Laddningsproblem Daytona

XenoMorpH

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Daytona 600 -04
har laddningsproblem som rubriken lyder, 11,5 V och sjunker oavsett gaspådrag.. batteriet är nytt

kollade spänningen från generatorn med regulatorn bortkopplad, runt 70V mellan alla 3 kablarna vid lite gas

bytte då till ny regulator, endast 12 V ut från denna oavsett gaspådrag

mätte då spänningen från generatorn med regulatorn INKOPPLAD, stabila 10 V mellan alla 3 kablarna och inte en volt mer eller mindre vid gaspådrag

va ere som händer ? har nån lindning brunnit eller hela förbannade generatorn ?

tack på förhand boyz !
 
Dåliga batterier kan ge detta fenomen även om generator och likriktare/laddningsregulator är hela, men gör enligt nedan.

Koppla loss likriktaren/regulatorn igen och mät generatorn igen (har du fortfarande runt 70V AC mellan lindningarna vid lite gaspådrag så är statorlindningen hel. Prova sedan med ett annat batteri (ladda gärna upp det innan med separat batteriladdare). Anslut likriktare/regulator igen. Fortfarande samma sak? Kolla att likriktaren/regulatorn är riktigt inkopplad och nerjordad i chassit.
 
Dåliga batterier kan ge detta fenomen även om generator och likriktare/laddningsregulator är hela, men gör enligt nedan.

Koppla loss likriktaren/regulatorn igen och mät generatorn igen (har du fortfarande runt 70V AC mellan lindningarna vid lite gaspådrag så är statorlindningen hel. Prova sedan med ett annat batteri (ladda gärna upp det innan med separat batteriladdare). Anslut likriktare/regulator igen. Fortfarande samma sak? Kolla att likriktaren/regulatorn är riktigt inkopplad och nerjordad i chassit.

De mesta är redan kollat.. generatorspänning, batteriet är nytt och laddat, jordningen i motorblocket, säkringar, you name it..
Grejen är ju de att den får för lite laddning endast när man gasar, 12 V
På tomgång är de för lågt och den dör nästan..
Ingen kontakt nånstans tror jag, generatorn kanske inte får signal som säger hur mycke den ska ladda.. om nu datan styr sånt
 
kom igen nu grabbar, gnugga geniknölen och kom med fler tips ! tacksam för alla svar
 
kan tillägga att den går väääldigt ryckigt på vägen också, vrider man på lite gas så slutar den plötsligt att ge kraft och den går tomt en stund (varvmätarn står still), sen rätt vare e så rycker den till och varvmätarn stiger litegrann, å så håller de på.. vrider man på fullt så går den bara tomt, inga ryckningar alls... ungefär som om man håller i bromsen å gasar samtidigt.

ja skulle kunna tänka mej att den missar å tända ibland vilket kan leda till att den rycker, men sen om de påverkar generatorn vet ja inte, tändstift har ja bytt..

någon klok där ute med svar ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top