Sladdlös batteriladdare

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Finns det laddbara ("sladdlösa") mcbatteriladdare? I lite lagom storlek? Jag förvarar inomhus och varmt men har inget 220V-uttag, skulle gärna slippa skruva ur batteriet varje höst och istället bara plugga i en laddare nån gång per månad. :va
 
Last edited:

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Ctec:
En sådan här använde jag skruvade fast på batteriet och drog fram laddningskontakten.
Behöver aldrig ta ur batteriet.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Oj, var jag så otydlig? Snabbkontakt på hojen har jag, men INGET 220V-uttag.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Jag har ingen 220, det har aldrig funnits 220, det kommer aldrig bli 220 där mcn står - tänk ... som på månen ungefär. Som att vara på månen men behöva ladda ett mcbatteri. Ett mcbatteri inuti en mc. I en mc med snabbkontakt för laddare. Men ingen 220 och för långt bort och otillgängligt för att dra en (220-)sladd dit.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dieselgenerator? :D
Annars skulle det väl eventuellt gå att hitta på något med en stor starthjälp, men då kommer bara energin balanseras mellan de två batterierna.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Finns faktiskt något som husvagnsägare använder för att få full kräm i husvagsnbatteriet.
(Är de bara parallellt kopplade kommer vagnbatteriet aldrig att bli fullt pga den långa kabeln bilgenerator vagnbatteri-
Kallas för laddbooster. Är en batteriladdare som har 11-15V DC in och batteriladdkapacitet (14.5V/5-10A) på utgången.
Dyr leksak (1500+) men du kan ladda mc-acken från ett löst bilbatteri!

Inget jag skulle köpa till mc, hellre tar jag in mc-acken.

http://www.kamafritid.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=360&pid=721
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Jag har byggt en sån laddare för ett par hundralappar.
Den drivs med ett vanligt bilbatteri (eller annan 12V) och kickar alltid ut 14,4V, som en extra bonus med en strömgräns.
Dessutom inbyggd visning av spänning in / ut / ström.
Använder den för att garanterat alltid ladda 100% fullt (vilket kräver vääääldigt lång tid med märkesladdare) i racebatterier.

Om du är lite kompis med lödkolv och volt så fixar du det lätt.
Ska se om jag kan hitta det jag köpte.
Återkommer under kvällen.

Edit:
http://www.aliexpress.com/item/DC-D...e-Current-Digital-Display-USB/2017319562.html

Du justerar enkelt "utspänning" och "maximal ström". För egen del står strömgränsen på 2A och spänningen på 14,4V.
Då blir det garanterat fullt i batteriet.

Edit II:
Insåg just att den inte finns på den där länken längre. Kan inte beställas där. Ska se om jag kan hitta den någonstans men det blir om ett par timmar.
Ska du ha laddaren ansluten längre tid, ställ ner spänningen till 13,6V.

Edit III:
http://www.aliexpress.com/item/900W..._2&btsid=ed2ee92f-c269-4c37-bb14-fe122278df5e

Inte samma som jag köpte men liknande.
Viktiga är att du kan köra den i läge CC (Constant Current = konstantström = om du ansluter på ett tomt batteri laddar den ändå inte mer än inställda A) samt att den klarar CV (Constant Voltage = konstant spänning ? det läge du måste ha för att få batteriet riktigt, riktigt fullt).

Dock ser jag att den här laddaren klarar upp till 120V.
Jag skulle nog bara ladda under övervakning med en billig pryl som denna men å andra sidan brukar det gå väldigt fort att pytsa i den där saknade mängden energi i ett batteri.
OM det var fullt från början vill säga...


Lycka till!!
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
En vanlig UPS (nödström) borde väl vara enklast och sen batteriladdare inkopplad i den. UPSen kan du ladda om hemma. Men osäker hur länge den håller när man laddar upp ett batteri. Men riktmärke är att en "vanlig" UPS håller igång helt helt kassasystem tex. på ICA runt 30 minuter och uppåt beroende på storlek. Gäller ju bara underhållsladdning så skulle köpa ett begagnat sånt och testa.

Så, 220V kan du ju få på plats :)

/Peter
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Googla UPS nödström. Borde vara det enklaste för dig.

Om strömmen går i en butik så måste man ju kunna få ut folk som betalar för sig. Dom flesta butiker har detta i sina kassaplatser så att inte folk bara släpper varorna och sticker. Den förser kassan (datorn), kvittoskrivaren, kortterminalen etc. med ström vid elavbrott. Dom väger en del men ett inte allt för stort/tungt borde fungera för dig. Och ja, jag jobbar med butikssystem och tänkte att detta borde fungera för dig också.

Och så enkelt för dig... :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Se till att batteriet är fulladdat och skruva av minuspolen på batteriet så står det sig hela vintern när du har i varmförråd.
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Köp en jävla massa bilbatterier som du laddar upp hemma o sen gör du en mega batteri backup av dessa bilbatterier som du kopplar till hojjens batteri :D

Du vill alltså ha en portabel enhet som kan lagra ström för att ladda upp ditt batteri? :rolleyes:

Solceller som någon annan föreslår.

Eller truck batteri fast jag vet inte riktigt om dom räknas som portabla. Men det borde räcka för o ladda det pluttis MC batteriet :D

Eller så tar du bara ut Hoj Batterier o laddar. alternativt köp ett extra MC batteri som du kan byta mellan.


Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk 2
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
"öööh höhö jävla massa bilbatterier" "öööh truck batterier!!!111" :glömdet

Det får bli ett hojbatteri som jag laddar hemma först, kopplat till en billig växelriktare, kopplat till ctek-laddaren. Det blir gå över ån efter vatten men wtf. Tack för de bra förslagen.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om du har ett laddat extrabatteri med dig kanske det enklare att bara byta batteri och åka hem igen så att du slipper vänta på att hojbatteriet ska bli fulladdat.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
"öööh höhö jävla massa bilbatterier" "öööh truck batterier!!!111" :glömdet

Det får bli ett hojbatteri som jag laddar hemma först, kopplat till en billig växelriktare, kopplat till ctek-laddaren. Det blir gå över ån efter vatten men wtf. Tack för de bra förslagen.

Ett par småsaker bara som du bör testa när du kör igång:
1: Hur lång tid tar det innan din finalddare verkligen laddat fult?
Min cetek är förvisso av äldre datum men den laddar (enligt mig) för "snällt".
Det tar för lång tid att nå verkligt fullt (14,4V).
Hur har jag kommit fram till det?
Ladda fullt med cetek. Låt batteriet stå 2 månader. Mät polspänning.
Ladda fullt med konstantspänningsladdare (14,4V). Låt batteriet stå 2 månader. Mät polspänning.
Det jag kom fram till var att finladdaren inte laddade fullt på samma sätt som när jag laddat med kontrollerad spänning. Spänningen efter två månaders lagring var lägre när jag laddat med finladdare.
Men det är min erfarenhet, andra hävdar säkert motsatsen.

2: växelriktare drar mycket ström även i "tomgångsläge".
Hur mycket lär variera ganska så kraftigt men jag tror du kommer bli överraskad över hur hög tomgångsförbrukningen (läs: förlusteffekten) är.

I båda fallen: Att mäta är att veta...
Lycka till.


Förtydligande:
"Tar för lång tid att ladda med cetek" avser den tid det tar att "toppa upp" batteriet.
Det har inget att göra med laddarens effekt då vi ofta talar om mycket låga strömstyrkor så där mot slutet av laddningscykeln.
Har du laddaren ansluten lång tid spelar det ingen roll.
Jag tolkar det som att TS vill slå på laddaren en kort stund emellanåt bara, då spelar det roll hur laddaren beter sig när det närmar sig fullt.
Då laddaren enbart är ansluten kortare stunder åt gången (Max 1 tim) så kan man ladda "hårdare" än vad en konstant ansluten laddare gör och ändå inte skada batteriet
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top