Ladda-datorn-med-mc:n-fråga

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Behöver ha datorn med mig för att arbeta när jag är bortrest med hojen under ett par veckor framöver. Köpte i dag en omvandlare (se bild) på Kjell & Co i Kista (suverän butik för övrigt där jag vid varje besök har fått hjälp och råd från killar som verkligen kan sina saker), som jag på kvällarna har tänkt koppla till hojens batteri för att ladda/använda datorn.

Undrar nu: finns det en överhängande risk för att jag sabbar mc-batteriet på det här viset? Kan/bör jag gardera mig genom att byta till ett nytt batteri och i så fall vad för slags?

Är teknisk idiot och blir omåttligt tacksam för svar!

:Bugar

Bifogat

• Apple Macbook.jpg
    Apple Macbook.jpg
    15.4 KB · Visningar: 56
  • 44017.jpg
    44017.jpg
    11.2 KB · Visningar: 728
Ett mc-batteri är inte så kralligt så risken du tar i första hand är att du inte kommer kunna starta hojen när du skall iväg.

Köp i stället en sån omvandlare som direkt gör om till den spänning som din laptop kräver

Finns både hos Clas och Kjell

Motorn igång kan nog vara ett måste

Har själv kört så då jag mappat hojen med Pc på tanken ( jobbigt i 200:D)

Köp i stället en sån omvandlare som direkt gör om till den spänning som din laptop kräver

Håller med, det är i alla fall ett måste för en som konverterar din 12v till 220v kommer köra slut på batteriet snabbare än du hinner säga batteritorsk... sen tror jag inte att "vanlig" 12v->dator är att rekommendera om du inte kör som Andersson Turbo och har hojen igång under tiden också.

är det inte enklare att köpa ett extrabatteri till datorn och sen ladda med stationär laddare när du bor på hotell el liknande?
Eller ska du vara ute i bushen utan el över huvud taget?
Annars är ju adapter för 12v till datorspänning klart bättre som andersson sa.
Tyvärr brukar inte växelströmsgeneratorer på fordon ge vettig laddsström under 2000rpm, men det är ju bara att skruva upp tomgången tillfälligt.

Rätt bångligt att få med med en solpanel på en hoj också. :/ (kräver ju tyvärr lite yta för ladda vettigt)

är det inte enklare att köpa ett extrabatteri till datorn och sen ladda med stationär laddare när du bor på hotell el liknande? Eller ska du vara ute i bushen utan el över huvud taget?
Jag kör utan vidare slut på datorns batteri under en kväll, så för att hålla det igång skulle jag behöva bo på hotell/pensionat varannan kväll och det har jag inte planerat.
ulflj skrev:
Annars är ju adapter för 12v till datorspänning klart bättre som andersson sa.
Vad innebär "Datorspänning"? Varför bättre?

Du kan även köpa till denna för 60 kr så kan du klippa kabeln på den för o koppla till batteriet så får du samtidigt två uttag ;)
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...mpaign=directlink&title=12V cigförgrening 2 m

Jag hade själv även slängt¨på en säkring på den sladden på 10 amp eller liknande...
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=463&iItemId=76733

Nu kan du ladda både mobil o laptop samtidigt. Rekomendatione nog att hojen e på så slipper du knuffa igång den dan efter :D

Last edited:
Det är dessutom så att billiga 12VDC - 220VAC omvandlare ofta inte ger sinusvåg utan ibland till och med fyrkantvåg och det gillar inte datorer, speciellt inte platta skärmar. Jag har själv flera gånger varit med om att paja datorer genom dåliga omvandlare. Mycket bättre att välja en dator som vill ha 12VDC eller köpa en lämplig DC-DC omvandlare.

Varje transformering/omformning av spänning ger förluster.

Du omvandlar först 12V likström till 230V växelström för att sedan omvandla till 17-20V in till datorn med orginalladdaren.

Det är ett steg mer än nödvändigt och ger dig förmodligen 20% förlust på vägen.

Köp en 12V laddare istället och spar dom 20% istället.

Ett annat tips är att skaffa en så liten och strömsnål dator som möjligt från början, nu har ju du säkert dator redan, men en netbook med liten skärm och SSD är betydligt snålare än en herrejösseslaptop med 19" widescreenskärm och 300G supersnabb hårddisk.

Ett annat tips är att dra ner ljusstyrkan till ett minimum på skärmen och stänga ner WiFi och blåtand om du ändå inte behöver det.

Många bäckar små...

Rätt bångligt att få med med en solpanel på en hoj också. :/ (kräver ju tyvärr lite yta för ladda vettigt)

fast de finns de man rullar ut nu. supercoolt men dyrt såklart :)
Själv kör jag med extra-stort batteri till min netbook. håller 7 timmar utan problem.

Tänk på att du drar ur mc-batteriet på några timmar om du har laptopen inkopplad. Batteriet i en MacBook är på c:a 5Ah när det är nytt och jag skulle tro att ditt MC-batteri inte är så väldigt mycket kralligare? Om du vill kunna starta hojen på morgonen skulle jag inte använt laptopen inkopplad på hojen mer än c:a 1,5h per kväll (dvs, inte tillräckligt för att ladda fullt).

Lägg Macbooken i ryggsäcken och kör lite lugnare haha.

Macbooken har ju även en sensor som direkt stänger av hårddisken om den får någon sorts stöt osv. T.ex. om du skulle tappa den i marken så stängs hårddisken av innan den träffar marken. G-kraftmätare etc.

Lycka till! :tummenupp

Är den annorlunda än den jag har köpt? :va

Egentligen inte, samma teknik nyteknik :)
Menade bara att de va va apple rekomenderade och de e en betydligt mindre storlek än vad du köpt dessutom lättare på mc resan ;) Men har du bra me plats så spelar de väl ingen roll, de bättre o spara pengarna i såna fall. Såg även på wikipedia att de står att man kan använda Magsafe som e till flygplan egentligen fast i bil. Apple säger att den inte får/ska användas i bil men wikipedia säger att det går visst att använda men macbooken laddas inte.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back