Ladd o lysproblem Duke 1!

Dello

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
KTM Duke 1
Problem med Duke 1!

Hej!

Har problem med att duken inte laddar som den ska.
Mäter 0 volt vid 2000 rpm.

Var sitter laddrelät och/eller laddregulatorn på den?
Enda relät som jag hittat är till blinkersen som är nytt.

Kan detta ha samband med att inte blinkers fungerar? Om jag sätter dit ett friskt batteri o påverkar (trycker ner läppen i blinkrelät) så lyser lamporna.

Att bromsljuset inte fungerar med varken hand eller fotbroms, har detta också ett samband med laddproblemet?

Toktacksam för svar!
 
Last edited:
Hur mäter du och var?
Växelspänning från generatorlindningarna, likspänning vid batterikablarna med eller utan batteriet inkopplat?
Du bör mäta likspänning över batteriet (med batteriet inkopplat) med motorn igång resp. avslagen.
Laddningsregulatorn är oftast en kombinerad regulator/likriktare - har kylflänsar.
 
Långa farbron skrev:
2040368 Kolla under högersidokåpan på den.

Ok, så det är den som är regulatorn då.
När jag har mätt för att kolla laddningen har jag inte haft batteriet i utan mätt över kablarna direkt. (likström) Ska mäta på det andra sättet ikväll.

Hur mäter jag för att se regulatorn är hel? Jag har elschema över hojen.
Har detta med att göra att belysningen inte fungerar?

Är regulatorn dyr om den är kass?
 
Vilken variant av regulatorn har du? Den äldre med två ingående ledningar från generatorn eller den nyare med tre gula? Jag har ett par äldre liggande. Kan skicka den med min syrra till Stockholm om det behövs.
 
Dello skrev:
När jag har mätt för att kolla laddningen har jag inte haft batteriet i utan mätt över kablarna direkt.
Ditt instrument klarar inte av att mäta den spänningen korrekt, därför bör du alltid mäta med batteriet anslutet.
Dello skrev:
Hur mäter jag för att se regulatorn är hel? Jag har elschema över hojen. Har detta med att göra att belysningen inte fungerar?
Du kan mäta växelspänning från generatorn (obelastad) för att utesluta den (dit går gula kablar, oftast 3st.) Spänningen ska öka med varvtalet i och med att inte regulatorn är ansluten.
Om det är en kombinerad regulator/likriktare, viket det sannolikt är, kan man mäta upp dioderna med mätinstrumentet i "diod-läge" och med batteriet anslutet. Till regulatorn brukar det gå 3 gula, 1 röd och 1 svart kabel, kolla på kretsschemat. Mät alla kombinationer på samtliga kablar till regulatorn, både med plus- och minus-mätsladden från instrumentet anslutet - se handboken.
Belysningen bör fungera korrekt även om regulatorn har pajat men man kan inte svära på det. Eventuellt går det att koppla ur regulatorn, ansluta batteriet och prova om belysningen fungerar och sedan koppla in den igen och prova (hojen ej igång vid båda fallen).
 
Eldstorm skrev:
2041743 Ditt instrument klarar inte av att mäta den spänningen korrekt, därför bör du alltid mäta med batteriet anslutet.

Du kan mäta växelspänning från generatorn (obelastad) för att utesluta den (dit går gula kablar, oftast 3st.) Spänningen ska öka med varvtalet i och med att inte regulatorn är ansluten.
Om det är en kombinerad regulator/likriktare, viket det sannolikt är, kan man mäta upp dioderna med mätinstrumentet i "diod-läge" och med batteriet anslutet. Till regulatorn brukar det gå 3 gula, 1 röd och 1 svart kabel, kolla på kretsschemat. Mät alla kombinationer på samtliga kablar till regulatorn, både med plus- och minus-mätsladden från instrumentet anslutet - se handboken.
Belysningen bör fungera korrekt även om regulatorn har pajat men man kan inte svära på det. Eventuellt går det att koppla ur regulatorn, ansluta batteriet och prova om belysningen fungerar och sedan koppla in den igen och prova (hojen ej igång vid båda fallen).


Tack för infon!

Nu har jag laddat batteriet och mätt upp det som jag fått tips om.

Batteri:
12.57 V utan motor igång
12.57 V med motor igång!!!

Regulatorn: Det går 4 sladdar in till boxen. 2 gula, 1 svart, 1 vit/röd
Mäter över de två gula (med diodmätning)
Utan tändning på 1.056 mV
Med tändning på 1.037 mV

Gen: Mäter över de gula kablarna (smög dem till generatorn)
Motor ej igång 1.3 mV
Motor igång 19.8 - 20.3 V

Känns som det är fel någonstans eftersom batterispänningen inte ökar oberoende varvtal. Generatorn ger ju ström så då måste det väl vara regulatorn, eller?

Vad säger ni om mätresultaten?

Pris om den är kass?
 
Last edited:
Som du helt riktigt konstaterat så laddar den inget till batteriet.
Med motorn igång så borde spänningen ligga någonstans i intervallet 13,5V - 14,8V.
Generatorn verkar vara OK. Jag antar att du mätt upp den med motorn i tomgång. Varvar du upp motorn så kommer du att upptäcka att spänningen ökar med varvtalet, så du kan nog utesluta generatorn helt och hållet.
Till 99,9% så är det nog fel på likriktaren/regulatorn.
Jag vet inte vad en ny sådan kostar till Duken men skulle gissa på en eller ett par tusenlappar. Det finns säkert piratvarianter som är betydligt billigare.
Lägger upp en princip på hur man kan mäta upp likriktaren, men värdena är nog sannolikt inte helt applicerbara på din modell.
 

Bifogat

  • regulator.JPG
    regulator.JPG
    89.4 KB · Visningar: 64
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top