Lackering, blanksvart/mattsvart?

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
Tja, ska ju lacka om min gixxer som vinterprojekt.
Har lackat lite grann innan, men ingen hel mc. Undrar om det är möjligt, samt vilken svårighetsgrad jag lägger míg på när jag säger att jag ska ha hojen svartmetallic, blank alltså fast jag vill ha vissa partier i mattsvart, tex på kåpan.
Ska man använda som jag hörde nyss av någon som trodde sig vet nåt, matt klarlack? låter svårt i mina öron iaf, får kanske lägga iden på tippen......

henrixo skrev:
2633389 Tja, ska ju lacka om min gixxer som vinterprojekt.
Har lackat lite grann innan, men ingen hel mc. Undrar om det är möjligt, samt vilken svårighetsgrad jag lägger míg på när jag säger att jag ska ha hojen svartmetallic, blank alltså fast jag vill ha vissa partier i mattsvart, tex på kåpan.
Ska man använda som jag hörde nyss av någon som trodde sig vet nåt, matt klarlack? låter svårt i mina öron iaf, får kanske lägga iden på tippen......

Inte svårt !
Har du inte lackat så mycket förrut så tror jag att du kommer lyckas bäst med följande:

Lacka först allt med 2-k mattsvart.
Maskera dom ställen du vill ha matta. Använd gärna en tunn tape ( blå lacktape) när du gör detta.
Sedan lackar du det du vill ha blakt med klarlack. Inte för mycket för då får du väldigt markerade kanter mellan de matta och blanka fälten.
Seså sätt fart:tummenupp

Ok

Skitbra tips, men om man vill ha svartmetallic då? O blir inte den mattsvarta färgen jävligt repkänslig osv? utan nån sorts "matt klarlack"?

Lånar tråden lite..

Tänkte me lackera min hoj svart, tänkte prova me att köpa en färgspruta på biltema o köra me, hur mkt brukar färgen kosta ungefär o hur mkt går de åt?..(fighter)

henrixo skrev:
2634953 Skitbra tips, men om man vill ha svartmetallic då? O blir inte den mattsvarta färgen jävligt repkänslig osv? utan nån sorts "matt klarlack"?

Då kan du göra tvärt om.

Alla metallfärger består av bas (färg) och lack.
Lägg först basen över hela ytan och dra sen på klarlacken, det är då metalliceffekten kommer fram.

Sen maskar dufälten du vill ha blanka.
Rugga sen ytan som du vill ha matt med skotteduk, gör du inte det så fastnar inte matta lacken.

På med matta lacken å se på fan va bra det blev.

AndreasNo skrev:
2635121 Lånar tråden lite..

Tänkte me lackera min hoj svart, tänkte prova me att köpa en färgspruta på biltema o köra me, hur mkt brukar färgen kosta ungefär o hur mkt går de åt?..(fighter)

Beror på.

Sist jag kollade så låg den på ca 1200 för en liter,beror iofs på var du köper den och vilken tillverkare.

Dom kåphojarna jag lackat har klarat sig med ett par deciliter.

För övrigt:

Glans räknas i en skala mellan 0-100 där 100 är högblankt och 0 supermatt.

Matta klarlacker ligger runt 30-40 på glansskalan så det funkar utmärkt att både tvätta och vaxa.

Se bild:

En volvo metallickulör med matt klarlack.

Bifogat

• Provbit 001 (Large).jpg
    Provbit 001 (Large).jpg
    131.2 KB · Visningar: 238
Last edited:
Långa farbron skrev:
2637333 Beror på.

Sist jag kollade så låg den på ca 1200 för en liter,beror iofs på var du köper den och vilken tillverkare.

Dom kåphojarna jag lackat har klarat sig med ett par deciliter.

Det inneber assa att jag bor klara mig pa under 2 dec pa en fighter?..under 300 for fergen osa lite for lack..kan va vert att prova lacka sjelv da..ska ba hitta forseljare av farg me runt kga orebro...tips nan?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back