laddat batteri med billaddare....

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
zx7r
Nu är det så att host hark host en "kompis" :rolleyes: tog ut hojjen idag från vinterförvaringen och körde en liten runda på ca 20-30 min för att hålla motorn igång såhär under vintertid. Sedan råkade han koppla in en bilbatterladdare till hojjen på 12v 4Ampere. och körde iväg från garaget. 4h senare komm han på vad han gjort och körde tillbaka och stängde av laddningen testade starta hojjen vilket det gjorde.. Nu till tusenkronors frågan
hann batteriet ta skada av laddningen? och isåfall hur mycket kan ha hänt, är det ett nytt batteri som snart kommer behöva inhandlas?

som sagt bara en "kompis" som gjort det här :rolleyes:

hmm, borde väl inte ha hänt ngt alls....
Det är väl ett 12V batteri som sitter i hojen.

Nu kan jag ha fel för jag är så jävla bakfull...=)

12V är 12V men man kan trycka på olika mkt Ampere. Jag har ingen aning om hur det funkar men jag vet att mc-batterier ska laddas med mindre Ampere än bilbatterier.

Ett mc-batteri skall laddas med max 0.9 amp ungefär och om man laddar med mer tar batteriet skada. Batterier tycker om att laddas sakta så vad som hände var att du minska livslängden på batteriet men det kommer ju ändå att funka ett tag tii men frågan är hur länge.

:tomten

Marulc skrev:
Ett mc-batteri skall laddas med max 0.9 amp ungefär och om man laddar med mer tar batteriet skada. Batterier tycker om att laddas sakta så vad som hände var att du minska livslängden på batteriet men det kommer ju ändå att funka ett tag tii men frågan är hur länge.

:tomten
Stämmer mycket väl.. jag tror inte det påverkas märkbart. Lifslängden blir lägre men det är inte mycket vi snackar om.

En bra grundregel är att man laddar med en tiondel av Ah-talet i 10 timmar. För ett 12 Ah batteri alltså 1,2 A i 10 timmar.

Han tryckte på sådär fyra gånger så mycket som det och batteriet torde ha blivit väldigt varmt och avgett syra. Han har alltså nu en mindre koncentrerad syra kvar och därmed lägre kapacitet.

Han borde ha känt på batteriet när han kom tillbaka, var det inte särskilt varmt så har det inte tagit någon speciell skada heller. Är det genomskinlig plast kan man ibland se hur det kokar där inne, det är inte bra. :tomten

Ninjaboy skrev:
En bra grundregel är att man laddar med en tiondel av Ah-talet i 10 timmar. För ett 12 Ah batteri alltså 1,2 A i 10 timmar.

Han tryckte på sådär fyra gånger så mycket som det och batteriet torde ha blivit väldigt varmt och avgett syra. Han har alltså nu en mindre koncentrerad syra kvar och därmed lägre kapacitet.

Han borde ha känt på batteriet när han kom tillbaka, var det inte särskilt varmt så har det inte tagit någon speciell skada heller. Är det genomskinlig plast kan man ibland se hur det kokar där inne, det är inte bra. :tomten

att det försämras vet jag frågan är ju hur mycket. var ska man känna på batteriet? jag kände över lite men där var det inte märkbart varmt och kände ingen lukt eller något sådant heller. men å andra sidan borde ju vätskan vara längre ner inte där man fyller på... det var en riktigt gammal laddare som hade en ampere mätare den visade på 2.5 ampere när jag startade laddningen. vad är mäst troligt att den visar hur mycket den laddar med eller hur mycket batteriet har?

hur kontrollerar man skicket på ett batteri? är det bara att slänga på en multimeter och mäta spänningen? hur mäter man ah t.ex?

Naim skrev:
att det försämras vet jag frågan är ju hur mycket. var ska man känna på batteriet? jag kände över lite men där var det inte märkbart varmt och kände ingen lukt eller något sådant heller. men å andra sidan borde ju vätskan vara längre ner inte där man fyller på... det var en riktigt gammal laddare som hade en ampere mätare den visade på 2.5 ampere när jag startade laddningen. vad är mäst troligt att den visar hur mycket den laddar med eller hur mycket batteriet har?

hur kontrollerar man skicket på ett batteri? är det bara att slänga på en multimeter och mäta spänningen? hur mäter man ah t.ex?

Well du ska ha en belastningsprovare, dvs man belastar batteriet och ser hur mycket kraft det förlorade. Förlorade det mycket kraft är det bara att slänga skiten

Varför inte bara köra med batteriet, och om det blir dåligt köp ett nytt?

Naim skrev:

Åk till en firma som säljer batterier och har möjlighet att göra en belastningstest.. Du har en kod på ditt batteri som talar om vilka värden dit batteri har. Den koden läser man in i maskinen som testar och du får ut ett exakt värde på hur batteriet mår och om det tagit skada. Om batteriet blev lätt ljummet är ingen större fara med det. Har det däremot blivit riktigt varmt har du med all säkerhet kokat syran och det finns risk att cellplattorna tagit skada. Har du råkat ladda med ca 2 amp / 4 timmar skulle jag tro att du inte ens behöver oroa dig över batteriet.

Jag kan ju inte bara köra och testa eftersom det är vinter... får se fall jag kan göra ett sådant test någon gång. misstänker/hoppas att det var hur mycket den laddade som visaren visade. Visaren låg på 2.5 ampere när man laddade, var ju som sagt en gammal laddare så visaren behöver ju inte ha varit så exakt heller dock var speccen på 4ampere 12v alternativt 4ampere 6v men det valde jag inte i alla fall :)

tack för hjälpen grabbar, verkar som batteriet inte har tagit för mycket skada och om det har så vet jag mycket mer om underhållsladdning och batterier när jag väl köper ett nytt :tummenupp

Naim skrev:
tack för hjälpen grabbar, verkar som batteriet inte har tagit för mycket skada och om det har så vet jag mycket mer om underhållsladdning och batterier när jag väl köper ett nytt :tummenupp

Varför skulle batteriet (eg ackumulatorn) tagit skada?
När man t ex malt med startmotorn på en trilskande bil lääänge tror jag ingen vill med allvar hävda att min 100A generator smyger in 6A i acken.(10% av 60Ah)...snarare minst 25-30A, när motorn startar..[/I] (tillagt pga missförstånd..)
Inget att bekymra sig i onödan om inte laddningen pågått i flera dygn.
Kör du och var glad, inget har hänt!

Last edited:
Kahobe skrev:
Varför skulle batteriet (eg ackumulatorn) tagit skada?
När man t ex malt med startmotorn på en trilskande bil lääänge tror jag ingen vill med allvar hävda att min 100A generator smyger in 6A i acken.(10% av 60Ah)...snarare minst 25-30A.
Inget att bekymra sig i onödan om inte laddningen pågått i flera dygn.
Kör du och var glad, inget har hänt!

Det är det du har laddningsregulatorn till plus att det är några sekunder. Här var laddningen på i fyra timmar. Dessutom tvivlar jag på att din generator levererar 100 A när motorn dras runt av startmotorn. I så fall borde du patentsöka om perpetuum mobile. :hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman