Ladda mc-batteri med labbagregat

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja, jag är antagligen dum i huvudet, men jag försöker ändå :D

Har ett underhållsfritt biltema gel(?) batteri. Uppenbart har det några tiondelar högre spänning än ett vanligt blybatteri.

Min korkade smartladdare från samma tillverkare får för sig att batteriet är fullt långt innan det är det. Den verkar först ladda på full kräm (1 A?) men så fort spänningen går över 14.4 volt går den ner i något betydligt "snällare" laddning på strax över 13 volt och sen tycker den att det nästan urladdade batteriet är fulladdat. Finns ett "kallläge" där den istället går upp till 14.7 men det är ju egentligen inte maxspänningen som är fel utan att den håller på för kort, 14.7 är ju för högt. Dessutom är det ett "billäge" vilket innebär upp till 4A laddning vilket är lite mycket för ett mc-batteri. Kör jag den istället i billäge (det vanliga, inte tidigare nämnda "kalläge") på någon av mina traditionella blyaccar verkar den fungera som man tänker sig och dom har vettig uppladdning efter ett pass, misstänker därför att det är just att det är GEL batteri som gör den smarta laddaren lite förvirrad.

En tanke slog mig, råkar ha två gamla labbaggregat hemma typ nedanstående analogt och ett något nyare digital. Borde inte en sådan fungera om man sätter den på under 14.4 volt och sätter strömbegränsaren på 0.5-1A vlket båda borde klara enligt spec. Vad saknar jag då som en "smart" laddare har utöver avsulfateringslägen? Båda är specade att klara 15 Volt (den analoga 30V) och minst 2A (den digitala 3A) vid denna spänning.
DSC_4491 - kopia.JPG

Ja, jag KAN ju även köpa en C-tek, en Yusa-batteri, med mer normal spänning, eller ett SMF som ska hålla bättre än GEL, LiPo/Lifo etc men om jag nu inte är på shoppinghumör just nu. :D
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag skulle inte mig om dom sista % som saknas till fullt.....

Nu kan du ju ladda upp med laddaren och sedan låta labbagregatet ligga och flyta på 14.5V nån timma (I begränsat till max 500mA )för att toppladda gelet men jag skulle slösa bort tiden på nått vettigt istället
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag skulle inte mig om dom sista % som saknas till fullt.....

Nu kan du ju ladda upp med laddaren och sedan låta labbagregatet ligga och flyta på 14.5V nån timma (I begränsat till max 500mA )för att toppladda gelet men jag skulle slösa bort tiden på nått vettigt istället
Det är mer än några % som saknas, ett dygn efter uppladdning låg den strax över 12.3V, det är ju knappt halfullt på ett vanligt blysyra och antagligen ännu lägre på GEL. Visst är batteriet säkert inte i bästa skick, men av trådar att dömma så verkar det vara generellt att smartladdare har problem med GEL och tror dom är fulladdade.

Men mest för att jag undrar om det skulle vara problem att ladda på detta sätt, laddaren i hojen kan ju knappast vara mer avancerad än maxspänning och i bästa fall någon maxström.

Men strax över 14 V på max 500mA ska jag nog testa om inte någon ganska snart berättar att jag kommer spränga både batteri, hoj och hus diReKt.:fyllisar
Men
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ni som verkar ha koll. Hur högt är volttalet när olika batterityper är fulla?

För jag har noterat att smartladdare från såväl ctek som biltema slår över till "färdigladdat" ganska snabbt, försöker man starta cykeln är batteriet dock heltrött. Om man lämnar laddaren ansluten över natten när laddaren är i "färdigladdat" så startar cykeln fint. Detta händer på både på Yuasa YTZ (AGM batteri) och Biltemas SMF.

Min amatöranalys är att laddaren slår över till underhållsladdning och med hjälp av denna toppas batteriet under natten?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Ställ in spänningen på 15,0 V.
Ställ in strömmen på 1/10 av kapaciteten.
Ladda 14 -> 24 h.
Klart!



(köp inte en CTEK)
 

farbrormulle

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2015
Ort
östersund
Hoj
-99 yamaha r6
Ställ in spänningen på 15,0 V.
Ställ in strömmen på 1/10 av kapaciteten.
Ladda 14 -> 24 h.
Klart!



(köp inte en CTEK)
Varför ska man inte köpa en c-tec?
Enda nackdelen som jag vet om är att dom inte brukar få igång batterier som är helt tomma!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
pjohan skriver
Det är mer än några % som saknas, ett dygn efter uppladdning låg den strax över 12.3V, det är ju knappt halfullt på ett vanligt blysyra och antagligen ännu lägre på GEL.

Ett dygn efter uppladdning (mätt direkt efter du tagit bort laddaren antar jag?) har du 12,3Volt.
Jag tyder det som kortslutning i en cell.
Vad det gäller labbaggregat tycker jag mig känna igen det vänstra. Påminner om ett som Kjell sålt max 15V och max 3A. Som jag brukar använda ibland om hojen stått ett par veckor utan körning eller laddning. Ställer in på ca 14,25V och låter det vara inkopplat till strömmen sjunkit under ca 0,5 A (Yuasa batteri). Och sedan startar hojen utan problem.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ni som verkar ha koll. Hur högt är volttalet när olika batterityper är fulla?

För jag har noterat att smartladdare från såväl ctek som biltema slår över till "färdigladdat" ganska snabbt, försöker man starta cykeln är batteriet dock heltrött. Om man lämnar laddaren ansluten över natten när laddaren är i "färdigladdat" så startar cykeln fint. Detta händer på både på Yuasa YTZ (AGM batteri) och Biltemas SMF.

Min amatöranalys är att laddaren slår över till underhållsladdning och med hjälp av denna toppas batteriet under natten?

IntEtt blött blybatteri ligger på ca 2.1 Volt per cell, vilket ger ungefär 12.6 Volt spänning på hela batteriet. Rent empiriskt brukar mina AGM ligger några tiondelar över detta, fulladdat på 12.8 eller något däröver. Mätt ett dygn efter avslutad laddning ELLER efter att man kopplat på strömförbrukare typ strålkastare kring en halv minuter så man laddar ur den lilla delspänning som ligger över elektrolyten (eller var den nu ligger; en delspänning som inte tillför något ur laddningssynpunkt).

Din analys om toppning under natten stämmer säkert, den kör väl någon mindre ström som underhållning så länge spänningen är under en viss mininivå. Borde säkert också låtit min laddare sitta i efter den var "klar", men tyckte spänningen blev så låg så det kändes som det var risk att den istället laddade ur batteriet men det kanske hade ökat med tiden om jag låtit den sitta i. Med reservation för att min inte är en C-tek.

edit: Gick ut och mätte, i själva verket ligger den och pulsar, just nu med ungefär 0.8 V högre än batteriets laddning, mäter jag poolspänning ser jag att den ligger stabilt strax under 13V för att med jämna mellanrum höra ett klick från smartladdaren som då drar upp spänningen till 13.75V. Har ingen strömtång så jag kan inte enkelt se vilken laddström den ger. Kanske har jag ett fullladdat batteri i morgon.

Är SMF egentligen bättre än AGM för motorcykelbruk? Letar jag runt hittar jag trådar på andra applikationer där AGM anses vara väldigt känsliga för för snabb uppladdning, man bör ladda med C/20 istf C/10 vilket kanske motorcykelns laddsystem ej är förberett för. SMF ska inte ha det problemet. Låter dock som det är samma problem med "smarta" laddare....
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
pjohan skriver


Ett dygn efter uppladdning (mätt direkt efter du tagit bort laddaren antar jag?) har du 12,3Volt.
Jag tyder det som kortslutning i en cell.
Vad det gäller labbaggregat tycker jag mig känna igen det vänstra. Påminner om ett som Kjell sålt max 15V och max 3A. Som jag brukar använda ibland om hojen stått ett par veckor utan körning eller laddning. Ställer in på ca 14,25A och låter det vara inkopplat till strömmen sjunkit under ca 0,5 A (Yuasa batteri). Och sedan startar hojen utan problem.

Ett batteri kan omöjligt nå 12.3 volt vid kortsluten cell, de ger nästan 2.5 Volt per "frisk" cell. Dom fall jag har sett har typiskt legat nån stans mellan 10 och 11 volt.

Båda aggen är donerade av tidigare arbetsgivare när dom skulle kasseras, det digitala då det hade någon inbyggd instabilitet som kunde bränna elektronik om det kom i självsvängning i nån stabilsering jag tror inte batteriladdning har så snabba förändringar, de analoga är väl egentligen bra agg som dock var just analoga, folk vill kunna se spänning och ström med två decimaler.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Varför ska man inte köpa en c-tec?
Enda nackdelen som jag vet om är att dom inte brukar få igång batterier som är helt tomma!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Enligt flera trådar, mina egna och annan person i tråden verkar det vara problem med AGM och SMF och smartladdare. Men för vanliga blöta blyaccar fungerar tom en smart biltemaladdare fint, en ctek säkert minst lika bra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rättat fel, inställt på labbaggregatet ca 14,25V och väntar till strömmen sjunkit till 0,5 A.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Enligt flera trådar, mina egna och annan person i tråden verkar det vara problem med AGM och SMF och smartladdare. Men för vanliga blöta blyaccar fungerar tom en smart biltemaladdare fint, en ctek säkert minst lika bra.

Ditt batteri är slut , sulfaterat och/eller skadad cell - finns inget och göra förutom och köpa nytt.
Dels är fulladdat spänningen som laddaren lämnar batteriet i misstänkt låg och dels går det för fort.

Ctek med flera har program som känner av batterier och om nått skummar sig känner den av fel och beter sig därefter , batteriet beter sig inte som det skall och börja och labba om man måste fråga gör det inte värt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Enligt flera trådar, mina egna och annan person i tråden verkar det vara problem med AGM och SMF och smartladdare. Men för vanliga blöta blyaccar fungerar tom en smart biltemaladdare fint, en ctek säkert minst lika bra.

Kan vara så, men laddar själv ett Biltema gelbatteri med Biltemas smarta laddare, och det batteriet startar en 790 cc enstånka omedelbart efter första trycket på knappen. Batteriet sitter alltid inkopplat för underhållsladdning när hojen inte används. Dock är min erfarenhet att Biltemas batterier har dålig hållbarhet. I synnerhet om de inte underhållsladdas.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I garaget står batterier som folk bytt ut. Jag tog upp ett. Spänning var bara några enstaka Volt och kopplade in ett labbaggregat. Med 14,25V och max 0,5 A. Direkt påkopplat gick det bara mA in i batteriet. Efter nån timme började strömmen öka och gick upp till 0,5 A. Nästa dag kopplade jag bort labbaggregatet. Spänningen sjönk snabbt ( några minuter vad jag minns ) ner till ca 12 Volt. Min slutsats var kortslutning i en cell för ett friskt Biltema underhållsfritt håller 13,2 Volt dagen efter laddning (högre svavelsyra koncentration ger högre batterispänning OCH kortare livslängd) och Yuasa 12,8Volt dagen efter laddning. Jag testade en gång ett Biltemas underhållsfritt efter laddning. Kopplade in en vanlig 12Volt 55/60W strålkastarlampa till batteriet, dvs ca 5A belastning. Det tog 45 minuter innan spänningen batterispänningen sjunkit till 12,0 Volt med inkopplad lampa.
Så klarar inte ett laddat batteri 1/2 timme med inkopplad strålkastarlampa och spänningen fortfarande över 12,0 Volt, ja då är batteriet inte friskt.
Som jag ser det.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kollade på tre små (5Ah) gelbatterier som jag har i räsern med total loss system. Fulladdade med CTEC.
Polspänning efter ett par dar, Biltema13,1V, Yusa 13,1V och det tredje på 12,8V (det får nog bara gå träning). Kollade även ett gammalt kasserat Yusa, efter fulladdning till 12,8V där var CTECen nöjd. En dag senare 10,5V.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En dum fråga, har en c-tek nånting som man kan ställa i läge för mc-batteri och AGM samtidigt. Om man har ett biltema gel batteri ska man då ladda i AGM läget?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En dum fråga, har en c-tek nånting som man kan ställa i läge för mc-batteri och AGM samtidigt. Om man har ett biltema gel batteri ska man då ladda i AGM läget?

1) Det finns inga dumma frågor.
2) På den Ctek Safir 45 jag kollat lite på så finns enbart två laddlägen: A) MC och B) Bil

Att det bara finns två laddlägen är naturligt. Kundmålgruppen blir störst då.
De flesta kunderna man vänder sig till har noll koll på AGM, GEL, Våt batteri osv.
Jag själv har ingen aning om vilka batterier som suttit i servicebilarna jag kör i jobbet.
När en bil inte gick att starta kopplade vi bara in en tillgänglig smartladdare över natten.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top