Laddar sönder mina batterier!

Jimz

Retard
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Suzuki SV 650 N -99 + KTM 450 SX -03
Laddar sönder mitt batteri!

Har ett litet problem!

Har en Suzuki SV 650 -99, och har nu lyckats sabba mitt batteri som dessutom var ett slutet Gel batteri. Började öga igenom mek boken där det stod att man skulle felsöka större delen av el-systemet.

Jag tycker, kanske har jag fel men att om man lyckas ladda sönder batteriet (börjar läcka ångor från syran/gelen, blir riktigt varmt och tillslut så slutar det funka) så kan det väl ändå inte bero på nåt annat än laddningsregulatorn???

Har varit i kontakt med diverse mc verkstäder men ingen klarar av att felsöka regulatorn utan vill felsöka hela systemet först vilket både tar tid och kostar.

Om någon har haft liknande problem och har en lösning på detta vore jag evigt tacksam för just nu lutar det mot att beställa ett nytt och hoppas på att det var det som sabbade batteriet men det är en chansning.

MvH Jimz :tummenupp

Last edited:
Fram med multimetern och mät över batteripolerna när hojen igång. Får du mer än 14-15V när du varvar motorn är laddningsregulatorn kass och kokar sönder batteriet som följd.

Första felsökningen är enkel:

Mät med voltmeter över batteriet. När motorn är igång så skall du ha c.a. 14,5 V. Har du det så kör motorn en stund så att regulatorn blir varm. Mät lite då och då. Varva upp motorn medan du mäter till 4000 -5000 varv sisådär. kontrollera att spänningen inte sticker iväg uppåt mer än några tiondels volt.

Riktig felsökning inkluderar också kontroll av generator och batteri. Hur man gör det brukar stå i verkstadshandboken. Batteriet har du ju just bytt så det borde ju vara OK.

Trasig regulator kan ta med sig generatorn i fallet på vissa hojar. Det är antagligen därför hojverkstaden vill göra en orderntlig kontroll.

Nu har jag monterat nytt batteri och en ny laddnings regulator (1809:-, fifan), var lite pul att få dit den för storleken var inte ens i närheten av det gamla.

Var ute i ca 3 timmar och märkte inte av något och var på väg till en verkstad för att mäta lite men tiden räckte ju naturligtvis inte till för man ville ju bara ut o lufta hojen efter man missat de få soliga dagarna som varit.

B.T.W. läste i Haynes att tecken på att laddnings regulatorn är mul är bl.a. skiftande styrka i ljuset beroende på varvtal, sprängda glödlampor och som sagt sönderstekta batterier, hehe, gjort allt.

Tack för tipsen, nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att hon håller till slutet av säsongen. :gnissla

*/ ?>
Back