Laddar inte batteriet!!

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Halloj,

Batteriet laddar ur sig hela tiden på TDM:n.
Provade att byta batteri idag (trodde det gamla var dåligt) och körde efteråt en repa på cirka 15 mil nu ikväll. Stannade för att tanka och vips-nada ström. Lyckades dra sönder original jordkabeln vid bytet och köpte en universal-variant som var ganska mycket längre. Kan det spela någon roll?

Är batteriets jordning dålig så laddas inte batteriet. Tänker jag fel?

Kan det vara något annat? Laddningsrelä, generator...?

Hoppas någon el-mc-guru kan hjälpa mig.....

Har haft cykeln i snart 1.5 år och bågekort sedan i måndags.
Cykeln började strula för första gången i tisdags-typiskt. :confused:

//Fredrik
 
Om den drar ur sig är det med stor sannorlighet din generators inbyggda spänningsregulator (eller likriktardioder för magnetiseringen) som är trasig. Det lär inte finnas några reservdelar att köpa. Du lär förmodligen köpa en begagnad.

Du har förmodligen hjälpstartat din hoj med starthjälp från en bil som har haft motorn igångkörd.

Prova att ansluta en 5 watts lampa i serie med pluskabeln, dvs mellan plus kabeln och batteripolen. Lyser 21W lampan med generatorn ansluten och slocknar när du drar ur kontakten som går till generatorn vet du vad du har att göra.

Längden på jordkabeln har mindre betydelse. Om den är 20 cm eller 40 cm spelar ingen större roll. Huvudsaken ledararean är densamma eller grövre.
 
Tack för svaret Anders.

Har kikat lite på carpe-tdm.net och det verkar som om fler haft samma problem.

Där har det varit något som de kallar "rectifier/regulator" som gett upp. Antar att det är samma som du menar Anders?

Vågar man rulla igång cykeln och köra ner den till Gbg igen (15 mil)?

//F
 
Fredde_M skrev:
Tack för svaret Anders.

Har kikat lite på carpe-tdm.net och det verkar som om fler haft samma problem.

Där har det varit något som de kallar "rectifier/regulator" som gett upp. Antar att det är samma som du menar Anders?

Vågar man rulla igång cykeln och köra ner den till Gbg igen (15 mil)?

//F


Låter som spänningsregulatorn, den sitter i generatorn och ska se till att batteriet osv. inte matas med för hög ström. Det sitter kolstift på den som kan ha slitits ner eller korrigerat... Vanligt fel på gamla bilar... Bara att köpa ny regulator, eller kanske ny generator. Vet inte hur det ser ut på din hoj...

edit:Alt 4, är väl att du sätter hojjen på laddning över natten så har du kraft att starta den på dagen efter.... hehe

Men visst fan vågardu väl köra ner. Se bara till att du parkerar i en backe så du kan rulla igång den... Eller så kan du ju leda två ledningar från ditt batteri, så kan du fråga någon vänlig bilförare om starthjälp. Alt så kan du ju ta med ett extra batteri som du använder som starthjälp... Lycka till!!!


/Zana
 
Troligen är tändningen beroende av att det finns 12 V i systemet. Tar batteriet slut under färden så stannar hojen.
/u
 
Är det inte brytarlöst? spänning i systemet för att gå?

Aldrig hört förut :confused:

ulf_lundin skrev:
Troligen är tändningen beroende av att det finns 12 V i systemet. Tar batteriet slut under färden så stannar hojen.
/u
 
Vågade inte köra ner till Gbg igår (lånade farsans Intruder istället-warum nicht?).
Puttrade ner till West-bike igår eftermiddag och för felsökning/reparation. Gick bra att rulla igång den, men sätter du på ljuset börjar det spotta (jordfel?).

Jädrans TDM att pilla med. Måste ju av med nästan allting för att komma åt batteriet.

Ska slå en pling endera dagen och få diagnosen.

//F
 
Zana skrev:
Är det inte brytarlöst? spänning i systemet för att gå?
Brytarlöst eller inte har inget att göra m om tändningen behöver 12 V likspänning eller inte. Eller var det når skämt jag inte fattade ?
/u
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top