laddningsproblem kawasaki

satsumas

en frukt om dagen...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Fireblade
Jag har problem med en kawasaki ZL 600 (samma motor som gpx 600 m fl). Jag var ute på min flickväns hoj i godan ro innan maskinen bara dog, strax innan batteriet var slut lade jag märke till att varvräknaren visade för lite...

Jag har mätt upp generatorlindningarna (3st) parvis och får samma värde rakt över ca 0.7 ohm. Har även kollat så jag inte har jordfel från respektive lindning. Laddningsregulatorn/likriktarens dioder verkar funka, jag har mätt med multimetern. När jag kör med bågen så blir ladningsregulatorn varm, vilket borde tyda på att den får el från generatorn(?). Ibland har det hänt att skiten (läs laddning) fungerar när jag startar upp skrotet för att sedan sluta.
När den funkar har jag ca 14.8V över batteripolerna.

Jag vore en "happy camper" för lite synpunkter från forumsexpertisen.

Last edited:
Hur gammalt e batteriet,ere tillräckligt me vatten i,Har du mätit batt.?
Kolla annslutningarna till regulator, plasten kan smälta innuti om de blir så varmt alltså.

hade ungefär samma fel på min zx6r -98 och där var det ett kontacktstycke från generatorn som hade brunnit. pillade isär kablarna o lödde ihop det igen sen så funkade det igen :banana

Tack för input gnagaren.
Batteriet är mindre än ett år gammalt och är helt ok, regulatorn har jag kontrollmätt och jämfört med en som jag vet fungerar, så den är också OK.
Regulatorn blir varm, inte het, men jag ska ta en extra koll på anslutningarna.

P.Björk, var ngnstans satt kontaktstycket? var det på generatorlindningen eller utanför rotorn. Jag är just nu välsignad med en utanpåliggande rotor som sitter utav :censored.

Ska det inte finnas dioder mellan laddningsregulatorn och batteriet?
Om de finns och inte fungerar som de ska kan det vara orsak till att jag inte får ngn laddning?

Det värsta är att felet är av intermittent art (dvs funkar ibland), så en glappkontakt känns trolig...

Lägger upp vidare framsteg/snedsteg...

Tack för förslag hittills :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti