Ladda utan att överladda

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kort fundering bara, tjänar man effekt, och isåfall hur mycket, om man laddar utan att överladda? Dvs från undertryck till runt 0? Finns det någon typ av regel ungefär hur många HK man får per 0,1 bar ladd?

Olof Eriksson skrev:
Kort fundering bara, tjänar man effekt, och isåfall hur mycket, om man laddar utan att överladda? Dvs från undertryck till runt 0? Finns det någon typ av regel ungefär hur många HK man får per 0,1 bar ladd?

Kanske en gammal skröna men jag hörde att man fick 10% extra på 0,1bar. Dubbla effekten vid 1,0Bar. Men då är det inget kompsänk o.s.v.

Detta var det som sas vid turbobyggen på gammla BMW sexor.

Olof Eriksson skrev:
Det skiljer från hoj till hoj, beroende på hur mycket man har från början....
På min hoj gav det 16 hk mer per 0,1 bars tryckökning.

Ute i den stora trevliga optimala världen så ska 1 bars laddtryck ge dubbla effekten :D

Så mellen tummen och ars### som en vis man brukar säga, så kan du ta effekten i hojen och dela med 10 så får du fram vad 0.1 bars tryckökning ger..... :tummenupp

mvh

Olof Eriksson skrev:

Inte för att jag riktigt förstår vad du menar :va , men du får ingen extra effekt under 0 Bar med turbo. Det är över 0 Bar du kan räkna med någon effektökning.

R 1T

R1 T skrev:
Inte för att jag riktigt förstår vad du menar :va , men du får ingen extra effekt under 0 Bar med turbo. Det är över 0 Bar du kan räkna med någon effektökning.

R 1T
Tack, det var frågan :)

Tack till er andra också :tummenupp

Olof Eriksson skrev:

Med spjället WFO har du ju redan atmosfärstryck eller 0 i laddtryck som jag tror du menar, har du (mycket) undertryck i insuget så har du antagligen ett dåligt filter eller för klena hål i luftburken.

Med känsliga instrument kan du kanske mäta ett litet undertryck.

Färnbo skrev:
Med spjället WFO har du ju redan atmosfärstryck eller 0 i laddtryck som jag tror du menar, har du (mycket) undertryck i insuget så har du antagligen ett dåligt filter eller för klena hål i luftburken.

Med känsliga instrument kan du kanske mäta ett litet undertryck.
Mm jag inser nu att jag har förstått det fel det hela. Jag tänkte att eftersom motorn måste suga in så skulle man kunna fylla den mer eller fortare om man "laddade bort suget"

Olof Eriksson skrev:
Mm jag inser nu att jag har förstått det fel det hela. Jag tänkte att eftersom motorn måste suga in så skulle man kunna fylla den mer eller fortare om man "laddade bort suget"

Luffarturbo...... är väl det som du far efter?

Vanlig missuppfattning att motorn suger luft, det gör den inte, det är alltid skillnaden i luft tryck som trycker in luften. Så vad som händer i en vanlig motor är att du tar bort luften i cylindern och skapar vakuum (igentligen bara lägre tryck, vakuum blir det ju inte riktigt), sen trycker atmosfären in ny luft

jojje1963 skrev:
Vanlig missuppfattning att motorn suger luft, det gör den inte, det är alltid skillnaden i luft tryck som trycker in luften. Så vad som händer i en vanlig motor är att du tar bort luften i cylindern och skapar vakuum (igentligen bara lägre tryck, vakuum blir det ju inte riktigt), sen trycker atmosfären in ny luft

Så du menar alltså om man laddar med en turbo så det blir atmosfärtryck i plenum att inte effekten ökar jämtemot om det är 1bars undertryck (som det blir i min bil innan turbon börjar snurra)?

Har själv suttit och funderat på detta nämnligen.

CayLe skrev:
Så du menar alltså om man laddar med en turbo så det blir atmosfärtryck i plenum att inte effekten ökar jämtemot om det är 1bars undertryck (som det blir i min bil innan turbon börjar snurra)?

Har själv suttit och funderat på detta nämnligen.
Det var så jag funderade ja :tummenupp

1bars undertryck kan du aldrig ha....och vid full gas är det nästa samma tryck som atmosfären, vad du har för undertryck på tomgång spelar ingen roll eftersom spjället är stänkt
Så här ligger det till:
utan turbo så har du 1bar (för enkelhetens skull) tryck utanför motorn, när kolven går ner så kommer du kanske ner till 0.3bar i cylindern, om nu spjället är öppet så trycks det in luft så fort som det är möjligt men allt på vägen in stryper lite så om du har tur så får du kanske 0.9 bar i cylinder innan ventilen stänger. Om du mäter trycket nära ventilen så kommer du aldrig att få ett bar där så länge motorn går men nästan.
Laddar du nu på med en turbo så ökar allt ungefär lika mycket, även det tryck som står kvar i cylinder ökar lite eftersom turbon bromsar avgaserna mer eller mindre plus att du ofta kör med mindre komp och då blir "suget" lite mindre. Men där är ett plus oxå, avgaserna behöver inte tryckas ut mot 2bar även om du laddar 1bar över atmosfären, det är därför det funkar med turbo. Det skulle funka lika bra om du kunde ta bort allt tryck runt motorn (stoppa den i vakuum) och bara låta atmosfären tryck in 1 bar som att ladda 1 extra bar med turbon. Tryck som tryck, det kvittar var det kommer från.

Det som du tänker på är nog att om du bara laddar lite så att du får 1bar i insuget så får du mer effekt, fast i verkligheten så laddar du ändå, ifall du mäter i luftburken så ska du se att där är mer än 1bar.

Och kom ihåg att det är alltid trycket som trycker in luft, den sugs aldrig in, sug är bara frånvaro av tryck ;-)

Last edited:
I en motor som inte är överladdad så handlar det mycket om tryckvågor gissar jag. Det ställer krav på utformningen av insug/avgas som inte blir så aktuellt om man överladdar med ett aggregat.
Och om man antar att en motor ger 100hk vid 1bar (normalt lufttryck allså) så borde motorn ge 110hk vid 0.1bars övertryck, allså 1.1bar. Det förutsätter iofs att det är samma bränsleblandning och att luftens dentesitet är densamma.

Med riktigt bra avstämda avgasrör och insugsrör kan man få en lite överladdning också. Uppåt 110% är inte orimligt. Alltså ett övertryck på 0,1 bar.
Utan turbo eller andra luffare som knuffar in luft.

finns de någe annat än turbo o kompresor o sånt som kan trycksätta?
finns de ingen liten enkel grunka man skulle kunna använda som trycker på 0,1 bar el likn..
såg ju den där plojgrejen till bilar där man skulle sätta en liten fläkt i luftfiltret eller vad de var..
finns de ingen sådan el likn ide som funkar...
nån som läst nåt roligt på näte? :va
skulle sitta najs på en motard :)

jojje1963 skrev:
1bars undertryck kan du aldrig ha....och vid full gas är det nästa samma tryck som atmosfären, vad du har för undertryck på tomgång spelar ingen roll eftersom spjället är stänkt
Så här ligger det till:
utan turbo så har du 1bar (för enkelhetens skull) tryck utanför motorn, när kolven går ner så kommer du kanske ner till 0.3bar i cylindern, om nu spjället är öppet så trycks det in luft så fort som det är möjligt men allt på vägen in stryper lite så om du har tur så får du kanske 0.9 bar i cylinder innan ventilen stänger. Om du mäter trycket nära ventilen så kommer du aldrig att få ett bar där så länge motorn går men nästan.
Laddar du nu på med en turbo så ökar allt ungefär lika mycket, även det tryck som står kvar i cylinder ökar lite eftersom turbon bromsar avgaserna mer eller mindre plus att du ofta kör med mindre komp och då blir "suget" lite mindre. Men där är ett plus oxå, avgaserna behöver inte tryckas ut mot 2bar även om du laddar 1bar över atmosfären, det är därför det funkar med turbo. Det skulle funka lika bra om du kunde ta bort allt tryck runt motorn (stoppa den i vakuum) och bara låta atmosfären tryck in 1 bar som att ladda 1 extra bar med turbon. Tryck som tryck, det kvittar var det kommer från.

Det som du tänker på är nog att om du bara laddar lite så att du får 1bar i insuget så får du mer effekt, fast i verkligheten så laddar du ändå, ifall du mäter i luftburken så ska du se att där är mer än 1bar.

Och kom ihåg att det är alltid trycket som trycker in luft, den sugs aldrig in, sug är bara frånvaro av tryck ;-)

Sug e närvaro av :tuttar

ozeo skrev:
finns de någe annat än turbo o kompresor o sånt som kan trycksätta?
finns de ingen liten enkel grunka man skulle kunna använda som trycker på 0,1 bar el likn..
såg ju den där plojgrejen till bilar där man skulle sätta en liten fläkt i luftfiltret eller vad de var..
finns de ingen sådan el likn ide som funkar...
nån som läst nåt roligt på näte? :va
skulle sitta najs på en motard :)

Efter att ha grundligt läst på Bike.se och i 125forumet kan jag rekomendera en papst 120mm fläkt. Tydligen en av de krafitgaste på maknaden och den klarar säkert nästan 10v.

Känns som om man borde läst på angående atomsfärstryck osv innan man frågade så hade man sluppit förvilla. Tack för svaren allihop, nu förstår jag hur det funkar.

Victor skrev:
Efter att ha grundligt läst på Bike.se och i 125forumet kan jag rekomendera en papst 120mm fläkt. Tydligen en av de krafitgaste på maknaden och den klarar säkert nästan 10v.
Jag har sysslat en del med kylning av datorer och papst gör mycke fläktar till allt möjligt men just datorfläktarna brukar va inriktade på att vara tysta och ha bra flöde/dB. Om det är en datorfläkt man är ute efter att använda så brukar det ofta stå vilket luftflöde dom ger på handlares hemsidor, och jag tror du kan hitta fläktar som blåser hårdare än så. Tex delta!

Vore intressant att prova det där med fläkt i en bromsbänk, är det någon som gjort det?

Anledningen till varför jag frågade om att ladda är för att jag har funderat på göra något typ av enkelt påhäng te min bilmotor. Funderar lite på elmotor med kontrollerchip. Vi räknade ut att man skulle behöva ungefär 13hk för att pumpa in luften te ett lagomt överladd. Jag vill alltså inte ladda alltför mycket då jag inte tänkt öppna motorn.

Finns en kille i GBG (Dennis) som kör dragracing med eldriven turbo på sin Aprila (kan det va en 750?)
Tydligen inte så lätt som det låter för varvet måste upp och då får man problem. Tror han kör direktdrivet med en specialbyggd borstlös motor som matas med 40 volt eller ännu mer. Laddar ok vid låga varv men nästan inget alls på fullvarv.

Olof Eriksson skrev:

Eftersom det blir ett undertryck i motorn när den suger så ökas ju självklart verkningsgraden i motorn vi en "utjämning" dvs när du laddar lika mycket som motorn suger typ 0 bar. Men någon märkbar effekt förutom möjligtvis bättre respons tror jag knappast det ger.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage