Laddningsproblem Ltr450?

Intense

Medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hej, hjälper en vän att felsöka en quad som inte vill ladda och har gjort allt jag kan och är inte direkt nybörjare på det här men extra tips och idéer kan alltid hjälpa.

Följande är testat:

1. Gjorde en inre voltmätning över 3-fas generatorn/statorn för att de att det inte är någon överledning på någon av spolarna, de verkar ok får samma spänning över alla faser tillsammans med ett batteri och en lampa i serie. Även mätt ohm och de är också mitt i skalan enligt handboken.

2. Mätt kabelstam mellan regulator och stator, även där är det inga problem.

3. Ingen överledning från stator till jord, kollat noga.

4. Gjort diodmätning på regulatorn och får ingen överledning i den när jag vänder polaritet mellan fas-ingång och likströmsutgång.

5. Tagit en regulator från en trx700 och kopplat på men får inte ut någon laddspänning. Testat med ltr-regulatorn på trx700 och den funkar då fint.

6: Här blir det lite intressant, när man mäter direkt över en fas på generatorn och varvar så får jag inte ut så många volt som jag borde.

7. Har tyvärr ingen tångamperemeter så jag kan inte mäta om jag får ut någon vettig ström när statorn är kopplad till regulatorn. Kör tricket med en lampa över faserna. På samtliga faser så lyser en 55w lampa ganska svagt även om man varvar ordentligt men ingen skillnad mellan faserna men om jag kopplar den på trx:en på tomgång så brinner den upp.

Motorn har varit demonterad av en tidigare ägare och jag har skruvat ihop den från kartonget med delar. Börjar fundera på om svänghjul/vev demonterats med hammare då veven ändå var skrot och att svänghjulet då tappat en hel del magnetism och det inte längre räcker för att ge en vettig laddning? Magneter mår ju som bekant inget vidare av att man slår på dem. Jag köper inte att statorn är trasig om alla spolar ger samma resultat och allt annat verkar helt också?

Finns det något sätt att mäta svänghjulet eller är det bara att chansa på ett nytt då?

:huvet

Har du mätt upp alla dioderna separat så det inte är avbrott i någon av dem? Är framspänningsfallet detsamma över dem?

Regulator är utesluten som trasig, bytlånat den åt andra hållet nu och den funkar fint.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing