Lackering, val av färgspruta och krav på kompressor?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag ska snart dra ner till Bauhaus eller jula och shoppa lite, kompressor och prylar bl.a.


Då jag även har hela 3 set kåpor som behöver lack i garaget, och gissar att jag kommer krascha igen vad det lider, så kanske färgspruta är en vettig investering istället Mekonomen sprayburkar :D

Jag googlade lite, och ser att många sprutor ställer krav på luftflödet i kompressorn. Vad behöver jag veta om det här? Finns det nån normal gräns som jag inte borde understiga, eller borde jag tom köpa allt samtidigt?

Jag vill ju ha en kompressor som klarar de saker man normalt gör. Kunna "poppa" däck vid byte och lacka klant-kraschade kåpor är väl de 2 svåraste uppgifterna verkar det som. Samtidigt som kompressorn helst får va stor som ett 9V batteri och väga 3 hg eftersom det är trångt i garaget och jag är svag som en skolflicka och helst slipper bära tunga saker i depån hela tiden.

Så:

1. Vilka krav har jag på kompressorn?

2. Vad ska jag tänka på vid val av färgspruta? Över/underliggande behållare, munstycken, luftflödeskrav, märken???

Shoot..

Dock är det budget som gäller, jag har hittat en kompressor för 899:- som verkar ok. 15 kg, 8 bar, 130 L/min. Lite samma med sprutan, det ska va till en racehoj som säkert kommer gå i backen med jämna mellanrum, så ingen proffsstandard behövs.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
2hk kompressor och en hyfsad spruta med överliggande kopp borde räcka, tror 0,7 munstycke är lämpligt på sprutan.

Se till att köpa en bra avskiljare/regulator bara.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
2hk kompressor och en hyfsad spruta med överliggande kopp borde räcka, tror 0,7 munstycke är lämpligt på sprutan.

Se till att köpa en bra avskiljare/regulator bara.

2hk och inga direkta krav på luftflöde/tryck/tankstorlek?

Bauhaus har en 24L 8 bar .. för 899:- men den väger 25 kg

Jula hade en för 1100 som bara hade 6L tank, men i övrigt liknande prestanda, fast vägde bara 9 kg. Kan de nåt om sånt här om man frågar där??

Tyvärr ingen aning om effekten i dem :(
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Se till att köpa en bra avskiljare/regulator bara.

Och jag köper nog ingen spruta och sånt idag, vill mest inte köpa en kompressor som inte klarar det sen när det är dags. Men vill få forska lite mer om det innan jag köper nåt jag inte förstår mig på :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Och jag köper nog ingen spruta och sånt idag, vill mest inte köpa en kompressor som inte klarar det sen när det är dags. Men vill få forska lite mer om det innan jag köper nåt jag inte förstår mig på :)

En kompressor på två hästar är vad du med marginal kan köra på ett 220 uttag, dom har alla ungefärligt lika avgiven luftmängd och en stor tank är bra om man avser att köra länge med t.ex mutterdragare eller slipmaskin. Väntar man någon minut har den fyllt på tanken igen även om den är liten och en såpass liten kompressor kommer inte kunna leverera tryck ändå.

Kolla på ebay efter en bättringsspruta, dom brukar ha små munstycken och liten kopp och du får en riktigt bra under tusenlappen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660

Har provat varianten som är snäppet mindre, och den går inte ens att jämföra med en enkel kompressor och den billigatse färgsprutan man kan hitta. Funkade hyfsat att måla garageporten med, men det är ungefär där det tar stopp.
Kompressor och valfri billig färgspruta duger utmärkt att lacka racekåpor med. Använde själv en riktigt billig minispruta att lackera en kompis "motorcykel" med nyligen. Köptes på Biltema för strax över hundringen, men hittar den inte där nu. Tror det är exakt samma som Jula har: http://www.jula.se/fargspruta-082205
Jag är hyfsat petig av mig, och kan inte påstå att något av de misstag vi gjorde kan härledas till sprutan på något vis. Noviser som vi var spädde vi helt enkelt inte ut färgen tillräckligt mycket, men resultaten blev konstant bättre för var del vi målade då vi vågade spä färgen mer och mer hela tiden. :)

Till kåpor hade jag nog kört på en något större spruta, men vill mest påpeka att även de billga fungerar faktiskt över förväntan för oss amatörer.
 
Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ang sprutor så tycker jag dom billigaste ger lite skumma sprutbilder ibland, blir lite eget liv i dom..
Därimot liiite dyrare men ändå billig som tex http://www.jula.se/fargspruta-hvlp-082200 fungerar alldeles utmärks för en hobby lackerare(tror biltema har nån ganska identisk). Använt just den från jula enhel del, slipgrund/nonsanding/plastoflex mestadels iof, men skulle lätt kunna lägga en bra/hyfsad lack med samma spruta.. till krashkåpor absolut!.
Själv lackar jag med en rätt dyr spruta(~4K) men har varit proffisionellt då man står 8/tim dagen oxå. Men tror faktiskt inte en glad amatör skulle klara en blindtest med den vs en 300kr jula, jag hade inte gjort det tidigare men ändå på nivån "bra mycket bättre än dom flesta garagelacker". Annars om du vill ha en bättre så är ebay ett bra tips som tidigare skrivits.

Liten kompressor funkar så länge det bara handlar om kåpor, större lackeringar är det lite värre då man gärna vill ha lite flyt i det (hålla trycket uppe). Kört en par hellacker på bil med liknande 1000kr o det funkar iof med rätt planering, långsamtorkande lack, o lite polering.. men det är inte kul.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Sprutor kräver ca 200-300 minutliter dvs 2-3 hk , men då får du ändå vara bered på att kompressorn går i princip oavbrutet vilket kan döda en billigt 899;. hyfsat fort om man har otur.

Jag kör med en 3 hk ( 220 volt) med 50 L tank , det funkar hyfsat i kombination med en 1500:- spruta (Air-Gunsa)

När det gäller sprutor så spelar handlaget och känslan större roll än själva sprutan ,övning och rätt blandad färg är nog den bästa lösningen.
 

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Ort
Hajom
Hoj
1981 Honda cb 650 Café racer
Kolla hur mycket luft sprutan behöver i minuten, och kolla sedan vad kompressorn skickar ut i minuten!:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Blev en 1,5 hk Herkules från bauhaus med 24 L tank, men har kvittot kvar så det är bara att byta om det är så. Kanske gör det och tar den från Jula som var typ likadan istället, den hade handtag på "baksidan" så den var lättare att lyfta, typ enda skillnaden. Känns som nåt man kommer svära för varje gång man ska lasta annars.

Spruta köpte jag ingen idag, men de hade en för en femhunka som verkade hyfsad.

Den här blev det iaf. http://www.bauhaus.se/webshop/maskiner/kompressorer/kompressor-200-10-24.html

Sprutan jag kollade var inte en sån man målar garageporten med, utan avsedd för typ billack. Kostade 500, vet inte om det är "rejält" eller skräp för en sån sak men den borde väl duga för mina racekåpor eller? (Fanns inte i web-shopen, letade lite så jag kunde visa.

Kan nån hitta och lägga upp en bild på hur en sån regulator ska se ut? Trodde jag hade en hum, och hittade en som "hette" rätt men den såg inte alls ut som jag trodde :(
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sprutor kräver ca 200-300 minutliter dvs 2-3 hk , men då får du ändå vara bered på att kompressorn går i princip oavbrutet vilket kan döda en billigt 899;. hyfsat fort om man har otur.

Jag kör med en 3 hk ( 220 volt) med 50 L tank , det funkar hyfsat i kombination med en 1500:- spruta (Air-Gunsa)

När det gäller sprutor så spelar handlaget och känslan större roll än själva sprutan ,övning och rätt blandad färg är nog den bästa lösningen.


Jag snabbgooglade lite på plats (eller fick en länk messad till mig snarare).. Och som jag läser det där med luftmängd så är det viktigaste att inte kompressorn går varm så att det bildas kondens. Och att man inte kör sönder den som du säger..

Men om man som jag bara ska lacka smådelar som kåpor, är det verkligen så känsligt då?

Att ha en 50 L tank att släpa runt hela sverige på varenda bana (däckskrängnin) känns hål i huvet, då ska jag ha två olika, och det finns det varken plats eller pengar till som det känns. Roligare att köra hoj, än att äga fina kompressorer.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Men om man som jag bara ska lacka smådelar som kåpor, är det verkligen så känsligt då?

Att ha en 50 L tank att släpa runt hela sverige på varenda bana (däckskrängnin) känns hål i huvet, då ska jag ha två olika, och det finns det varken plats eller pengar till som det känns. Roligare att köra hoj, än att äga fina kompressorer.

Googla inte för mycket utan handla i stället :), har avrättat ett antal 1,5-2 hp kompressorer och dom har gjort ett bra jobb för dom 700-900 kr dom kostat, du kommer att kunna lacka kåpor utan problem, köp inte för stor spruta bara (stora munstycken drar mer luft). Skaffa en "DIN-bägare" så får lättare lagom tjock färg, kan vara svårt annars om man inte lackar ofta.:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Googla inte för mycket utan handla i stället :), har avrättat ett antal 1,5-2 hp kompressorer och dom har gjort ett bra jobb för dom 700-900 kr dom kostat, du kommer att kunna lacka kåpor utan problem, köp inte för stor spruta bara (stora munstycken drar mer luft). Skaffa en "DIN-bägare" så får lättare lagom tjock färg, kan vara svårt annars om man inte lackar ofta.:tummenupp


haha, tack..

Vad är en DIN-bägare?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Nej, en sån behöver jag också. Men man behöver tydligen både vattenavskiljare för att hålla luften torr, och tryckregulator för att hålla trycket konstant.


Det egentliga behovat av regulator kanske TriumphNynäs kan svara´på? Min gissning är att små, billiga kompressorer gör behovet större, men jag kanske har fel. Och så dyra var de ju inte.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Det brukar finnas tryckregulator på kompressorn när man köper dom.
Om du inte är extremt noga med resultatet behöver du inte vattenavskiljare, se till att tömma tanken på vatten innan bara.
En din-bägare är en liten "kopp" med hål i botten, används till att mäta viskositeten på färgen. Behövs inte heller om man inte är väldigt noga med resultatet vilket du inte verkar vara med tanke på vilka grejor du köpt/ska köpa.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det brukar finnas tryckregulator på kompressorn när man köper dom.
Om du inte är extremt noga med resultatet behöver du inte vattenavskiljare, se till att tömma tanken på vatten innan bara.
En din-bägare är en liten "kopp" med hål i botten, används till att mäta viskositeten på färgen. Behövs inte heller om man inte är väldigt noga med resultatet vilket du inte verkar vara med tanke på vilka grejor du köpt/ska köpa.

Ok, så trycket är jämnt nog för att få ett "ok" resultat utan regulator och shit? Great, den var varken dyr eller avancerad. Men konstigt i utförandet och kändes som den behövdes monteras nånstans vilket jag inte riktigt har en lösning för :(

Mina assymetriska 9 kvm garage börjar bli väldigt, väldigt fullt med garderober, 2 hojar, arbetsbänk och en väldans massa verktyg, tillbehör och lådor med reservdelar samt massa extra kåpset, slipons och helsystem etc..


Men flera har nämnt viskositeten som en viktig faktor och att det svåraste när man är noob och inte lackar ofta är att spä färgen tillräckligt och lagom mkt.. Är inte en DIN-kopp ett bra verktyg då? De lär ju inte va särskilt dyra..

Och resultatmässigt så visst bryr jag mig, men jag lägger inte 200h på att få snygga kåpor jag ändå kommer krascha snart igen. Och materialvalet nu styrs av enkelhet då allt ska släpas runt banorna, och även om jag kunnat lägga 15k på en stor kompressor så hade den inte fått plats på mina 9 kvm garage..

Jag vill bara göra det bästa möjliga med de förutsättningar jag har. Det finns ju färgsprutor för 150 pix, men där känns 500 som en värd investering om det blir bättre. Hade den kostat 5000 däremot hade jag nog tummat på det :)

Så om en regulator och vattenavskiljare ÄR en märkbar förbättring, så kör jag på det. Gör det bara skillnad om man ska lacka skåpbilar timme efter timme så kan det kvitta däremot.. Det kommer inte hända med de här grejerna iaf.


Och, supertack för hjälpen. Börjar till skillnad från i förrgår känna att jag har nån sorts grundkoll på vad jag vill ha. :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top