Laddningsproblem

meckar Lasse

larza
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
cbr 1000
Hej!Nu har jag slängt ut Biltemas batteri, o köpt ett YUasa 14 ah.Detta batteri håller kvar strömmen längre,men något galet är det.Volttalet sjunker gradvis,men varför ?När jag lägger på voltmetern o motorn har 1000 varv sjunker volttalet,men ökas varvtalet till 3-4000 visar laddningen på 13,5-13,8.Batteriet sugs ur suksesivt. någon som har tips.Jag skall plocka ut laddningsregulatorn o mäta denna ,mätvärden finns i Haynes boken,men har inte kommit så långt än. Honda CBR 1000f -93

Det verkar ju som att hojen laddar, har du kollat att inget ligger o drar ström utan att du vet om det?

Tjenare Ozzi. Jag har varit i säkringsboxen o mätt,volten är något lägre här.Ingen direkt krets som jag kan peka på.När tändningen är på ,sjunker mätvärdet på batteriet.Efter att ha kört en sväng på 3 mil,låg batteriet under 12 volt när jag va hemma,när jag åkte iväg låg den strax över 12 volt.

Ok., det låter ju som dålig laddning, om du har en multimeter så kan man med vissa mäta även ström(Ah), lyft av ena batteripolen o mät mellan pol o polsko när allt är avstängt.

Gör samma grej med motorn igång.. Laddspänningen kan va OK men laddströmmen för låg. Minimum laddström står i din haynes

Sitter nog samma laddregulator som i 600an. Dom är inte asbra

Tjenare ! Nu har jag hittat vilken krets som drar ström,men vad felet ligger vet jag inte. kom gärna med förslag. 10amp säkring (startmotor)(Tändning)(Växelströmsgenerator)gäller för denna säkring.Kan laddningsregulatorn ha med denna säkring o göra.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back