Lacktips?

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag har bestämt mig för att lära mig lackera!
Mer eller mindre

Jag har skrapat fram en färgspruta, vet dock inte hur man gör ren den eller dylikt. Ska jag fylla den med lacknafta eller något och spruta ren den?
Diska burken?

Kompressorn jag har är en stooor modell som kommer upp i runt 8-9 bar.
Jag har tryckregulator, behövs den eller kör man max tryck?

Mitt testobjekt blir min riskokarmoto. Vad för underarbete krävs?
Slipa och sen sprutspackel och ännnu mer slipa?
Vilket papper är det slutgiltiga innan lackering?

Vad för färg ska man ha? Har den något speciellt namn?
Hur späder man färgen? Hur mycket går åt till t.ex. en minimoto modell vanlig kina?
Hur många lager färg?
Något genomskinligt skyddslager över (Kommer inte ihåg vad den sorts lack heter..), och köper man den lacken i sprayburk eller går den att köra med färgspruta den med?

Vad ska jag tänka på under själva lackeringen?
Jag har ett litet rum där jag kan härja bäst jag vill men färg och så.

Det blev en hel del frågor :rolleyes:

Edit: Blev det fel forum nu kanske?
Jag får ursäkta mig isåfall.

Last edited:
Efter lackeringen dra i en skvätt tinner i sprutan och blås ut det

Plocka bort koppen, rengör den, plocka bort munstycke, nål och allt annat som går att ta bort och rengör. Lägg det i en burk med thinner sen
Rengör lackpickan inuti så gott det går att komma åt. Jag kör med tops + thinner
(Använd kolfiltermask när du lackar och rengör!!)
Du behöver tryckregulator. Ungefär 2-5 bar vill du ha

måste kila nu

Last edited by a moderator:
tjenis penis

just hemkommen från jobbet å har lackat klart alla mina kåpor, så imorgon börjar monteringen... :banana

det låter som om det är första gången du ska lacka med spruta...? när ja målar är det 2,5 in å det blir ca 2 ut å det funkar kanon...men det är ju olika från spruta till spruta...sen hur stor nål/munstycke sitter det i? å DU gör nu inte som min polare gjorde förra helgen...han gav sig på å lacka i ca 10-12 grader å det kan ja säga är ingen bra idè om det inte är kalashäng du är ute efter..... :hihi hör med han du köper färgen av hur den ska blandas å med vad...ska det va en solid eller metallic bas å klarlack eller en 2k....?

Ljunghusen skrev:
(Använd kolfiltermask när du lackar och rengör!!)

Om du skall göra lackera ensam en trist fredag behöver du inget munskydd, blir lite roligare att lackera då.

Se till att rengör sprutan direkt när du är klar, lämna aldrig färg över 30 min i sprutan, munstycket torkas igen snabbt. Är jobbigt att byta nålen...

tjo...OM du nu skulle somna av alla ångor å det skulle härda i sprutan så GÅR det att göra den ren, bara plocka ner den å lägg den i thinner å låt den ligga.....sen ta din bästa bakistandborste å börja gno.....

Svanen skrev:
Jag har skrapat fram en färgspruta, vet dock inte hur man gör ren den eller dylikt. Ska jag fylla den med lacknafta eller något och spruta ren den?
Diska burken?

Spruta med lacknafta eller thinner för att få bort det värsta...plocka sedan isär den i molekyler o rengör resten med tops mm.....

Kompressorn jag har är en stooor modell som kommer upp i runt 8-9 bar.
Jag har tryckregulator, behövs den eller kör man max tryck?

Tryckregulatorn behövs!! Viktigt att även ha ett olje o vattenborttagningsfilter! Trycket beror på färgen men du måste även kompensera för din slang (ju längre slang o smalare slang desto mer tryckfall / meter)

Mitt testobjekt blir min riskokarmoto. Vad för underarbete krävs?
Slipa och sen sprutspackel och ännnu mer slipa?
Vilket papper är det slutgiltiga innan lackering?

Väldigt viktigt med ordentlig rengöring innan slipning... slipa sedan o spackla så att allt blir snyggt... kör släpljus på för att se ojämnheter....allt som ser vajsing ut här KOMMER att synas...

Vad för färg ska man ha? Har den något speciellt namn?
Hur späder man färgen? Hur mycket går åt till t.ex. en minimoto modell vanlig kina?
Hur många lager färg?

Färgvalet beror på vad du ska ha... späder gör man med thinner...för att veta hur mycket man skall späda så använder man en DIN-kopp (tiden det tar för färgen att rinna ut ur koppen ska matcha ett värde...), antalet lager beror på färgen, kör ett lite tunnare klibblager först, så att nästkommande lager får fäste.... sedan e det bara o lacka tills man nått önskad täckning...

Något genomskinligt skyddslager över (Kommer inte ihåg vad den sorts lack heter..), och köper man den lacken i sprayburk eller går den att köra med färgspruta den med?

Vissa färger bör man ha klarlack över...

Vad ska jag tänka på under själva lackeringen?
Jag har ett litet rum där jag kan härja bäst jag vill men färg och så.

viktigt att ha god ventilation så man får ut alla ångor samt en bra arbetstemperatur...

Det blev en hel del frågor :rolleyes:

Jepps!!! frågar man inget lär man sig nada....

Lycka till!!

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back