Laddare till bilen

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Ska ut o åka i europa nästa vecka. Behöver nån omvandlare el något sånt för att kunna ladda datorn i bilen. Vad ska man ha?? har försökt hitta en ciggkabel till datorn utan större framgångar. Datorn e en Compaq Presario X1007EA om det e till någon nytta..

Maverick skrev:
Ska ut o åka i europa nästa vecka. Behöver nån omvandlare el något sånt för att kunna ladda datorn i bilen. Vad ska man ha?? har försökt hitta en ciggkabel till datorn utan större framgångar. Datorn e en Compaq Presario X1007EA om det e till någon nytta..

Finns 2 sätt!

Antingen fixar du en transformatorr så du får 230V i bilen ifrån cigg uttag!

Annars så kolla du vilken spänning IFRÅN transformator till datorn lämmnar. Har du tur kan de ju vvara 12VDc så är de bara att klippa den (Eller skaffa en ny saldd) o koppla in

Maverick skrev:

Kolla med de vanliga källorna.
Clas Ohlson, Biltema, Teknikmagasinet, Kjell & Co

Någon av dom har en DC/DC med 12V in 12-16 ut(variablet) spec anpassad för PC-bruk.
Vet inte vilken som har men har sett en sån nånstans.
Pris ca 300-400.

Edit: Nån "transformator" lär knappast funka i bilen. Det är ju DC...

fattar inte så mkt av detta.. men på ac adaptern så står det, input 100-240V 1.7A 50-60Hz och Output 18,5V 3.5A 65W

Men det skulle alltså funka med en sån där som omvandlar 12V till 230V utan några problem eller??

Maverick skrev:
fattar inte så mkt av detta.. men på ac adaptern så står det, input 100-240V 1.7A 50-60Hz och Output 18,5V 3.5A 65W

Men det skulle alltså funka med en sån där som omvandlar 12V till 230V utan några problem eller??

Japp.

Jag kör min laptop på en sån...500:- på biltema. Köper du nån annanstans så se till att skiten inte ger ut fyrkantsvåg, för då kan tråkiga saker hända.

Dez skrev:
Japp.

Jag kör min laptop på en sån...500:- på biltema. Köper du nån annanstans så se till att skiten inte ger ut fyrkantsvåg, för då kan tråkiga saker hända.
Fyrkantsvåg??

Edit: Kan inte hitta nån sån på biltemas hemsida. :( jo nu gjorde jag det.. :lol det finns två styck.. en för typ 300 o en för 500..

den för 300 har denna spec:150 W kontinuerlig uteffekt. Maximalt 240 W. Tomgångsström 0,5 A. Verkningsgrad 90 %. För anslutning till 12 V cigarettändaruttag. Mått: 135 x 132 x 61 mm. Vikt 920 g.

den för 500 har denna: 300 W kontinuerlig effekt. Maximalt 480 W. Tomgångsström 0,5 A. Verkningsgrad 90 %. Inbyggd fläkt. För anslutning till 12 V cigarettändaruttag samt direkt till bilbatteri med klämmor. Mått: 135 x 132 x 61 mm. Vikt 970 g.

Spelar det nån roll vilken man tar??

Last edited:
Varför ???????????

Maverick skrev:
Fyrkantsvåg??

Edit: Kan inte hitta nån sån på biltemas hemsida. :( jo nu gjorde jag det.. :lol det finns två styck.. en för typ 300 o en för 500..

den för 300 har denna spec:150 W kontinuerlig uteffekt. Maximalt 240 W. Tomgångsström 0,5 A. Verkningsgrad 90 %. För anslutning till 12 V cigarettändaruttag. Mått: 135 x 132 x 61 mm. Vikt 920 g.

den för 500 har denna: 300 W kontinuerlig effekt. Maximalt 480 W. Tomgångsström 0,5 A. Verkningsgrad 90 %. Inbyggd fläkt. För anslutning till 12 V cigarettändaruttag samt direkt till bilbatteri med klämmor. Mått: 135 x 132 x 61 mm. Vikt 970 g.

Spelar det nån roll vilken man tar??

Varför först göra om 12DC till en taskig 230V (fyrkant som har en del spec egenskaper jmfrt med sinusen ur väggen..) och sen vända tillbaks 230 till 12VDC (eller vad datorn nu vill ha??) Sällsynt klumpigt metod!
Börja med RTFM (read the fucking manual) och se vad laptopen vill ha på ingången, det är inte alltid så noga..kanske 11-16V är OK, då klarar du dig med en stickpropp till cigguttaget för 25spänn.
Jag HAR sett en sån grej du vill ha dvs 11-15VDCin och ställbart 10-18Vdc 3-4A ut..någonstans.. men var?? :confused: Priset låg på ca 300-400 och burken var inte större än en mobilladdare.

Anders R skrev:
http://www.clasohlson.se/ sök med artnr 32-5502 329:-. Borde kunna fungera

JAAAAA.. där var den jag letade efter..
Tänkte bygga en själv för ett tag sen, men så så jag denna och för 330 pengar är det ingen ide att jobba när det finns färdigt..

Den bör nog funka till Compaqen.. :D

Kahobe skrev:
Varför först göra om 12DC till en taskig 230V (fyrkant som har en del spec egenskaper jmfrt med sinusen ur väggen..) och sen vända tillbaks 230 till 12VDC (eller vad datorn nu vill ha??) Sällsynt klumpigt metod!
Börja med RTFM (read the fucking manual) och se vad laptopen vill ha på ingången, det är inte alltid så noga..kanske 11-16V är OK, då klarar du dig med en stickpropp till cigguttaget för 25spänn.
Jag HAR sett en sån grej du vill ha dvs 11-15VDCin och ställbart 10-18Vdc 3-4A ut..någonstans.. men var?? :confused: Priset låg på ca 300-400 och burken var inte större än en mobilladdare.

Som jag skrev ska man inte använda nån som ger ren fyrkantsvåg eftersom elektronik sällan gillar dem. Biltemas ger "modifierad sinus" om jag kommer ihåg det rätt, funkar iaf med min laptop.

Anledningen? Jag tycker det är grymmt smidigt att slippa köpa 12V adaptrar till alla prylar (laptop, MD, mobil, PDA osv). Dessutom slipper man en störig sladd i cigg uttaget om man gör en snygg installation.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år