Laddningsbara batterier sämre än alkaliska?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Köpte en batteriladdare på Clas Ohlson för att slippa att ständigt köpa nya batterier till min MP3-spelare. Men livslängden på dessa batterier när de är fullt laddade är väsentligt kortare än alkaliska icke laddningsbara. Är det så eller har jag köpt en dålig laddare med lika dåliga batterier?

"Batteriladdare
Med 4 st miljöriktiga Ni-MH batterier. Inbyggd timer (laddtid ca 15 timmar). Laddar laddningsbara Ni-MH eller Ni-Cd batterier typ R03 och R6 (2 eller 4 st/laddning). Storlek 110x48x45 mm."

Bifogat

• 325100_X_2005-10-13_082055_678.jpg
    325100_X_2005-10-13_082055_678.jpg
    54.1 KB · Visningar: 416
Köpte för några år sedan laddningsbara batterier på Mobilia utanför Linköping. De var på 2400 mAh. Använder dem till bl a tangentbordet, och de håller längre än vanliga batterier (4-5v innan det är dags att ladda dem igen).

Har säkert sparat in någon tuenlapp under åren jag använt dem.
De är nu 4 år gamla, och funkar hur bra som helst. Kostade 179 SEK.

På mina står det Ni-Mh 2700...och dom räcker bra. Så det låter mest som att du köpt riktiga budgetbatterier.

Batterierna ingick. Är 2700 högsta möjliga specifikation på R6-batterier? Förslag för att få riktigt bra kvalitet?

Kjell och kamrater är väl ett utmärkt ställe och 2700 är det mesta du får ur R6 om du inte skall upp i riktigt dyra.

Med 800 mAh kommer man inte långt på. 2700 mAh håller sig bra mkt längre.

Njo, men han skrev ju AAA/R03, vilket är en storlek mindre än R6/AA. Vet inte i vilken maxkapacitet dom finns, men knappast uppåt 2700 mAh.

Njo, men han skrev ju AAA/R03, vilket är en storlek mindre än R6/AA. Vet inte i vilken maxkapacitet dom finns, men knappast uppåt 2700 mAh.
Tur att någon har ögonen med sig. Jag blev rejält besviken när det visade sig att 1000 mAh var det vassaste på både Kjell & Co, OnOff och Clas Ohlson. Förklarade för butiksinenhavaren på Kjell & Co att det ska finnas AAA med 2700 mAh i deras sortiment. :rolleyes:

Men förhoppningsvis håller dyra Duracell mAh 1000 märkbart längre än de "Vanson" 800 mAh som följde med laddaren.

Det jag minns som den stora nackdelen med laddbara ackar från RC-flygtiden i min ungdom är ju att de inte ger samma spänning. En laddbar motsvarighet till ett 1.5V batteri ger ju bara 1.2 V pga av naturlagar. Så är det mig veterligen än idag, dvs ung samma cellspänning som man får ut per cell även i en laddbar blyack mao. Så att jämföra Ah mellan batterier och ackar blir ju lite missvisande om man är ute efter effekten=U*I

/J

Om inte tekniken har utvecklats extremt dom senaste åren så har uppladdningsbara betydligt sämre kapacitet än icke uppladdningsbara, den kemiska processen blir ju betydligt mer komplicerad om man inte bara ska hitta dom ämnen som ger lämplig ström under längst tid utan att processen även ska vara reverserbar x antal gånger (x är väl i storleksordningen 1000-2000 nuförtiden).

Om inte tekniken har utvecklats extremt dom senaste åren så har uppladdningsbara betydligt sämre kapacitet än icke uppladdningsbara, den kemiska processen blir ju betydligt mer komplicerad om man inte bara ska hitta dom ämnen som ger lämplig ström under längst tid utan att processen även ska vara reverserbar x antal gånger (x är väl i storleksordningen 1000-2000 nuförtiden).

Om jag tänker tillbaka på tiden man hade sin första radiostyrda bil (börjar bli ett tag sen) så hade jag laddningsbara R6/AA NiCd-batterier, där kapaciteten var 500 mAh. Den kapaciteten var definitivt lägre än motsvarande alkaliska batterier. Däremot undrar jag om kapaciteten idag hos NiMh-batterierna, 2700 mAh, inte är minst lika bra som icke uppladdningsbara dito. Även dessa har väl utvecklats dom senaste 20 åren iofs.

Är det spänningen hos batteriet som är avgörande, så det ju avsevärd skillnad mellan 1,2 v och 1,5 v. Är det däremot kapaciteten man är ute efter så tror jag det är fördel för det laddbara...

Hittade förresten en finfin bild som beskriver det jag inte orkar beskriva själv (att spänningen sjunker fortare på alkaliska batterier än hos NiMh):

alkaline-vs-nimh.jpg

Den som vill läsa med kan kolla här:
http://www.greenbatteries.com/batterymyths.html

Last edited:
Som jag skrev ovan så är effekten, P= U*I. Så en "strömkapacitet" på säg 2700 mAh för ett en ack på 1.2 V innebär att energiinnehållet är lika med (1.2/1.5)*100= 80% av energiinnehållet hos ett 1.5 voltsbatteri på 2700 mAh.

Energiinnehållet måste man mäta i Ws eller Kwh och liknande, dvs effekt*tid. Och den elektriska effekten är ju som sagt spänningen gånger strömmen.

All "kapacitet" som angetts ovan i tråden är ju bara strömmen.

Bra länk :tummenupp

Vad jag kan läsa där (iof partiskt då dom säljer just den typen av batterier så man får ta det med några nypor salt) så har alkaliska fortfarande lite högre kapacitet och det är just när man tar lite mer ström som ovanstående graf stämmer.

Men för något som tar ut små strömmar har alkaliska fortsatt ett övertag (ja, bortsett från att man får kasta dom när dom är klara, NiMH laddar man om) men det lär vara betydligt mindre än det var förr.

Utspänningen skiljer sig lite och är utrustningen gjord för alkaliska batterier och man dunkar i laddbara med annorlunda urladdningskurva så blir batteri övervakningskretsen lurad och ger felaktig info.

Alltså man kan få indikation och systemdown läge fast man har kapacitet kvar.

Har konverterat utrustning avsedd för litiumaccar för att köra nmhi , då var jag tvungen att lägga en diod och efterföljande jättekondesator för att buffra upp så strömmen kunde leveras utan dippar så inte batteriövervakningen larmade om låg batterinivå i onödan.

Så är grejerna gjorda för alkaliska så räkna med kortare driftstid med uppladdningsbara då spänningen är annorlunda - trots att man har lika mycket.

Glöm inte att laddaren måste vara bra också, se till att köpa en "intelligent" laddare. Om du går på den billiga varianten så måste du hålla koll på laddningstiden själv vilket kan vara svårt. Jag hade ingen aning om det på min förra laddare utan lät den vara igång över natten vilket "brände" batterierna...

Nu har jag en laddare som själv går över till underhållsladdning när batterierna är fulladdade.

.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...