Lacknafta/Lampolja i bensintanken för att rengöra förgasare?

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Hoj
GSX 750 1999
Hej! Det är nog dags att rengöra förgasaren på min hoj men vill inte plocka isär den och riskera sabba nånting så att den blir stillastående de här sommardagarna. Undrar därför om det är effektivt att hälla in lacknafta eller lampolja i bensintanken istället och köra? Är det någon som har provat detta med resultat?
Tack!

Jag har provat med stp som är gjort för det du pratar om, fungerade helt kasst. Finns enligt min erfarenhet ingen genväg att rengöra skitiga förgasare.

Plocka isär är tråkigt, pilligt, kladdigt och tar tid, men det är nog tyvärr det enda korrekta sättet.
De flesta 'rengörningsprodukter' är mest lacknafta och kanske kan användas som förebyggande
eller förlängande av rengöringsintervallen, men helt rent blir det inte i förgasarna.

Hej.
Lacknafta kan användas i tanken men enbart som smörjmedel till mekanisk insprutning typ K-jetronic.
I förgasare gör den ingen större nytta.
Det är lite meckigt men det lönar sig att göra det ordentligt. Eftersom du säger att det" börjar bli dags" så har du säkert börjat uppleva nån sorts symtom, och då kan det ju faktiskt vara så att nått membran behöver bytas ut också. Glöm inte heller att mäta upp/byta ut munstyckena. Hade jag varit i dina kläder så hade jag köpt hem membran och munstycken innan rivning för att minimera ståtid.
Såna här projekt görs med fördel på köksbordet vintertid.:tungan

Lycka till

Börja med att tappa ut vattnet som samlas i flottörhusen.
En skvätt "insprutningsrengöring" i tanken löser upp salter och oxid.
Nästa tank kan du ta en skvätt (högst 2%) tvåtaktsolja för att smörja upp rörliga delar.
Funkar det inte då, så är det dags att rengöra.

Okey, inga enkla lösningar med andra ord :tungan
Om det inte blir ingen förbättring med kemikalierna och tvåtaktsoljan får jag nog satsa på att plocka isär de! Tack för hjälpen!

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026