Laddningsproblem

skl2351

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Hoj
suzuki gsx 400F
Har en gsx 400f-82 som slutade att ladda,Nytt batteri inköpt förra året. Ligger bara på 12.5 volt när jag mäter över batteriet. Har mätt statorn vid 5000 varv= över 80 v på samtliga och 0,8 ohm på samtliga med motorn avstängd, ny regulator och bra värden vid mätning.
Kollat alla kopplingar mellan regulatorn men har 0.4 volt mellan plus regulator och plus batteri ska visst inte vara mer än 0,2 volt. Kan detta vara felet och var ska jag leta. Besiktning på onsdag.

är de 12,5 volten uppmätta med motorn igång?
vad ar du iså fall när den är avstängd?

Ja det stämmer

just nu ligger det på 12,1 V, Nyladdat ligger på 12.6, men sjunker efter ett tag

Jag vet inte hur din generator ser ut kan ju vara kolen i den som är dåliga.
andra alternativet är dåligt batteri, har det blivit FÖR urladdat ngn gång är det lätt hänt att det går sönder. extra kännsligt för urladding om det står kallt.
Är ju oftast fel på batteriet. kan vara så att en cell är död i ditt batteri.

laddspänning ska ligga 13,8-14v över 2000 varv, annars är nåt fel med laddningen.
MC-generatoerr har väl inte så ofta kol, utan är en permanentmagnet som snurrar runt en spole.

laddspänning ska ligga 13,8-14v över 2000 varv, annars är nåt fel med laddningen.
MC-generatoerr har väl inte så ofta kol, utan är en permanentmagnet som snurrar runt en spole.

så är det alldeless säkert men gammal hoj kankse har gammal lösning :)

Jag vet inte hur din generator ser ut kan ju vara kolen i den som är dåliga.
andra alternativet är dåligt batteri, har det blivit FÖR urladdat ngn gång är det lätt hänt att det går sönder. extra kännsligt för urladding om det står kallt.
Är ju oftast fel på batteriet. kan vara så att en cell är död i ditt batteri.

Generatorn ger ju över 80 v så den tror jag är hel, och batteriet tror man ska funka om det är nytt. Kanske bäst och testa med ett annat.
Är ingen stjärna på det här men kan man testa genom att koppla över till ett bilbatteri eller??

Generatorn ger ju över 80 v så den tror jag är hel, och batteriet tror man ska funka om det är nytt. Kanske bäst och testa med ett annat.
Är ingen stjärna på det här men kan man testa genom att koppla över till ett bilbatteri eller??

du skrev det om 80v tidigare trodde det va ngn felskrivning.
vet inte vad en generator ger mätt innan regulatorn. men efter regulatorn bör du inte ha mer än ca 14,4 v

har du laddat batteriet med extern laddare och kan ändå inte starta hojen så är det garanterat batteriet.

Börja med att mäta batteri (laddspänning) med motorn över 2000 varv, är den inte mellan 13,7 och 14,5v så är nåt fel med laddningen.
ger generatorn 80v innan regulatorn så lär själva generatorn vara hel och det pekar ännu mer att regulatorn är paj.

du skrev det om 80v tidigare trodde det va ngn felskrivning.
vet inte vad en generator ger mätt innan regulatorn. men efter regulatorn bör du inte ha mer än ca 14,4 v

har du laddat batteriet med extern laddare och kan ändå inte starta hojen så är det garanterat batteriet.

I felsökningsschema ska man mäta mellan de tre faserna från generatorn innan regulatorn och då ska man ej ha under 80v vid 5000 varv, och då ska generator vara hel, och det har jag.
Hojen startar utan problem men laddar inte mer än max 12,7 v

Börja med att mäta batteri (laddspänning) med motorn över 2000 varv, är den inte mellan 13,7 och 14,5v så är nåt fel med laddningen.
ger generatorn 80v innan regulatorn så lär själva generatorn vara hel och det pekar ännu mer att regulatorn är paj.

Det är bara det att jag ohmmätte regulatorn och det skulle var mellan 0,5-2.0 ohm och jag hade 0,8 ohm, kan man mäta den på något annat vis tex med motorn i gång och isåfall hur mycket volt borde det vara då?

då är det som ULFLJ säger ....regulator.

men jag hävdar att det finns en liten möjlighet att det kan vara batteriet då du inte fått upp spänning med externladdare heller.
en regulator är troligen ganska mkt billigare så pröva med det först

vanligt fel på dessa hojar och även E-modellen är kass laddregulator eller statorlindning...

Det är bara det att jag ohmmätte regulatorn och det skulle var mellan 0,5-2.0 ohm och jag hade 0,8 ohm, kan man mäta den på något annat vis tex med motorn i gång och isåfall hur mycket volt borde det vara då?

med motor igång och om du mäter över batteriet har ulflj gett dig svaret.

med motor igång och om du mäter över batteriet har ulflj gett dig svaret.

Vill ju inte bara tro att den nyköpta regulatorn är trasig, hitta i felsökningsschemat att dålig kontakt till + regulatorn från batteriet kan vara en orsak. Har sprayat samtliga kontakter utom de som går in i tändningslåset. Kan det vara ett tänkbart fel ?

Vill ju inte bara tro att den nyköpta regulatorn är trasig, hitta i felsökningsschemat att dålig kontakt till + regulatorn från batteriet kan vara en orsak. Har sprayat samtliga kontakter utom de som går in i tändningslåset. Kan det vara ett tänkbart fel ?

låter väldigt otroligt ....hmmm mkt lättare när man själv e med och mäter osv.
men klart att det kan vara fel på nya grejer.

låna ett batteri funkar inte det så måste det vara regulatorn.

Du har väl en säkring på laddningen (mellan regulator och batteri). Har du kollat den?

Statorn låter som den är hel. Mätte du upp den vid anslutningen till regulatorn eller närmare statorn själv? Tänker på ev kabelbrott.

Har du precis bytt regulator så kan det ju vara kontaktproblem. Så att gå över alla anslutningar en gång till är en bra idé.

Du kan även diodtesta laddregulatorn för att se att den är hel. Står inte det i det felsökningsschema du följt så finns instruktioner i detta.
http://www.electrosport.com/technical-resources/library/diagnosis/pdf/fault-finding-diagram.pdf

Du har väl en säkring på laddningen (mellan regulator och batteri). Har du kollat den?

Statorn låter som den är hel. Mätte du upp den vid anslutningen till regulatorn eller närmare statorn själv? Tänker på ev kabelbrott.

Har du precis bytt regulator så kan det ju vara kontaktproblem. Så att gå över alla anslutningar en gång till är en bra idé.

Du kan även diodtesta laddregulatorn för att se att den är hel. Står inte det i det felsökningsschema du följt så finns instruktioner i detta.
http://www.electrosport.com/technical-resources/library/diagnosis/pdf/fault-finding-diagram.pdf

Säkringen är hel
Mätte statorn vid första kopplingarna under sadeln och har diodtestat regulatorn som hade rätt värden.
Jag får kolla kontakterna igen och prova med ett annat batteri.

Last edited:
Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back