Lackråd från gurus

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Upptäckte till min fasa när jag började putsa upp hojen inför våren att det på vissa ställen blivet små (ca 0,5-1mm) bubblor i klarlacken. Nån som vet vad som blivet fel. Lackade hojen förra vintern, och eftersom det är lite mönster på hojen så finns det rätt många lager klarlack.
Min gissning är att ett undre lager inte härdat riktigt och sen har det blivet nån form av gasbildning eller nått. Detta syns inte överallt, utan finns på vissa ställen i små "remsor", alltså väldigt skarpt avgränsade områden.

Tacksam för tips, så jag slipper samma problem nästa vinter då jag ska göra ett nytt lackprojekt

Halloj

När jag va i moppe åldern så bytte jag färg på min gammla Zundapp en gång i månaden ungefär.. Det jag kom att tänka på va en gång när jag hade för bråttom med att lägga på klarlack innan färgen hade torkat klart (enl anvisning, jag tyckte att den va torr), Då uppstod samma fenomen som du beskriver, fast för mig var det över allt på min lilla tank.. Är ju inte helt säker på att det är samma sak som hänt dig, då jag använde billig sprayfärg och stod utomhus, men likheten finns ju..

För mig var det bara att slipa, spackla o börja om.. lärde mig ngt iaf :)

ta en bild på det... Kan vara sillicon....

tar en bild imorron, silicon, vette fan vart det skulle komma ifrån. En annan intressant grej är att det inte såg ut så här förra sommaren, det har blivet över vintern...

2879836 Tror jag fuskat lite med det ibland, tyvärr
Ok, jag kan inte själv lackera men jag har läst en hel del om det samt pratat ganska så mkt och så som jag förstått det så måste man vara väldigt nogrann med tvättningen innan man lackerar. Hos lackhandlaren kan du köpa "tvättmedeln" men enligt honom själv fungerar det utmärkt med 95-okt bensin. När du tvättar måste du ha typ handskar på sig så inget fett eller liknande från fingrarna sätter sig på tanken. När vi lackade min hoj så körde vi först med sådan tvätt och efter det aceton om jag inte minns helt fel.

Gamla lager av fulfärg, 1-komp ska nog även kunna få din nya fina lack o bubbla sig :(

Gamla lager av fulfärg, 1-komp ska nog även kunna få din nya fina lack o bubbla sig :(

Jo-tack, det där känner jag igen.

Här kommer en bild, nu är inte lacken nytvättad, men i röda ringen ser man dom här fälten med småprickar.

Bifogat

• lackbubblor1.JPG
    lackbubblor1.JPG
    47.5 KB · Visningar: 156
Det kan inte vara så att bubblorna fanns redan från början men att de inte syntes förrän ytan vart sliten?

Det kan inte vara så att bubblorna fanns redan från början men att de inte syntes förrän ytan vart sliten?

Icke! Eftersom jag slipade lacken helt slät och sen polerade upp den till supershine efteråt så hade jag sett det.
Tror som tidigare nämnt att jag slarvat med avfettning helt enkelt, lesson learnd!

Hade tänkt mig ett nytt lackprojekt i vinter i vilket fall, så det är inte hela världen.

Tacksam för tips, så jag slipper samma problem nästa vinter då jag ska göra ett nytt lackprojekt

Man har ju hört att sprutspackel kan ge dessa problem om man inte använder det på helt rätt sätt.

Inte för jag är en guru, men jag har svårt att tro att det blir så p.g.a lite dålig rengöring. Att rengöra med bensin tror jag dock INTE är en bra idé, det är ju lite smörjmedel i det. Jag använder det lösningsmedel som färgen späds med, dvs thinner, och det har funkat bra.

Våtslipar man sprutspackel uppkommer ibland det här fenomenet,
men att lacken inte var tillräckligt torr, stämmer inte. Jag lackar
med 2K billack och lägger klarlacken "vått i vått" dvs med bara
en avluftning imellan varven.

Av silikon blir det små "ögon" eller "silikonormar".

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti