Ladda batteri med mobil laddare (jumpstarter)

Det är ett 10 Ah 3,7 V batteri i den där. Ditt bilbatteri är troligen 60AH 12V (eller något liknande).

Dvs 37 VAh relativt 720 VAh så energimängden i powerbanken är ca 5% av vad du har i bilbatteriet.

Det står iofs "12V output port för laddning av bilen (min 200A-max 400A)" men den strömstyrkan låter mera som något som hör till start än laddning.

Sen står det "Laddningsadapter för 12V cigarettuttag i bilen", det finns laddare som funkar på det sättet men om de är bra vet jag inte.

Sen har jag för mig att ett blybatteri vill ha ca 10% överspänning under laddning, dvs snarare 13.2 volt än 12 V.

Min gissning är att det kommer att fungera dåligt.
 
Last edited:
Aha tack för svaren. Blir nog att köpa separat batteri samt växelriktare 12v till 220v sen vanliga cteckladdaren
 
Det är ett 10 Ah 3,7 V batteri i den där. Ditt bilbatteri är troligen 60AH 12V (eller något liknande).

Dvs 37 VAh relativt 720 VAh så energimängden i powerbanken är ca 5% av vad du har i bilbatteriet.

Det står iofs "12V output port för laddning av bilen (min 200A-max 400A)" men den strömstyrkan låter mera som något som hör till start än laddning.

Sen står det "Laddningsadapter för 12V cigarettuttag i bilen", det finns laddare som funkar på det sättet men om de är bra vet jag inte.

Sen har jag för mig att ett blybatteri vill ha ca 10% överspänning under laddning, dvs snarare 13.2 volt än 12 V.

Min gissning är att det kommer att fungera dåligt.

Nja. ett 12V batteri håller inte 12V.
Ett 12V bilbatteri vill ha ca 14,2-14,4 V för att laddas fullt.
Det brukar vara 6 celler som ligger på lite drygt 2,15V styck. Dvs ett blybatteri ska enligt det hålla nästan 13V när det är fulladdat. Och så behövs det lite överspänning på det.

Men du har helt rätt i att en powerbank inte har tillräcklig kapacitet för att kunna ladda ett batteri. den räcker på sin höjd till att hjälpa till i startögonblicket.
 
Min erfarenhet är att ett fulladdat batteri där jag lossat en batteripol klarar en vinter utan laddning.
 
Starta bilen lite då och då på vintern och låt generation ladda upp batteriet bara
 
Har man larm dras strömmen ut snabbt så vill kunna ladda lite då och då.
Bilen ska stå rätt länge på för att ladda upp och gärna med en hel del gas så det är inget alternativ tror jag!
Känns onödigt att starta upp bilen också, dock kanske det är bra för AC´n men vet inte om jag orkar hålla på.
Inhandlade i alla fall en omvandlare för 450 riksdaler på Kjell & co som klarar 300W. Det ska väl räcka för en smarttech laddare?
 
Ta ur batteriet och ladda hemma?
 
Jag undrar bara hur länge håller ditt extrabatteri med en omformare och laddare inkopplad??
Du har effektförluster i omformaren och i laddaren som drar mycket mer ström än ditt larm.
 
Jag undrar bara hur länge håller ditt extrabatteri med en omformare och laddare inkopplad??
Du har effektförluster i omformaren och i laddaren som drar mycket mer ström än ditt larm.

Brukar ju räcka med att ladda 1 timma max om batteriet blivit lite utladdat pga larm och ev krypström. Tänkte inte ha det inkopplat hela tiden som sagt.
 
En annan möjlighet är ju att använda två 12V batterier i serie med ett lämpligt motstånd
för att ladda mc-batteriet. Man får då själv hålla koll på batteriets slutspänning så det
inte blir överladdat.
 
OK, så det är 10% överspänning på ca 13 volt som man ska ha, då hamnar man på ca 14.3V.

Då blir det ändå svårare för powerbanken att ladda batteriet.

Mvh,
Ingvar
 
Nu var ju frågan egentligen en "batteriladdare" och inte en jumpstarter i slutändan.

Men, (nej den går inte att ladda bil-/mcbatteriet med men.....för att spinna vidare på jumpstartern...... :-)

Jag har nu en som känns jäkligt tryggt att ha med sig på långturerna. Jag är inte mer rädd för att hojen ska pajja, men det där batteriet i mc:n...jo, den är bra men den kanske ger upp en morgon när jag ska iväg.

Min väger 270gr, lika stor som min mobiltelefon(dock lite tjockare). Förutom då att man kan ladda upp mobilen, kameran mm så kan jag ju använda den som ev hjälpstart.

160920b2.jpg



Testade också den i bilen. Tog helt enkelt bort(alltså, kopplade bort batterikablarna) batteriet från den och.....

 
För er som går i samma tankar som mig så köp ett fritidsbatteri att "ta" ström ifrån och inte ett mc/bil batteri då de senare ska ge hög startström och inte mår så bra att stå halvtomma.
 
Starta bilen lite då och då på vintern och låt generation ladda upp batteriet bara
Det är en av dom sämre sakerna man kan göra, förutom att man som sagt behöver köra ganska länge för att ladda upp batteriet så blir det en massa torrgasande med en obelastad kall motor, vilket skapar kondens i motorn, massor med skit i oljan och slitage på en kall motor. Ska inte fordonet användas, starta inte motorn :fakta
 
Det är en av dom sämre sakerna man kan göra, förutom att man som sagt behöver köra ganska länge för att ladda upp batteriet så blir det en massa torrgasande med en obelastad kall motor, vilket skapar kondens i motorn, massor med skit i oljan och slitage på en kall motor. Ska inte fordonet användas, starta inte motorn :fakta

Lite så. Ska man starta motorn så ska man varmköra den ordentligt så att kondens och annat kan förängas helt och inte ligga kvar i oljan. Dvs att starta motorn för att låta generatorn ladda batteriet är generellt en dålig idé. Har man ingen möjlighet att sätta en laddare på batteriet där hojen står så är det betydligt bättre att lyfta av batteripolerna för att säkerställa att inget tömmer batteriet. Ett bra batteri ska klara en vinterförvaring utan att tappa särskillt mycket. Är man orolig för batteriet så är det bättre att i så fall ta ur batteriet för att kunna hålla koll på laddningen.

Med det sagt så är det inte alla hojar där det är praktiskt möjligt. Min förra hoj (en TDM) krävde att man antingen monterade bort motorn för att ta ur batteriet framåt alternativt monterade bort stötdämpare och fjädring för att ta ur batteriet bakåt. Jag tror att verkstäderna gör det senare. Men det är inget som man gör utan vidare hemma i garaget. I alla fall inte jag.
Den fick därför stå med batteriet i. Den period jag bodde så att jag inte hade tillgång till 230V vid hojen så fick den bara stå och det var inget direkt problem. Batteriet höll ändå ungefär förväntad livslängd.
 
Intressant! Jag har själv samma problem med bilen, ingen tillgång till ström så det går inte att ladda, kan inte heller ta bort batteriet och ladda för min bil är känslig mot att vara strömlös, får en massa felkoder och pixelfel osv. Får bli ett extrabatteri och omvandlare så man kan ladda under vintern. Extrabatteriet kan man ju ta hem och ladda då och då. Vad för slags batteri ska man ha till omvandlaren?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top