Laddningsproblem CBR 1000 RR -05

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
RC211V
Bytte till ny laddningsregulator, men ingen skillnad, den vill inte ladda (12,2V/4000rpm). Batteriet visar 12,7V med tändningen av. Har en multimeter enligt bild, hur ställer man in den för att kolla om generatorn/alternatorn är paj? (ohm) Har även bytt batteri. Vill ut å köra, men inte utan laddning. :confused:

Bifogat

• Multimeter.jpg
    Multimeter.jpg
    11.1 KB · Visningar: 552
Du ställer in instrumentet så att du kan mäta växelspänning för att mäta upp generatorn oansluten: V~

Bifogat

• Multimeter.jpg
    Multimeter.jpg
    87.2 KB · Visningar: 121
Spänningen varierar med varvtalet.
Lågt varvtal = Lägre spänning.
Högt varvtal = Högre spänning.

Ex. 80V AC vid 5-6000 rpm kan vara ett riktmärke på att allt fungerar som det ska från generatorn. Kolla samtliga faser (lindningar). Är den kass ändras inte spänningen med ökat varvtal utan är troligtvis runt 0V hela tiden.

Last edited:
Ok, ska kolla detta så fort jag druckit ur min Irish Coffee, tack för svaren. :o)

Har nu kollat, tre gula kablar, två av dom visar ca 30V och den tredje visar ca 20V på tomgång men alla ökar vid gaspådrag.
Jag kanske mätte på fel sätt??? jag använde både svart å röd kabel från mätaren på kontakterna till dom gula kablarna från generatorn, skulle jag bara använt den röda på tre gula och den svarta mätarkabeln till ramen (jord)???

Last edited:
Om vi kallar dom 3 gula för 1, 2 och 3 så mät mellan 1-2, 2-3, 1-3.
Varva lite och se om det ökar.
Dom gula ska vara löskopplade från regulatorn.
Tänk på att spänningen blir ganska hög så ta inte i anslutningarna.

Om vi kallar dom 3 gula för 1, 2 och 3 så mät mellan 1-2, 2-3, 1-3.
Varva lite och se om det ökar.
Dom gula ska vara löskopplade från regulatorn.
Tänk på att spänningen blir ganska hög så ta inte i anslutningarna.

Så har jag gjort, det blev 30 Volt från två av dom gula och 20 Volt från en på tomgång, alla ökade volttalet med gaspådrag.

Nu har jag kollat 1,2 & 3, det blev som följer 1-3=80-82V~, 1-2=61V~ och 2-3=82V~ vid ca 5000rpm. jag antar att generatorn är paj då???

Nu har jag kollat 1,2 & 3, det blev som följer 1-3=80-82V~, 1-2=61V~ och 2-3=82V~ vid ca 5000rpm. jag antar att generatorn är paj då???
Nej, det är ett alldeles lysande resultat. Felet ligger någon annanstans. Har du provat mäta upp (lik-)spänningen över batteriet både med det nya batteriet och den nya likriktaren/regulatorn inkopplad?

Är du säker på att likriktaren är korrekt inkopplad?

Nej, det är ett alldeles lysande resultat. Felet ligger någon annanstans. Har du provat mäta upp (lik-)spänningen över batteriet både med det nya batteriet och den nya likriktaren/regulatorn inkopplad?

Är du säker på att likriktaren är korrekt inkopplad?

Går inte koppla fel, en kontakt med 3 stift & en med 2 stift, kanske man måste skrapa bort färg från regulatorn så det blir bättre jord, batteriet visar 12,7 Volt med tändningen avslagen, 12,0 med motorn igång, ökar till 12,2-12,3 om jag varvar.

Om man har kasst batteri så kan man få fenomenet du har när du mäter laddspänningen, även om generator och likrikare/laddningsregulator fungerar korrekt. Men 12,7V visar att batteriet är OK. Kontrollera så att likriktaren får ordentlig kontakt mot jord, om inte annat så behövs det för kylningen av den. Kolla även så att inga kablar glappar eller har dålig kontakt i anslutningarna till batteri, likriktare, säkringsbox etc.
Det ser ut som om batteriet lastas ner ganska mycket med motorn igång. Får du gnistor när du ansluter batterikablarna till batteriet (läckström)? Sjunker batterispänningen märkbart när du slår på tändningen utan att lysen etc. eller motor är igång, i så fall kan det vara en tänkbar orsak till fenomenet.

Tack för alla svar Eldstorm, jag ska kolla alla anslutningar och håller just nu på att ladda batteriet med en vanlig laddare så det är fullt innan jag kollar igen.

Fortfarande ingen laddning, generatorn alstrar bra med kräm in i regulatorn, men det vill inte komma ut nått från regulatorn tydligen, kan det ha varit fel även på den nya laddningsregulatorn? En kompis kom hem med sin hoj, och vi kollade hur hans laddning va, den ladda 13,6 Volt på tomgång och över 14 V med lite gasande, då provade vi hans batteri på min för att förvissa oss om att mina batterier var bra/kass, men min hoj ville inte ladda ens hans batteri.
Kan man mäta på en regulator om den är hel/trasig? Hur ställer man in mätaren som är på bild i denna tråd isåfall?

Kollade även ev läckström nu, ställde mätaren på 20m och fick 0,1 mA på mätaren, med eller utan regulatorn inkopplad.

"3. CURRENT LEAKAGE TEST WITHOUT REGULATOR/RECTIFIER CONNECTED
Disconnect the regulator/rectifier 2P connector and recheck the battery current leakage.
Is the current leakage below 2.0 mA ?
YES - Faulty regulator/rectifier
NO _. Shorted wire harness
• Faulty ignition switch."

Enligt beskrivningen från pdf-filen (urklippet ovan) så är min nya regulator paj eller?

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard