Laddningsproblem på Honda CB900

kvantfysik

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2013
Hoj
Honda CB900F
Tjenare,
har sökt runt på nätet och och läst mig till lösningar så gott jag kan. Tänkte ändå posta en fråga här för att se om någon vänlig själ kan hjälpa mig.

Som rubriken antyder så är det något vajsing med laddningen på min gamla CB900 (motorn -83 ramen -79).

Batteriet är bara något år gammalt och har inte gått mycket men efter lite längre rundor på 7-10 mil, så vill den inte starta. Lysen och lampor går igång och startmotorn försöker vrida runt, men kraften räcker inte till. Efter ett par försök klickar den (lamorna går altjämnt igång som vanligt). Går att springa igång utan problem.

Jag gissar att det är generatorn eller regulatorn/likriktaren som gett upp, men för säkerhets skull testade jag batteriet med multimeter. Följande mätning gjordes med ett fulladdat batteri:

13.18 V (och sjunker långsamt) utan tändning
12.57 V (sjunker snabbare) med tändning igång
12.52 V (och sjunkter snabbt) på tomgång

Provar att gasa upp till ca 5000 varv, batteriet laddas (jag slutade testa när det nådde 13.68 V, där fortsatte det fortfarande att ladda långsamt). Efter jag släppte gasen till tomgång stannade det på 12.43 V och låg mer eller mindre fast där vad jag kunde se.

Ett par timmar efter testet:
12.79 V utan tändning
12.50 med tändning och sjunker

Kan man dra några slutsatser om detta? Förstår att det är svårt när batteriet är det enda jag testat. Ska eventuellt försöka mig på att testa regulator/likriktare också. Ska bara hitta en bra youtube-video som visar hur man gör, hehe.

Tack på förhand!

som du själv skriver så prova med att testa likriktaren/regulatorn också. om du slår om multimetern till att mäta växelström så ska du kunna mäta spänningen som kommer ifrån generatorn. nu vet jag inte hur hög spänningen ska vara ifrån din generator, men på min hoj så skulle den ligga runt 80V om jag inte minns helt fel. vad spänningen ska ligga på för just din hoj och hur man mäter likriktaren/regulatorn borde stå i en verkstadshandbok för din maskin.

MVH Phille

Tack för tipset!
Men borde jag inte bara kunna mäta resistensen (Ω) mellan ringarna på rotorn? Om den ser ok ut så borde det väl vara regulatorn/likriktaren som spökar (eller ev. statorn...)?
Är nämligen inte 100 på hur jag mäter regulator/likriktare, det är därför jag gnäller lite.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti