Ladda elspark i bilen – går det?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Med den här spänningsomvandlaren från Biltema (den undre på bilden, den övre är laddaren)? Tänkte ta med min elsparkcykel på en längre bilresa i Europa och vore bra att kunna ladda den under tiden jag kör bilen. Kommer jag paja något? Kommer inte fungera?
 

Bifogat

  • laddare:omvandlare.jpg
    laddare:omvandlare.jpg
    492.6 KB · Visningar: 36
Spänningsomvandlaren klarar 3ggr lasten, borde inte vara några problem med den.
Det enda jag kan tänka mig kan vara ett problem är om du tänkt koppla via cigguttaget, om de är avsäkrat under vad omvandlare kommer vilja ha - som mest 12,5A.

Borde inte komma upp i den strömstyrkan men skadar inte att vara på säkra sidan :)
Om du kopplar direkt på batteriet gäller det att komma ihåg att stänga av omvandlaren, i våra servicebussar drar de ur batteriet på relativt kort tid (2KW med skiljerelä och separat föbrukningsbatteri).

Alltså- jag måste ha räknat baklänges inatt!
Laddaren förbrukar som mest P=I*U - 460W=2A*230V
Tre gånger högre än den nominella effekten på invertern = det kommer bli dåligt.
Ber om ursäkt för mitt nattliga svammel :)
 
Last edited:
Om man räknar på vad laddaren drar maximalt, runt 200W, så verkar den dels ha rejäla förluster, och om spänningsomvandlaren ska gå längre stunder på 30% över vad den klarar att avge kontinuerligt så kan den nog bli rejält varm. Sen står det nog i manualen hur länge man får dra 300W ur den, och laddaren kanske bara drar 200W kortare perioder, eller inte alls, dom kanske bara skriver max 2A för att reglerna säger att dom måste.

Jag skulle säga kör, men håll koll på grejerna.
 
Som fler säger så funkar det. Personligen tycker jag att en större omvandlare är bättre då den inte behöver jobba så hårt.

Byggde något liknande till bilens motorvärmare.

Extra batteri med skilje relä. 12 volts tillslagsur med relä, relät skickade ström till en 1500 watts 12-240 volt omvandlare som drev motorvärmare på vintern. Generatorn laddade det extra batteriet precis som på en husbil. Det funkade bra detta med.
 
Så länge man inte ligger nära maxbelastning på de där så går det nog bra. De klarar inte av maxlast utan att överhetta och dö. Det går säkert att åtgärda med bättre kylning iofs.
 
Ibland strular det med Switchade laddare kopplade till Switchade inverters, dom justerar sig båda två efter last och kan börja streta åt varsitt håll.

Prova, men håll koll på att laddaren inte blir tokvarm eller att det börjar tjuta ur någon switchad nätdel.

En kompis hade problem med en laptopladdare som inte ville funka på inverter i husbilen, av en slump upptäckte han att det funkade om han la på en resistiv grundlast.

Han upptäckte att det funkade när han körde kaffebryggaren på invertern samtidigt som laptopladdaren var ikopplad, men istället för att brygga 200 liter kaffe medans han laddade provade han andra saker som en kupevärmare på lågeffekt, hårtorken, och sedan köpte dom en bordslampa på loppis som hade en glödlampa.
Han provade med en 15W lampa, men den gav för lite last, men en 40W funkar.
 
Språk som gör hela ditt inlägg obegripligt för mig, tyvärr.

Ahh, enkelt förklarat, både burken som gör 240V av bilens 12V och laddaren som gör lägre spänning från 240V hackar upp spänningen för att komma till rätt spänning.

så båda dom varierar upp och ner lite granna och påverkar varandra

En gammaldags glödlampa är en last som inte varierar, och att ha en sådan inkopplad samtidigt kan göra att dom andra burkarna lugnar ner sitt hackande lite så att det inte blir en ond cirkel av allt justerande av hackandet

Bäst vore ju om det fanns en 12V laddare att köpa till scootern
 
Betänk också att scooterladdaren funkar från 100V vilket betyder att den drar 2,4ggr mer då än vid 240V.
 
EDIT: Jag kollade på bilderna du hade lagt upp och Biltema Invertern levererar "modified Sinewave"

DET tycker formodligen inte laddaren om alls.

Försök att hitta en Inverter som levererar "Pure Sinewave"

Dom kostar oftast tre gånger så mycket, men det är nästan ett måste
 
Nej men laddaren drar mindre vid 240V om det är max 2A vid 100V
 
Nej men laddaren drar mindre vid 240V om det är max 2A vid 100V

Ja, jag ser vad du menar, men det är ointressant
Strunta i Volt och Ampére, det är hur många Watt den drar som är intressant.

Och i det här fallet kommer den att ladda från 240V, eftersom det är vad invertern ger ut, oavsett om laddaren klarar 110-240V 50/60Hz

Lite lustigt har dom angett att invertern också är 50/60Hz dom har nog bara klippt och klistrat siffror och tyckt att det låter bra...
 
En f.d arbetskamrat körde en liknande uppsättning fast med högre kapacitet i sin bil för att kunna ladda laptops och div. maskiner. Det funkar bra men om du ändå ska köpa en omvandlare, köp en med lite kräm i så behöver den inte arbeta på gränsen till sin kapacitet. Och Biltema är inte direkt kända för sin goda kvalitet precis. (Ja, jag har jobbat på Biltema)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top