Laddningsproblem Honda CBR 600 f3

Boppersson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 600 F3
Tja!

Tänkte kika om någon har något tips på vad de kan vara för fel på min CBR när den inte laddar korrekt. Det händer att om jag kör med ljuset tänt i stan så dör hojen efter ett tag. När den fått vila en liten stund är de inga problem att starta igen, men vill ju slippa de problemet helt. Om jag bara kör med parkeringsljuset är de ingen fara, men vill ju köra med vanligt ljuse. Batteriet är nytt och bra så felet är någon annanstans :va .

det är en CBR 600 från 95.

tacksam för alla svar o hjälp!
 
Mät på batteriet när du har motorn av, tyo 12v.
Motorn igång med lite varv och ljuset avslaget typ 14v.
Gör samma med ljuset på, ska också vara 14v.
Om det är 12v så ta loss de tre kablarna till laddreläet och kör motorn och mät sladdarna ut från generaton.
det är växelström och kan ligga på ca 70 volt om jag inte minns fel men det viktiga är att det är samma på alla 3, du mäter alltså växelström mellan 2 av de 3 kablarna, mät på alla tänkbara sätt däremellan.
saknas det någon fas där så är generatorlindningen paj.
 
Mät på batteriet när du har motorn av, tyo 12v.
Motorn igång med lite varv och ljuset avslaget typ 14v.
Gör samma med ljuset på, ska också vara 14v.
Om det är 12v så ta loss de tre kablarna till laddreläet och kör motorn och mät sladdarna ut från generaton.
det är växelström och kan ligga på ca 70 volt om jag inte minns fel men det viktiga är att det är samma på alla 3, du mäter alltså växelström mellan 2 av de 3 kablarna, mät på alla tänkbara sätt däremellan.
saknas det någon fas där så är generatorlindningen paj.


Tackar, detta ska testas! :Bugar
 
Patrik (Kamikaze Kid) sammanfattade det rätt bra.

Det kommer tre kablar från spolarna vid svänghjulet som går till regulatorn. Dessa har ofta samma färg och mellan dem skall det gå att mäta ca 30 - 60 volt växelspänning vid lite varv oavsett mellan vilka två kablar du mäter. OBS! Spänningen stiger med varvtalet. Är det någon kombination som inte ger spänning har en spole brunnit. Lättast brukar då vara att byta hela plattan eftersom de tre spolarna i verkligheten är uppdelade på massa småspolar.

Fungerar det så långt så mät vad som kommer ur regulatorn med inkopplat batteri. Nu är det likspänning och volt mellan 13,5 och 14,4 som gäller vid lite varv. OBS! Mäter du utan att koppla in en last (batteriet) kan mätningen visa helt fel.

/Nitrous
 
Vanligt med laddningsregulatorn. Var de på min gamla cbr 900 den bara dog en dag när jag var ute o körde. Efter lite vila fungera den igen. Org ladreg har dålig kylning och blir överhettad = :död.
Här har du en guide på lite felsökning endel färgkoder kanske inte stämmer men bra att ha något att följa!
http://www.electrexworld.co.uk/acatalog/Technical.html
 
Patrik (Kamikaze Kid) sammanfattade det rätt bra.

Det kommer tre kablar från spolarna vid svänghjulet som går till regulatorn. Dessa har ofta samma färg och mellan dem skall det gå att mäta ca 30 - 60 volt växelspänning vid lite varv oavsett mellan vilka två kablar du mäter. OBS! Spänningen stiger med varvtalet. Är det någon kombination som inte ger spänning har en spole brunnit. Lättast brukar då vara att byta hela plattan eftersom de tre spolarna i verkligheten är uppdelade på massa småspolar.

Fungerar det så långt så mät vad som kommer ur regulatorn med inkopplat batteri. Nu är det likspänning och volt mellan 13,5 och 14,4 som gäller vid lite varv. OBS! Mäter du utan att koppla in en last (batteriet) kan mätningen visa helt fel.

/Nitrous


nu har jag testat att mäta kablarna från svänghjulet.. jag får värden som är lika från alla tre kablar, men dom är inte så höga som du beskriver !? har haft varv som legat på 2,5k och fick nog inte mer än 20 v~ .. sen va kanske inte volten exakt lika från alla 3 kablar men de va svårt att kolla ett fast värde, men alla tre rörde sig i samma värdesområde. kollade även på batteriet när den va på och han får fina 14 volt.

vad kan detta betyda tro? .. kan de vara så att regulatorn blir överhettad ibland som Vogge nämnde?
 
nu har jag testat att mäta kablarna från svänghjulet.. jag får värden som är lika från alla tre kablar, men dom är inte så höga som du beskriver !? har haft varv som legat på 2,5k och fick nog inte mer än 20 v~ .. sen va kanske inte volten exakt lika från alla 3 kablar men de va svårt att kolla ett fast värde, men alla tre rörde sig i samma värdesområde. kollade även på batteriet när den va på och han får fina 14 volt.

vad kan detta betyda tro? .. kan de vara så att regulatorn blir överhettad ibland som Vogge nämnde?

Om du varvar över 5k så måste den klämma ur sig mer, annars är det fel i generatorn (spolar eller dylikt).
Testa att varva mera.

Lite lustigt fel att den dör efter en stund om du kör med halvljus på och sen startar om den får vila en stund. Känns lite som att batteriet och laddning bör kunna uteslutas. Måste vara något som bli överhettat tillfälligt.
Om laddningen krånglade så skulle du inte få 14v till batteriet och hojen skulle inte heller starta efter att ha vilat en stund eftersom batteriet bör vara tomt.
Om spänningen i batteriet sjunker så brukar hojen sluta gå på höga varv, dvs inte varva mer än kanske 8-9k.
Dör hojen bara rakt av, poff, eller hur uppträder den när den "dör" ?

/Nitrous
 
Om du varvar över 5k så måste den klämma ur sig mer, annars är det fel i generatorn (spolar eller dylikt).
Testa att varva mera.

Lite lustigt fel att den dör efter en stund om du kör med halvljus på och sen startar om den får vila en stund. Känns lite som att batteriet och laddning bör kunna uteslutas. Måste vara något som bli överhettat tillfälligt.
Om laddningen krånglade så skulle du inte få 14v till batteriet och hojen skulle inte heller starta efter att ha vilat en stund eftersom batteriet bör vara tomt.
Om spänningen i batteriet sjunker så brukar hojen sluta gå på höga varv, dvs inte varva mer än kanske 8-9k.
Dör hojen bara rakt av, poff, eller hur uppträder den när den "dör" ?

/Nitrous

okej.. får kila ut igen o prova mer gas :) ja de är lite konstigt för när den dör så börjar den inte ens "blöddra" bara pang poff dör utan förvarning, oftast i korsningar o de är ju lite pinsamt att behöva knuffa iväg sin hoj.. men när den väl fått vila så kan man köra som en dåre direkt, inga problem alls med höga varv.
 
Om du varvar över 5k så måste den klämma ur sig mer, annars är det fel i generatorn (spolar eller dylikt).
Testa att varva mera.

Lite lustigt fel att den dör efter en stund om du kör med halvljus på och sen startar om den får vila en stund. Känns lite som att batteriet och laddning bör kunna uteslutas. Måste vara något som bli överhettat tillfälligt.
Om laddningen krånglade så skulle du inte få 14v till batteriet och hojen skulle inte heller starta efter att ha vilat en stund eftersom batteriet bör vara tomt.
Om spänningen i batteriet sjunker så brukar hojen sluta gå på höga varv, dvs inte varva mer än kanske 8-9k.
Dör hojen bara rakt av, poff, eller hur uppträder den när den "dör" ?

/Nitrous

Så nu har jag varvat drygt 6k och får ut ca 50 v~ från alla tre kablar.
 
Så nu har jag varvat drygt 6k och får ut ca 50 v~ från alla tre kablar.

Det är inte laddrelaterat iallafall.
Är det så att den fungerar om du kör med park-ljus på så är det helt klart någon komponent som reagerar på belastningen, men frågan är vad som kan göra att den dör på det sättet.

När hojen har "dött" , är det att den inte startar eller fungerar inte startmotorn t.ex. , utveckla?

/Nitrous
 
Det är inte laddrelaterat iallafall.
Är det så att den fungerar om du kör med park-ljus på så är det helt klart någon komponent som reagerar på belastningen, men frågan är vad som kan göra att den dör på det sättet.

När hojen har "dött" , är det att den inte startar eller fungerar inte startmotorn t.ex. , utveckla?

/Nitrous

Eh, när den dör vid ett korse tex så trycker jag ju på startknappen igen, men det händer inget, inte ens klickande från motor eller relä.. blir lite osäker om indikeringslamporna ljuser eller inte, men oljelampan lyser nog då som vid en vanlig start .. , man kan säga att de känns som någon vrider av tändningen . När den vilat ett tag så klickar det och startmotorn försöker dra runt med orkar inte, så då är de bara att springa igång den, o då räcker de med bara någon meter så hoppar den igång igen. Trodde ju första gången att de va batteriet men de är har jag testat med olika som jag har o vet är bra skick på.
 
Stadskörning betyder ju mycket bromsljus, blinkers, låga varv, många stopp, tomgång vid rödljus med kanske bromsljus och blinkers samtidigt etc. Dessutom med hel/halvljus på. Alltså mycket som suger ut batteriet snabbt. Skulle du ha mätaren med dig när det händer kunde du ju snabbt kolla hur batterispänningen ser ut just då den dör. Batterier återhämtar en del av sin förlorade laddning av sig själva om de får vila en stund, vilket ju också stämmer med det du säger. Att det inte händer om du har på parkeringsljuset istf hel/halvljus pekar ju också mot att då klarar batteriet belastningen bättre.

Är alla kontakter fina och rena?
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top