Laddning av batteri som sitter på hojjen

• Thread starter Thread starter ThomasN
  • Start date Start date

ThomasN

Guest
I manualen till min Ctek batteriladdare står det att om man skall ladda ett batteri som sitter i hojen skall man sätta + på laddaren på + på batteriet men - på laddaren mot någon jordpunkt men ej - på batteriet. Varför? Borde väl vara exakt samma sak att sätta den på - på batteriet? :confused:

Inte för att det spelar så stor roll men vore kul att veta varför...

Bildas "knallgas" vid laddning, för att vara på säkra sidan vill man att eventuella gnistor kommer så långt ifrån batteriet som möjligt.

Antar att det är därför...

ThomasN skrev:
I manualen till min Ctek batteriladdare står det att om man skall ladda ett batteri som sitter i hojen skall man sätta + på laddaren på + på batteriet men - på laddaren mot någon jordpunkt men ej - på batteriet. Varför? Borde väl vara exakt samma sak att sätta den på - på batteriet? :confused:

Inte för att det spelar så stor roll men vore kul att veta varför...
Liksom föregående svarade så bildas knallgas. Så när du ska ladda så monterar du plus på plus först, sedan minus mot jord på hojen vilket är nästan var som helst på hojen bara de e metall. Å när du sedan tar väck laddningen så börja med minus. Risken för explosion är egentligen minimal men en polare råkade ut för ett batteri som exploderade när han skulle ta bort laddningen. Dels small det rätt bra å både han å bilen fick ta en rejäl dusch efteråt. Efter tröjan han hade på sig gjort en vända i tvättmaskinen såg den ut som schweitser-ost...

Ta alltid ur laddaren från väggen innan du plockar bort +/- från batteriet :fakta

Jag har sett ett sprängt batteri och det är ingen rolig syn

Ok

Som ett litet faktatillägg på tråden så säger manualen att man alltid skall koppla på och av pluspolen först. Står även i Hayens rep. manualer till min bil.

Däremot när man laddar ett batteri utan att koppla bort det skall först nätspänningen till laddaren tas bort (alt. laddaren i stand-by läge om det finns), sen jord kopplas bort och sist plus.

ThomasN skrev:
Ok

Som ett litet faktatillägg på tråden så säger manualen att man alltid skall koppla på och av pluspolen först. Står även i Hayens rep. manualer till min bil.

Däremot när man laddar ett batteri utan att koppla bort det skall först nätspänningen till laddaren tas bort (alt. laddaren i stand-by läge om det finns), sen jord kopplas bort och sist plus.
Koppla PÅ först ja men inte av väl :va Då lägger man ju de underbara lilla gnistan vid batteriet :confused:

Har du en Ctec laddare så har du väl den käcka lilla sladden som du skruvar fast på batteriet och kopplar in laddaren i en färdig koppling!
Kanon!

Annars så är det som sagt den lilla gnistan man är orolig för i närheten av batteriet.
Att spränga batteriet är förvisso inte så vanligt men kan berätta att man blir jävligt förvånad när det smäller. :näsblod (har varit närvarande när en kollega sprängt ett 48v/750Ah truckbatteri)

Så sätt på + först och sen - på något ställe en bit bort...
Stoppa sedan in nätsladden så är du helt säker!

Själv så gör jag precis så som man inte ska enl instruktionsboken och har inte sprängt något batteri!
Men rekomenderar ingen annan att koppla rakt på batteriet p,g,a, explotions risken.

Ymmot skrev:
Koppla PÅ först ja men inte av väl :va Då lägger man ju de underbara lilla gnistan vid batteriet :confused:

Menade du nu laddning av batteri löst eller monterat på hoj? Hursomhelst är jag 99% säker på att det jag skrev är riktigt. Skall dubbelkolla i Haynes/Ctek manualen på söndag.

Kamikaze kid skrev:
Har du en Ctec laddare så har du väl den käcka lilla sladden som du skruvar fast på batteriet och kopplar in laddaren i en färdig koppling!
Kanon!

Ah, så gnista kan endast uppstå när man kopplar av/på kontakter... min installation är permanent med just den sladden du nämner då jag saknar laddgenerator på min hoj så då kan jag ju sluta bry mig?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti