Ladda starthjälp

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Nu har jag en sådan där billig starthjälp som ser ut som en väska. Tyvärr finns ingen laddare utan bara en kabel för att plugga i i bilens cigarettändaruttag. När jag öppnar den sitter det ett 12 V blybatteri som ser ut som de som sitter i UPS:er fast lite större. Det är väl bara att koppla dit en vanlig CTEK eller liknande istället för att ladda eländet i bilen eller? Är helt okunnig på el.
 
Jag laddar min starthjälp från Biltema med en CTek. Går mycket snabbare än att använda original laddare...
Sätter Ctek:en på klämmorna på startkablarna och ser till att huvudströmbrytaren på starthjälpen är på.
 
Jag laddar min starthjälp från Biltema med en CTek. Går mycket snabbare än att använda original laddare...
Sätter Ctek:en på klämmorna på startkablarna och ser till att huvudströmbrytaren på starthjälpen är på
.

Varför börjar jag tänka på grabbarna som lagade en dörr med svets på ett fyrverkerilager i Beirut för snart en månad sedan ? :va
 
Varför börjar jag tänka på grabbarna som lagade en dörr med svets på ett fyrverkerilager i Beirut för snart en månad sedan ? :va
Ja du, själv tänker jag på ett serverbyte jag ska projektleda, och att det vore gott med jordgubbsglass. Att slå på strömbrytaren är ju exakt samma sak som att koppla laddaren direkt över batteripolerna, dvs som alla gör när dom laddar sina batterier. Något annat sätt finns ju egentligen inte, det måste ju vara en sluten krets med laddare och batteri för att det ska kunna komma strömming till batteriet.

Att en finladdare ger högre ström är väl heller inte så konstigt? Biltemaladdaren är säkert inte dålig, men har slimmats för att bli billigare ihop med resten.
 
Varför börjar jag tänka på grabbarna som lagade en dörr med svets på ett fyrverkerilager i Beirut för snart en månad sedan ? :va
Tvärtom: Tror CTek:en är både säkrare och skonsammare mot det inbyggda batteriet än vad den medföljande ”dum-laddaren” är.
Givetvis har jag inte på de idiotiska extrafunktionerna som kompressor eller LED-belysning, bara strömbrytaren som ansluter batteri-kablage.

Edit: Och ja, jag har haft lådan öppnad och kollat vad det var för batterityp...
 
Jag har haft två liknande starlådor.
Tricket för att få dem attorka med en bilmotor har varit att kopplain lådan, vänta några minuter och sedan starta.
Jag köpte mina i Tyskland då behov uppstod där och funktionen var OK till de gick från 100% till 0% i ett klipp utan förvarning.
 
Jag har haft två liknande starlådor.
Tricket för att få dem attorka med en bilmotor har varit att kopplain lådan, vänta några minuter och sedan starta.
Ja, det är ju inte så konstigt, är batteriet stendött så kan det ju vara som en ren kortslutning, dvs all effekt från starthjälpen äts upp av batteriet, tills det har nått en viss laddning, då finns det effekt över att driva startmotorn utan att få för stort spänningsfall totalt sett.

gundj skrev:
Jag köpte mina i Tyskland då behov uppstod där och funktionen var OK till de gick från 100% till 0% i ett klipp utan förvarning.
Precis, som alla andra batterier kräver dom underhåll, och dom ska laddas omedelbart när dom har använts.
 
Vad är det för typ av batteri ?
Hur stort är det L ? B? H ?
Har det vanliga batterianslutningar ?
Det står att det kan ge 400 A. Så jag är lite nyfiken. För den är ju inte speciellt dyr, 549kr.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-12-v-400-a-2000035160

För med det priset kanske det vore nått att sätta i hojen ! :)

Den här är det jag har:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-12-v-900-a-med-kompressor-2000035161

Det sitter ett vanligt AGM-batteri i, så några 900CCA tror jag inte den ger. Räcker däremot utmärkt att veva igång en 2,4 liters 5:a med flera gånger utan att behöva laddas.
 
Den här är det jag har:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-12-v-900-a-med-kompressor-2000035161

Det sitter ett vanligt AGM-batteri i, så några 900CCA tror jag inte den ger. Räcker däremot utmärkt att veva igång en 2,4 liters 5:a med flera gånger utan att behöva laddas.
Det skulle ju iofs kunna sitta en lite större kondensator i den, så att den kan ge väldigt höga strömmar kortare stunder, ungefär som man sätter kondingar i bilstereobyggen. Den här nödhjälpen bygger ju tom exakt på den tekniken: https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-premium-2000037609
 
Den här är det jag har:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-12-v-900-a-med-kompressor-2000035161

Det sitter ett vanligt AGM-batteri i, så några 900CCA tror jag inte den ger. Räcker däremot utmärkt att veva igång en 2,4 liters 5:a med flera gånger utan att behöva laddas.

Blev lite förvånad. Både 400A och 900A starthjälparna innehåller ett vanligt blybatteri.
Dvs blybatteri, som måste underhållsladdas (minst regelbundet) annars stor risk att batteriet är kass när starthjälpsbehovet uppstår.

Jag trodde det satt ett Litiumbatteri med nästan noll i självurladdning.....

Nåja i nästa modell Lithiumpolymerbatteri
Och i nästa modell , ännu dyrare jättekondensator.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-12-v-400-a-2000035160
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-12-v-900-a-med-kompressor-2000035161
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/kompakt-starthjalppowerpack-2000035586
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-premium-2000037609
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top