Ladda iphone på hoj/montera USB-uttag? (anno 2016)

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Vad säger expertisen, i äldre trådar meckas det fram rätt mycket egna lösningar i brist på bra färdiga produkter. Hur ser det ut numera?

Jag skulle vilja ha en produkt med:
- USB-kontakt (inte gå omvägen via ciggut)
- säkring
- strömbrytare (så kan jag enkelt ansluta direkt på batteriet)
- hyfsat vädertålig
Finns det?

Har letat men inte hittat något som uppfyller kraven ovan. Tips?
För 187 spänn är inte den här så tokig, dock utan brytare (som hade varit smidigt/snyggt att ha inbyggd direkt på enheten): http://www.lightinthebox.com/sv/2-u...mforsorjning-port-uttag-laddare_p2859296.html

Varför behöver du strömbrytare? Skulle den (vilket är osannolikt) dra någon ström när inget är inkopplat är det försumbart. Den ser väl bra ut annars. Vad är det för hoj? Min KTM -14 har två strömuttag från fabrik, ett via tändningen och ett direkt från batteriet...

Jag har med letat, men hittar bara uttag som ska skruvas fast på styren. Sedan har jag förvisso hittat uttag som i praktiken bara är ett cigguttag med fastbyggt usbuttag i. Vilket är skitdumt. Borde inte behöva vara mer än 2 cm djupt inte 6 som cigguttagen tenderar att bli. :gnissla

Varför behöver du strömbrytare? Skulle den (vilket är osannolikt) dra någon ström när inget är inkopplat är det försumbart. Den ser väl bra ut annars. Vad är det för hoj? Min KTM -14 har två strömuttag från fabrik, ett via tändningen och ett direkt från batteriet...

Kollar man tidigare trådar är det rätt hetsigt på att antingen köra uttaget via nån strömkälla som går på via tändning alternativt kunna stänga av helt för att undvika tjuvström/urladdning men det kanske är överdrivet?

En ducce från 02, inget extra lull lull där inte :tungan

Jag har med letat, men hittar bara uttag som ska skruvas fast på styren. Sedan har jag förvisso hittat uttag som i praktiken bara är ett cigguttag med fastbyggt usbuttag i. Vilket är skitdumt. Borde inte behöva vara mer än 2 cm djupt inte 6 som cigguttagen tenderar att bli. :gnissla

Montering är jag inte så orolig över, det brukar gå att lösa på nåt sätt (inte minst om det är ett litet uttag). Mest förvånad över att det inte finns någon komplett lösning trots att behovet av att ladda smartphone på hojen snart funnits i 10 år.

Du kan ju alltid jacka in dig på någon ström som du vet går via tändningen - lyse, tuta t.ex.

är det nåt sånt här du är ute efter?
Variationer på temat finns..
Två USB finns bakom gummiproppen..

Bifogat

• fetch.jpg
    fetch.jpg
    6.1 KB · Visningar: 459
Den borde väl dra ström även när inget är inkopplat i USB kontakten då den gör om 12v till 5v, är det inte så? I så fall behövs strömbrytaren eller lämpligare är att koppla den via tändningen.

är det nåt sånt här du är ute efter?
Variationer på temat finns..
Två USB finns bakom gummiproppen..

Tack men lite stor, samt att jag hade velat ha en brytare.

Det fick bli den jag länkade till ovan sen får jag se om jag fixar brytare eller installerar den så att det inte behövs.

Den borde väl dra ström även när inget är inkopplat i USB kontakten då den gör om 12v till 5v, är det inte så? I så fall behövs strömbrytaren eller lämpligare är att koppla den via tändningen.
Nej den drar ingen ström.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Om det bara är för att ladda telefon så har jag kommit på att det är mycket smidigare att köra på en powerbank i en rygga/väska.
Till gps'en har jag kopplat på ett ctek uttag som kopplas in på laddkabeln. Den har jag bara stripe'at fast längs ramen. Enkelt och smidigt, går att gömma undan bakom tanken så det inte syns.

UPDATE: Handla INTE från https://www.lightinthebox.com som jag länkade till överst.

La en order med expressfrakt vilket till att börja med blev nästan 100% dyrare (300kr) men eftersom jag ville ha den produkten så... Däremot ser jag att när ordern väl ligger så är leveranstid över 10 dagar inga 3-4 som jag just betalt för. Extra irriterande då de byggt hela sajten för att det ska vara hopplöst att få tag på nån där (medvetet så klart för att slippa betala för kundtjänst). VÄRSTA typen e-handlare. Köp inget där!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman