lackerinsfråga

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
Kan någon duktig beskriva händelseförloppet vid lackering.
Jag ska lacka om min tank och tänkte gör det lätt för mig genom att bara
slipa ner klarlacken sedan lägga ny lack..men vad behöver jag göra däremellan våtslipa,rostskydd,grundfärg,sprutspackel :confused:

Tacksam för alla tips...
/j

Om jag har förstått det hela rätt så kan du göra såhär:
Slipa ner den nuvarande lacken med våtslippapper typ 600papper eller så.
Och har du inga skador i tanken så ska det nu bara vara att lacka.

Allt beror på vilken finish du vill ha. använd dig av en maskin bara.

Skulle sluta med tja 800 innan lack.

Maskin är inte att rekommendera vid förjobb av en tank. Maskin används på plana ytor, på ytor som är välvda etc ska man köra för hand eller ha maskin för jobbet vilket få har. Annars kan du få en ojämn yta och genomslipningar vid utstick mm är vanligt.

Är den oskadad och du ska bara byta färgton?
Då är det bara att matta ned den befintliga ytan (rugga upp den så att säga) och du behöver inte gå igenom klarlacken och bör inte göra det heller.
När det är klart så är det bara att lägga en grund som täcker den gamla ytan om du vill vara säker på att få rätt ton på den nya lacken alternativt lägga den direkt på. Ska du använda en solid lack som tex vanlig röd eller dylikt så behövs ingen grund då den täcker mer än väl. Är det garagelackat eller sprayburkslackat sedan tidigare så måste du kolla upp att den nya färgen går ihop med den gamla annars kommer den börja koka upp vid härdning.

Bara spruta på ny färg och lägga på klarlack alternativt vänta på att den solida härdar. När det är genomhärdat (hör med återförsäljaren när det är klart) så tar du bara och polerar upp en spegelblank yta för att få bort eventuella "apelsin-skal". Klart :tummenupp

Är det skada? Då ska du slipa ner just vid skadan, gör inget om det är plåtrent. Därefter lägger du på spackel och slipar tills du är nöjd och sedan en grundfärg för att skydda mot rost/korrosion. Därefter slipar du allt till samma fina yta och avslutar med en eventuellt grund på hela beroende på nytt färgval (en gammal skada kan lysa igenom rätt friskt utan tex "no-sanding"). Sen är det bara att göra som vanligt vid lackeringen.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år