Lackering!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Tja!

Undrar lite skillnaden mellan vanlig "lack" och pulverlack.

Vad är den stora skillnaden och hur vilket är bäst?

När man köper en ny hoj, vad använder sig tillverkaren (Yamaha/honda osv) av för lackering till ram mm för att det ska hålla så bra?

Har lämnat in endel saker till lack under alla år man själv hållt på att skruva i garaget men tycker att har aldrig riktigt fått den hållbarheten i en lack som en lackfirma ger på sakerna jämnfört med vad som sitter där original.

Ja, det e ju kemi det handlar om. Och nu är ju billackare just billackare och inte kemister. Av den anledningen så fäster deras lack inte lika bra som om tillverkaren gör det. Det finns många olika plaster och färgen fäster olika bra på den beroende vilken färg det är. Men sånt e väldigt svårt att veta för en hemmapulare/billackering i solna. Skulle ta för lång tid att ta reda på allt sånt för att få ekonomi i arbetet. Dessutom vet dom inte ens om att det förhåller sig på det sättet.

Därför är det som det är.

Så om man ska lackera om ramar på tex enduro hojar mm är det pulver som gäller och på sporthojar mm med aluram är det oftast eloxerat?

Så om man ska lackera om ramar på tex enduro hojar mm är det pulver som gäller och på sporthojar mm med aluram är det oftast eloxerat?

Exakt.
Då pulverlackering är bra mycket billigare och enklare än "vanlig" våtlack så gör ofta fabrikern så.
Alu = Eloxerat oftast.

Vad håller bäst av eloxering och pulverlack då?

Beror på vad som ska lackas.

Ett stenskott på en pulverlackerad ram kan gör att lacken spricker och går av i flagor, som den sen rostar / Korroderar under som gör att lacksläppet växer sej större med tiden.

Eloxering, eller Annodisering som det heter är ju inte en lackering i samma bemärkselse. Annodisering är en kemisk process med syravad, ström och färg där man öppnar porerna i aluminiumet och färglägger dessa, sedan återförsluter man porerna igen.

Annodeisering släpper generellt inte över huvudtaget om det inte nöts borgt på mekaniskt vis eller av någont starkt basiskt eller surt ämne.

Den är såld.

Undrar mest överlag vilket som håller bäst av eloxering och pulver lack.

Ah. Ok.

Ang pulver vs anodisering.

Båda är bättre(hållbarare) än lack. Men jag har aldrig sett någon jämförelse.
Båda används för fälgar och ramar med bra resultat. Lustigt nog verkar det mest vara motard/cross/enduro fäljar man anodiserar medan det är vanligare att pulverlacka "vanliga gatfälgar" och tvärt om med ramar... :va
(fast hur många år har vi haft Alu-ramar på crossarna... hehe)

Jag tror pulver är bättre mot nötning och inget av dem tål vassa kanter speciellt bra, men anodisering släpper inte i flagor utan en skada sker enbart på stället som det vassa skadade.
Pulver bygger lite mer i höjd har jag för mig så det passar mindre bra till smådetaljer med plåttriga detaljer.

Det är svårare att ta bort vissa färger av anodisering om du vill ha ren alu-färg igen. Det blir lätt fläckigt som inte går att pollera bort då det är materialet i sig som är förändrat. Men man kan ju alltid anodisera det svart...

Det är en intressant fråga. Skulle var kul att se ett seriöst test av de båda metoderna och vad de är bra resp. dåliga på.

:hej

Lånar tråden lite och frågar var man kan anorisera grejjer i stockholm..
Tänkte färga fälgarna blåa på qvarnan.

Lånar tråden lite och frågar var man kan anorisera grejjer i stockholm..
Tänkte färga fälgarna blåa på qvarnan.
Tjackilacksprutan pårej!:näsblod
Snacka med Hasse lr Maggan på Belox i västberga ind.
Dock eloxerar de enbart aluminium!(tror jag) Och om du vill ha det för en vettig peng bör du slipa/borsta/polera fälgarna själv till det resultat du vill ha... Om du tex vill ha ytan o se ut som blå krom så ere tokpolera som gäller och om du vill ha en blå/matt finnish så ere glasblästring som gäller(OBS! Du får ej ta på den blästrade ytan med fingrarna då ditt svett innehåller salt som startar en annan välkänd kemisk process:tummenupp
Själva eloxeringen tar inte bort exempelvis repor,jack eller lack om du förstår vad jag menar:D

Belox Ytbehandling AB
Telefon: 08-195382
Adress
Elektravägen 1
126 30 HÄGERSTEN

Ja, det e ju kemi det handlar om. Och nu är ju billackare just billackare och inte kemister. Av den anledningen så fäster deras lack inte lika bra som om tillverkaren gör det. Det finns många olika plaster och färgen fäster olika bra på den beroende vilken färg det är. Men sånt e väldigt svårt att veta för en hemmapulare/billackering i solna. Skulle ta för lång tid att ta reda på allt sånt för att få ekonomi i arbetet. Dessutom vet dom inte ens om att det förhåller sig på det sättet.

Därför är det som det är.

Underligt påhopp på en yrkesgrupp, just en utbildad har ju alla chanser i världen att göra ett bra & hållbart jobb jämfört med hemmapularen.

Dessutom underlättas deras arbete av dyra hi-tech grejer / färger..

Jag ser nu med en kompis som äger lackfirma att fabriksmålningen oftast är sämre / apelsinskalig än deras efterarbeten.

Det är lackerare vi pratar om, inte rörmokare, lackerare! Nästan lite åt konstnärshållet, och med bra koll på vad som fäster på vad.

Dock målas väl just plast sällan, då den i regel är genomfärgad. Vem fan målar tex crossplast förrutom snåla moppefuckon.

Tjackilacksprutan pårej!:näsblod
Snacka med Hasse lr Maggan på Belox i västberga ind.
Dock eloxerar de enbart aluminium!(tror jag) Och om du vill ha det för en vettig peng bör du slipa/borsta/polera fälgarna själv till det resultat du vill ha... Om du tex vill ha ytan o se ut som blå krom så ere tokpolera som gäller och om du vill ha en blå/matt finnish så ere glasblästring som gäller(OBS! Du får ej ta på den blästrade ytan med fingrarna då ditt svett innehåller salt som startar en annan välkänd kemisk process:tummenupp
Själva eloxeringen tar inte bort exempelvis repor,jack eller lack om du förstår vad jag menar:D

Belox Ytbehandling AB
Telefon: 08-195382
Adress
Elektravägen 1
126 30 HÄGERSTEN

Tack för ett grymmt svar :tummenupp
Får kolla upp det nån dag när jag har tid.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back