lacktips

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
Hallå alla lackerare !....skulle vilja ha råd & tips när det gäller lackering.
Finns det några speciellt att tänka på tex som att ska man börja spruta uppifrån & gå ner eller tvärtom ?
Ska man ha extremt bra utsug ovanför det man lackar eller under ?
SKa man dra på med värme samtidigt eller bara efter osv....mycket tacksam för alla tips. :)

/m

Egen ..

Modifier skrev:
Hallå alla lackerare !....skulle vilja ha råd & tips när det gäller lackering.
Finns det några speciellt att tänka på tex som att ska man börja spruta uppifrån & gå ner eller tvärtom ?
Ska man ha extremt bra utsug ovanför det man lackar eller under ?
SKa man dra på med värme samtidigt eller bara efter osv....mycket tacksam för alla tips. :)
/m
Min lilla erfarenhet säger att underarbetet kan aldrig bli tillräckligt bra.
Underarbete 85%, lackering 15% av slutresultatet...

vad jag tycker så spelar de ingen rol om man börjar upifrån eler nerifrån.. men när du pont kom på besök på min skola så påstog dom att nerifran var bäst. det gör att man får mindre risk för riningar.

om du ska lacka hemma i garaget så kan du vatna hela garaget någon timme inan du ska spruta.. vatnet drar åt sig dampartiklar.. anars går det altid polera dom damkornen som blir när klarlacken har torkat..

värmen ska på efter alting är sprutat.. men dra inte på förmycke värme om du har lackerat glasfiber eler plast.. det kan bli alla möjliga former och sprikor då

TaGGeN skrev:
vad jag tycker så spelar de ingen rol om man börjar upifrån eler nerifrån.. men när du pont kom på besök på min skola så påstog dom att nerifran var bäst. det gör att man får mindre risk för riningar.

om du ska lacka hemma i garaget så kan du vatna hela garaget någon timme inan du ska spruta.. vatnet drar åt sig dampartiklar.. anars går det altid polera dom damkornen som blir när klarlacken har torkat..

värmen ska på efter alting är sprutat.. men dra inte på förmycke värme om du har lackerat glasfiber eler plast.. det kan bli alla möjliga former och sprikor då

Ok,tackar för tipsen.... :tummenupp

/j

Sprut är kul

Ser du det som en utmaning "kan själv" lacka den först svart så ser du var du skall slipa. Obs rätt tryck rätt munstycke bra spruta osv och det har du säker koll på. Annars ring Bobby på Lidingö billackering och böna att han fixar detta på 2 dagar och har du tur så ... semestertider...
Tel 08360553

trådlyft istället för att slänga in en ny tråd...

Sökt massa om lackering på plasten på hojjen, i mitt fall en vit undertail.
Läste på en tråd där en plastprime verkar funka bra. Ska denna prime även putsas med fint sandpapper innan lack?

Om man inte kör med plstprime-produkten (som kostar 200kr enligt mekonomen) räcker det med att putsa plasten med lackpapper? Vilken typ i så fall?

Tänkte sedan lacka den med sprayfärg, svart. Behöver inte vara såå super noga, vill mest att färgen skall sitta.

mvh jonas

morecore skrev:
trådlyft istället för att slänga in en ny tråd...

Sökt massa om lackering på plasten på hojjen, i mitt fall en vit undertail.
Läste på en tråd där en plastprime verkar funka bra. Ska denna prime även putsas med fint sandpapper innan lack?

Om man inte kör med plstprime-produkten (som kostar 200kr enligt mekonomen) räcker det med att putsa plasten med lackpapper? Vilken typ i så fall?

Tänkte sedan lacka den med sprayfärg, svart. Behöver inte vara såå super noga, vill mest att färgen skall sitta.

mvh jonas
ta å slipa ner ytan med vatten slippapper tills du e nöjd eller bara ruggar ytan de funkar bra :yoparty

plastprimer behöver du inte slipa om du inte får ett häng eller en massa skit i...men ska du bara köra sprayburk så anser ja inte du behöver primer....

våtslip ska du inte hålla på med....ger inget....

kungko skrev:
plastprimer behöver du inte slipa om du inte får ett häng eller en massa skit i...men ska du bara köra sprayburk så anser ja inte du behöver primer....

våtslip ska du inte hålla på med....ger inget....
så ingen prime och våtslip?
bara å spraya på plasten direkt då?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!