?.....står still i skallen på mig tyvärr..:va

Tack, om det är silconfog (mjukfog) man använder till kök/bad så har jag blivit avrådd att använda detta (vet inte varför)
Luktar det ättika så är det ättiksyra i fogmaterialet..
Och det är INTE bra..
Fyllmassa för elektronik får inte var aggressiv..
Visste det kommer att fungera.. "ett tag"...

Nej det är den sorten som målare använder, har för mig siliconer reagerar med syreutsöndring vid kontakt med vatten, säkert därför man avrådit från användandet.

Men om du skall vara helt seriös så kolla länken. https://www.elot.se/product.html?pr...term=MELBYE+SKANDINAVIA+SVERIGE+AB+GJUTHARTS+

Luktar det ättika så är det ättiksyra i fogmaterialet..
Och det är INTE bra..
Fyllmassa för elektronik får inte var aggressiv..
Visste det kommer att fungera.. "ett tag"...

Såg först nu, helt rätt det är dom med ättika som man skall akta sig för rent generellt, i synnerhet vid packningar rund vatten typ vattenpumpar osv.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard