Ladda utan att överladda

jojje1963 skrev:
Finns en kille i GBG (Dennis) som kör dragracing med eldriven turbo på sin Aprila (kan det va en 750?)
Tydligen inte så lätt som det låter för varvet måste upp och då får man problem. Tror han kör direktdrivet med en specialbyggd borstlös motor som matas med 40 volt eller ännu mer. Laddar ok vid låga varv men nästan inget alls på fullvarv.
Ah, du menar att med för stora fläktblad så orkar inte elmotorn dra igång snurret?

Det var det jag tänkte att man skulle ha kontrollerchipet till, att styra hur mycket effekt du ger elmotorn, så att den kunde ladda konstant 0,5 eller så! Motorn jag tänkte överladda är en V6 på 2,9L och 150hk... Den har inte direkt karaktär som det är nu... Vore ju trist om det blev mer botten och inge topp :P

Med stora fläktblad så får du inget tryck, bara flöde.
På med en turbo, du kommer ändå att hamna där till slut, spar dej en massa pengar och bekymmer genom att börja med slutet :tummenupp

Här har du nåt att fundera över i vinter Olle länk

ladda på! :tummenupp
/Josef

jojje1963 skrev:
Med stora fläktblad så får du inget tryck, bara flöde.
På med en turbo, du kommer ändå att hamna där till slut, spar dej en massa pengar och bekymmer genom att börja med slutet :tummenupp
Jo man får ju göra nån typ av kammare för det där men ivartfall ;)

Vi har en massa prylar te övers eftersom farsan allmänt är duktig på samla på skrot ("en sån här kan jag behöva till något" eller "hm, om jag tar den här å den där där borta å sätter ihop så kan jag göra en sån här - nästa vecka"), samt att vi har två mekaniska verkstäder så vi (läs: farsan) gör allting själva i princip :P Samt att det kändes krånligt att dra rören å prylarna te turbon, samt att det är en V-motor så det blir dubbla turboaggregat isåfall.

Men du kanske har rätt ändå, kanske får fundera lite mer på det.

Josef skrev:
Här har du nåt att fundera över i vinter Olle länk

ladda på! :tummenupp
/Josef
Tack mann! :tummenupp

Tumregeln säger 80-120% effektökning vi 1bar beroende på hur effektiv motorn är. Så 0.1bar borde ger runt 12% effektökning på en hoj?

Victor skrev:
Efter att ha grundligt läst på Bike.se och i 125forumet kan jag rekomendera en papst 120mm fläkt. Tydligen en av de krafitgaste på maknaden och den klarar säkert nästan 10v.

Glöm nu inte att bestycka om förgasaren om det nu skulle lyckas med fläkten.
Ska man mata på med mera luft så böhövs ju soppan också, dels före kraftigare explosion och dels för kylningen.

Släng inte bort en massa tid på att försöka få till nått med el-fläktar,,det är inte värt besväret,,, bin there ,,done thath.
Jag fick 3hk i mellanregistret på min zx9;a och 1 hk på topp...det är dyra hk.
jag använde mig av 2 st borstlösa motorer som används till att bygga radiostyrda modell jet plan. jag kan lova dig det är bland det vassaste man kan få tag på i fläkt väg (förutom turbo) och det funka inte nå vidare.
De klara bara att trycka 0.03 bar vid 28000 rpm...

Postar några nostalgi bilder...

mvh

Bifogat

• 0001.jpg
    0001.jpg
    36.7 KB · Visningar: 226
  • 0003.jpg
    0003.jpg
    42.5 KB · Visningar: 303
Last edited:
mrblue9r skrev:
jag kan lova dig det är bland det vassaste man kan få tag på i fläkt väg (förutom turbo) och det funka inte nå vidare.
De klara bara att trycka 0.03 bar...

Tack för att du äntligen har svarat det jag så länge funderat på. Jag höll på med min Aprilia AF1 Futura 125cc och labbade med liknande saker dock inte så kraftiga fläktar, jag fick det aldrig att funka inte ens någon skilnad. Men då och då har man funderat vad som man gjorde fel och innan man ska somna så tänker man på vad som skulle kunna göras bättre (ja jag tänker på det även idag vid 28års ålder) men skulle det vara så enkelt så man kunde stoppa i en elfläkt så skulle förmodligen alla biltillverkare bygga bilar med turbo.

Kleiv skrev:
Tack för att du äntligen har svarat det jag så länge funderat på. Jag höll på med min Aprilia AF1 Futura 125cc och labbade med liknande saker dock inte så kraftiga fläktar, jag fick det aldrig att funka inte ens någon skilnad. Men då och då har man funderat vad som man gjorde fel och innan man ska somna så tänker man på vad som skulle kunna göras bättre (ja jag tänker på det även idag vid 28års ålder) men skulle det vara så enkelt så man kunde stoppa i en elfläkt så skulle förmodligen alla biltillverkare bygga bilar med turbo.

:)
Jag var lika nyfiken jag,, var bara tvungen att testa.
Jag trodde faktiskt det skulle funka med dessa motorer, för när man starta den och höll den i handen så tömde den mitt skrivbord på både skrivare och div papper på 0,1 sek. :D
Jag tror att hårdrockarna använde dessa fläktar som hårfön under 80;talet,, kanon att fixa till pudelfrillan med. :tummenupp
Funkar dock sämre till hojar... :död

mvh

mrblue9r skrev:
:)
Jag var lika nyfiken jag,, var bara tvungen att testa.
Jag trodde faktiskt det skulle funka med dessa motorer, för när man starta den och höll den i handen så tömde den mitt skrivbord på både skrivare och div papper på 0,1 sek. :D
Jag tror att hårdrockarna använde dessa fläktar som hårfön under 80;talet,, kanon att fixa till pudelfrillan med. :tummenupp
Funkar dock sämre till hojar... :död

mvh

Nu kommer du att garva läppen av dig men vet du vad jag gjorde? :) jag hade en leksakshårtork som gick på batterier som jag tog från polarens syrra och kopplade in den :rofl :rofl :rofl tror fan att det inte funka för mig, men i kvarteret var man klassad som uppfinnare med talang :)

TRX-joCCe skrev:

Lövblåsen är på ca 5 hästar, det är iofs rätt hyffsat men en vanlig turbo använder väl ca 10 ggr mer pulver från turbinen/avgaserna för att driva kompressorn.

Den "fläktdrivna" hojen såg jag på Tullinge i somras, jag vågade inte gå fram och fråga hur det gick - då hade man väl fått en skruvmejsel genom pannbenet. Men jag noterade iaf att så där värst bra gick det väl inte.

Jo, det är en del effekt på turbinaxeln, runt 30-40 kW i de storlekar som normalt används för bil/hoj.

Man ska inte blanda ihop fläktar och kompressorer, det är två besläktade men dock olika saker. Fläktar accellererar luft utan att egentligen resultera i en tryckökning. Kompressorer komprimerar luft, ofta med viss hastighetsökning också (pga ofullständig diffusion).

En radialkompressor accellererar luften i indusorn, börjar ofta diffusionen redan i impellern och sedan det sista i den radiella diffusorn.

Diffusion är alltså en kontrollerad hastighetssänkning där hastigheten övergår till tryckökning. De som sargats av Bernoulli vet att en hastighetsminskning = tryckökning.

/J

_anders skrev:
En fråga: finns det någon turbo som har axialturbin?

Har inte sett någon till bil/hoj, men tror de kan finnas på extremt stora dieslar.

/J

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage