lackering av ram till husaberg.

pila

BLÄT!
Gick med
19 Mar 2004
Ort
fba
Hoj
r6 2002
tjo! har ett ganska stort akut problem. har plockat ner hela hojen i molekyler och motorn e på lagning. tänkte kombinera lackering med moptor grejjen samtidigt. slipade ner ram och allt och lackade ramen själv med burk spray nere i garahet(gul) vart väldigt missnöjd med resultatet. färg lossning lite här och var pga dålig rengörning + att färgen vart helt galen. riktigt less nu. kanske lika bra att lämna in den på lack istället fast då blir den svart.
tänkte göra allt förarbete hemma innan jag skickar iväg den så att man kommer undan med så billig peng som möjligt. så...

det är mycket jobb som skall göras. det är juh en massa slipa som skall göras. både nya färgen(gul) och den gamla blå under +klarlack måste slipas bort.. eller går det enklare sätt? ska jag bort med allfärg så att den blir blank eller räcker det med att komma tebax till orginal. kan man blästra? och vilket sandpapper använder jag innan finslipningen innan inlämning? någon som vet någon bra å billig lackerare runt om kring gävle/sandviken trakten?

ps får hem motorn denna vecka så jag vill helst få den lackad så fort som möjligt. garaget ser ut som ett rövhål med alla delar överallt. :gnissla
 
blom skrev:
varför lämna in den på lack.. en husaram skulle jag lätt lacka själv med burk

aa försökte juh men det blev så kasst. så dammig å jävligt i garaget. hur får man färgen att sitta ordenligt då? ska man köra med nån grundfärg eller nått. blir enklare att lacka nu iaf när jag tog bort framgaffel och kabelstamm det satt på innan men jag fick psyk bryt och plockade bort det. hoppas jag får ihop allt igen bara. den är helt ren nu från grejjer vad göra? jag kan juh lacka hemma själv men då vill jag verkligen att det sitter. hur får jag bort den gamla färgen? hur slipar jag? ska man ha nån speciell svart? iof det bestämmer juh jag men vilket märke kan man köpa färgen från mekonomen?
 
Det blir ju aldrig bra att måla själv, iaf inte med sprayburk. Om du lämnar in ramen för blästring så behöver du inte slipa efteråt. det är den bästa ytan en lackerare kan få, kan väl vara värt 1500-2000,- för ett proffsresultat väl?
 
Är det här ett skämt?

Om inte, lämna ifrån dig ramen... Borde vara förbjudet att ge sig på "lackning" hemma med burkfärg...

Bästa är pulverlack.

Sök i forumet, och du skall finna svar.
 
Zana skrev:
Är det här ett skämt?

Om inte, lämna ifrån dig ramen... Borde vara förbjudet att ge sig på "lackning" hemma med burkfärg...

ja jag säger juh det. hur fasen ska jag göra, hur slipa ner. iof så har jag kompressor å sånt så jag skulle kunna lacka ordentligt, vet bara inte riktigt hur man gör. har iaf bästrat bort den gula färgen ifrån den idag. ska jag lägga något som grund innan den svarta färgen kommer på? typ grundfärg eller nått annat?
 
ok! jag har bestämt mig.
det blir firma och det blir pulverlack. är det dyrt?
spanade igenom lite trådar och kom fram till att det skulle bli röv av allt.
hållbarare med pulverlack istället för spray. så!! någon som vet nån som lackar häromkring (gävle)? ska man låta dom klarlacka samtidigt lr? det kanske är bäst de. hoppas att det blir bra iaf, ska ringa runt te lite olika firmor å kolla imorrn.
 
du kan ju alltid köpa sprayburk med härdare iblandad då sitter de bättre...o varför du inte får nå hyfsat resultat av de du gör vet jag inte....det är inga stora ytor du lackar.
 
pila skrev:
tjo! har ett ganska stort akut problem. har plockat ner hela hojen i molekyler och motorn e på lagning. tänkte kombinera lackering med moptor grejjen samtidigt. slipade ner ram och allt och lackade ramen själv med burk spray nere i garahet(gul) vart väldigt missnöjd med resultatet. färg lossning lite här och var pga dålig rengörning + att färgen vart helt galen. riktigt less nu. kanske lika bra att lämna in den på lack istället fast då blir den svart.
tänkte göra allt förarbete hemma innan jag skickar iväg den så att man kommer undan med så billig peng som möjligt. så...

det är mycket jobb som skall göras. det är juh en massa slipa som skall göras. både nya färgen(gul) och den gamla blå under +klarlack måste slipas bort.. eller går det enklare sätt? ska jag bort med allfärg så att den blir blank eller räcker det med att komma tebax till orginal. kan man blästra? och vilket sandpapper använder jag innan finslipningen innan inlämning? någon som vet någon bra å billig lackerare runt om kring gävle/sandviken trakten?

ps får hem motorn denna vecka så jag vill helst få den lackad så fort som möjligt. garaget ser ut som ett rövhål med alla delar överallt. :gnissla

Slipa, och tvätta rent med thinner. Måla med hammarlack, har jag gjort ett par gånger på mina cross-hojar. Vill man inte ha sån yta (kan va rätt fräckt) så köp en färgspruta till en kompressor och häng upp ramen i ett snöre.
 
plåtverkstan i sandviken som ligger på stigen är den biligaste och den enda lackverkstan som är specialiserade på mc delar. :)
 
sååÅdärja! fick tag på en billig pulverlackare.
snackade med vanliga lackverstäder och dom rekomendera pulver, dom sa att det inte kommer att sitta kvar länge med vanlig + att det var as svårt å lacka.
500 skulle det kosta iaf. så på måndag åker jag in med :arsele å får det gjort.
 
sådär har plockat ihop maskinen nu:) det vart as schysst lack. 800 kr då behölvde jag inte göra något förarbete själv heller. plockade ihop hojen och startyade den typ 4ggr. sen gick kickaxeln av.
 
pila skrev:
sådär har plockat ihop maskinen nu:) det vart as schysst lack. 800 kr då behölvde jag inte göra något förarbete själv heller. plockade ihop hojen och startyade den typ 4ggr. sen gick kickaxeln av.

Fan va billigt, skatta dig lycklig... Men kickaxelbrottet var ju mindre kul kanske... :gnissla
 
Zana skrev:
Fan va billigt, skatta dig lycklig... Men kickaxelbrottet var ju mindre kul kanske... :gnissla


mmm det var rikigt shcysst. hop plockad och fin nu ligger en bild i galleriet ganska kass men det duger. kickaxeln gick på ca 900 + "lite" för arbetet på motordepå. nu väntar jag på att snön ska smälta. vart får man tag på billiga akro ljud dämpare till den?
 
nice, såg den... ser nästan ut som min 660, likadant bakdäck tillochmed... hehe
 
SÅ svårt kan det väl ändå inte vara??? T.o.m. jag lyckades ju.
Börja med en roterande stålborste och ta bort all rost och dålig färg, sen tvättar du ramen(bara vatten) för att få bort ev. rester från stålborstandet..
Sen torkar du skiten med tryckluft innan det hinner börja rosta, lackar på med nån grundfärg och sprayar sedan på en sjysst härdande färg. KLART!
Så gjorde jag iaf, ser fortfarande skitbra ut.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top