Lackträna

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
hejsan pojkar och flickor.

Jag tänkte äntligen ta tag i migsjälv och lära mig lacka riktigt. dessutom ska jag sätta en motivlackspruta i händerna på min något mer estetiskt sinnade flickvän och se vad hon kan åstadkomma.

MEN somalltid så är ekonomin ett problem... och att ösa ut färg för tusentals kronor för att lära sig är inte direkt ett alternativ.

man ska tydligen kunna träna med vatten och vattenfärg i sprutan men jag har inte lyckats hitta någon info om detta.

någon av er som vet var man får tag på detta? alternativt billig färg som man kan använda att träna med.

//Droopfy

träna med vatten på en fönsterruta....

....din sprutbild ska likna en ståendes amerikansk fotboll....

du märker hur mycket du kan spruta innan det börjar rinna...

lycka till...

finns billiglacker för runt 100 (enkomponent) dom brukar jag ha då jag vill ha en fällande dom på underarbetet

Kolla med en lackgrossist. Finns lacker som inte kostar särskilt mycket.
Man behöver inte träna med de dyraste.

Finns fler aspekter än bara sprutbild. Torktid, tryck, inställningar av pistol, tjocklek av lager, temperatur, bara för att nämna några.
Olika lacker beter sig olika också.

Hoppar in och frågar om nån här vill ta sig på och lacka mina kåpor för racehojarna. För jag har samma problem, jag kan lacka själv men det blir inte vidare bra. Säkert 10-15 rinningar per kåpset. Jag använder en sunkspruta som kostade 500 kr på clasohlsson.

Swedie skrev:
Hoppar in och frågar om nån här vill ta sig på och lacka mina kåpor för racehojarna. För jag har samma problem, jag kan lacka själv men det blir inte vidare bra. Säkert 10-15 rinningar per kåpset. Jag använder en sunkspruta som kostade 500 kr på clasohlsson.

Sprutan är väl inte det viktigaste? Vi köpte en lågbudgetspruta och sprutade gelcoat med (sånt vitt som är på båtar och plastflygplan) Den borrade vi upp munstycket på själv. Funkade klockrent, men, det föll på kompressorn, så vi fick koppla ihop två kompressorer för att få ett vettigt flöde!

Droopfy skrev:

Jag tänkte äntligen ta tag i migsjälv och lära mig lacka riktigt. dessutom ska jag sätta en motivlackspruta i händerna på min något mer estetiskt sinnade flickvän och se vad hon kan åstadkomma.

MEN somalltid så är ekonomin ett problem... och att ösa ut färg för tusentals kronor för att lära sig är inte direkt ett alternativ.

man ska tydligen kunna träna med vatten och vattenfärg i sprutan men jag har inte lyckats hitta någon info om detta.

någon av er som vet var man får tag på detta? alternativt billig färg som man kan använda att träna med.

//Droopfy

Jag köpte vattenbaserad akrylfärg på Panduro. Jag lackade grundfärgen med tvåkomponentlack, sen dekoren med akryl och sist tvåkomponent klarlack utanpå alltihop. Blev skitbra.

Droopfy skrev:

//Droopfy
Det viktiga är att du har rätt förutsättningar när du ska lackera nånting såsom rätt: luft tempratur, viskositet på färgen, luftväxling i boxen (om ingen box en stor lokal ) inställd pistol (sprut bild, munstycken), att objektet du ska lacka är rentvättat och rent från damm, att du är dammfri (blås ren dej eller använd lack overall), boxen (eller lokalen) dammfri vattna golvet, med rätt förberedelser är det inga problem att lära sig lacka,börja med någonting litet.det mesta fakta brukar står i färgens produkt info. sen är det ju förstås viktigt att du har gjort ett bra underarbete annars blir ju resultatet skit i alla fall. godd lack!!

Men Swedie spelar ingen roll om du har sunkspruta för 500 eller om den kostar 100:- på loppis bara du kan spruta färg... Du lägger ju på för tjockt med färg eller så har du förtunnat den för mycket så det rinner....

Jag har en lackare som gör alla mina jobb och han är superbillig och duktig som fan, han har håll tpå säkert i 35år om det räcker med enbart billacker,mc utställningslastbilar m.m.....

Denna hoj http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=39002
lackade jag men en sunk spruta för 200:- och det vart inte en ända rinning samt så var garaget fullt med damm för killen som skulle ha hojjen lackad orkade inte blåsa rent i garaget och plocka bort grejer..

Swedie skrev:

Crille skrev:
Men Swedie spelar ingen roll om du har sunkspruta för 500 eller om den kostar 100:- på loppis bara du kan spruta färg... Du lägger ju på för tjockt med färg eller så har du förtunnat den för mycket så det rinner....

Jag har en lackare som gör alla mina jobb och han är superbillig och duktig som fan, han har håll tpå säkert i 35år om det räcker med enbart billacker,mc utställningslastbilar m.m.....

Denna hoj http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=39002
lackade jag men en sunk spruta för 200:- och det vart inte en ända rinning samt så var garaget fullt med damm för killen som skulle ha hojjen lackad orkade inte blåsa rent i garaget och plocka bort grejer..
Instämmer!
Har en evilbiss spruta för 3k o en biltema för 300...
Är bättre sprutbild på biltema sprutan!

Droopfy skrev:

//Droopfy
Dem färgerna jag har till o motivlackera med är Faskolurs sortiment!
Funkar fint o är vattenbaserade!
Effektfärgerna dem har e GRYMMA men lite dyra dock :(
Dem rymmer 60 ml o kostar runt 60-70 spänn effekt färgerna runt 200kr!
Dem är gjorda för sprutning men jag brukar spä ut dem bra nog ändå!
Så dem är dryga.

Lycka till!

Okej, ja men det jag saknar med är iaf ett rum och måla i. Det jag stått och målat i har haft mycket dålig belysning så det är svårt att se hur mycket färg man lagt på.

Swedie skrev:
Okej, ja men det jag saknar med är iaf ett rum och måla i. Det jag stått och målat i har haft mycket dålig belysning så det är svårt att se hur mycket färg man lagt på.
skaffa arbetslampor på stativ (sånna med lysrör) funkar kanon.

Lycka till![/QUOTE]
Instämmer!

Då är det något fel på devilbiss sprutan troligen munstyckena utslitna eller igensatta plocka isär och bumsa ur. biltema sprutan borde gå som skit i jämförelse.

espa skrev:
skaffa arbetslampor på stativ (sånna med lysrör) funkar kanon.

Lycka till!
Instämmer!

Då är det något fel på devilbiss sprutan troligen munstyckena utslitna eller igensatta plocka isär och bumsa ur. biltema sprutan borde gå som skit i jämförelse.
Jaja inte riktigt!
Försökte bara o vara snäll o få folk o förstå att det inte behöver kosta multum!
Nej devilen e yberkrym
Kan vara bökig o ställa in bara men när det e gjort
Men det går lika bra med biltemas 400krs picka den gröna, lagt mycket lacker med den.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år