Lackering av kraschkåpor, vad behövs?

Macke skrev:
Kanelgifflar är inge gott, ta med dig en låda Corona eller en flaska sprit så kan vi diskutera saken... :rofl

(Kan lacka R6'an gul o svart på ett kick.. Den gula är ju t.o.m en Yamma färg... ;) )
Gul och svart som M-1.an på Laguna Seca kan ju inte bli fel! :tummenupp
 
Ni som verkar ha koll..............Om man nu har en kompressor samt färgspruta så antar jag att man då ska använda sej av två komponentsfärg!?

När ni köper färgen ifrån en lackerare, köper ni då färdigblandad eller bas och härdare var för sej :va
 
christer skrev:
När ni köper färgen ifrån en lackerare, köper ni då färdigblandad eller bas och härdare var för sej :va

Det är olika. Ska jag lacka på en gång brukar jag få färdigblandat, så slipper man hålla på och kladda, och så vet man att det blir rätt blandat också...

Ibland när man har många olika burkar i garaget så är det jobbigt att hålla reda på när det ska vara härdare, förtunning, och hur mycket av dom olika sorterna till vilken färg och vad som är till klarlacken.... :D
 
2k eller bas/klarlack 2k har du härdare i samt lite 2k förtuning i . Ska du lacka bas o klarlack har du bara bc förtuning i basen sen härdare o 2k förtuning i klarlacken . Så det går inte att köpa färdigt, färg kan du handla på autoexperten bla. :)
 
Mina kåpor till CBR600RR kostade 1000 spänn att få lackade lavaröda.... (oxå yammafärg) (inkl framskärm o tankdummy)

Betalade svart.... men kåporna blev röda.....
 
Man måste ha ett gäng devilbiss sprutor!
För det har jag! :)


Nejdå!
Julas spruta fungerar utmärkt har en sådan själv, dock knixig när klarlacken skall på!
Ställ ner trycket till en bar eller så o se till o få "fet blandning"
Dvs inte så rinnig utan lite småkladdig.
Mycket härdare så torkar skiten till fort!

Kruxet med att ställa ner trycket e att det kan ploppa lite färg men det kompenserar man med rätt mängd färg o rätt mäng luft.
(Krävs några rinningar innan man lär sig :hihi )
Mao det e inte skit lätt o e beroende på sprutor o viskositeten i lacken som skall på!
Men övning ger färdighet:fakta

När du endå e igång köp en 5liters benco 85 (tror jag.. syntet förtunning e det iaf)
Du gör utav med 2dl max till lackeringen men den e bra o använda sedan till saker som e kladdiga o sitter hårt fast!
Kör även ur sprutan innan lackering o plocka isär den o ta ut fett o skit som inte gör sig så bra med det som skall sprutas på!

Vatten avskiljare/olje tjofräs e AoO
Finns färdiga regulatorer där det sitter fast på!
Men släng gärna på en xtra till vattnet 79kr eller så=)
Dammfritt i lokal o torka utav med klibbtrasa innan lackering!
O så skall du ju som du redan vet sandpappra allt innan med 400 våtslip!

Funderar du på att motivlackera in siffror eller så så kan du köpa biltemas dyraste "motivlackar spruta"
Den funkar fint med lite träning e dock ingen iwata,badger spruta men den duger för budget lackering!

Hoppas det går bra!
Mvh Lindén
 
Bingo skrev:
Glöm inte att sätta på stjärnor. Mycket stjärnor ska de va :)


haha vadå de va väl inge fel på mina stjärnor...
Man måste ju va unik. :D

Macke skrev:
Äsch, han vill ändå ha den röd/vit/grå.... :dummer :D

hehe du e bara avunsjuk...

Nu e det alla fall fixat. Behöver inte göra det själv vilken tur haha
Har fått min första riktiga sponsor.

:banana :banana :banana
 
sunkan skrev:
haha vadå de va väl inge fel på mina stjärnor...
Man måste ju va unik. :D



hehe du e bara avunsjuk...

Nu e det alla fall fixat. Behöver inte göra det själv vilken tur haha
Har fått min första riktiga sponsor.

:banana :banana :banana

Coolt! Grattis!!! :tummenupp

Visade du min "skiss" för lackeraren? Blir nog skitnyggt!! :tummenupp
 
hoho

någon sa 0,5 munstycke å nål..? jisses i en airbrusch spruta ja lånat till jobbet är det en 0,2:A å det är LITET...ja kör med mellan 1,2-1,4 beroende på spruta...allt passar inte alla å det vet alla men vill bara förtydliga att 0,5 är för litet....go jul på er alla
 
kungko skrev:
någon sa 0,5 munstycke å nål..? jisses i en airbrusch spruta ja lånat till jobbet är det en 0,2:A å det är LITET...ja kör med mellan 1,2-1,4 beroende på spruta...allt passar inte alla å det vet alla men vill bara förtydliga att 0,5 är för litet....go jul på er alla
Har 0,2 på mina motiv sprutor med!
Så o,5 stämmer inte e nog 1,5 på jula sprutan tror jag.
Orkar inte kolla!
devilbissarna jag har e det mindre på det vet jag men ej strl!
Men det e ju lite skillnad på hur mönstret blir med dem än med en jula spruta.
 
nää sant...devilbis compact men 1,3 till klarlack å iwata 400 1,2 å 1,3 till bas....
 
sunkan skrev:
Tjena boys frågar här eftersom det gäller RR kåpor och ingen motiv lack.

Vad använder ni för grejer när ni lackar era kraschkåpor?

Har en kompressor av denna typ. so klarar 116l/min luft alltså.
den har en 24L behållare. köpt på biltema.

Hade tänkt att köpa någon slags färgspruta på clasolson undrar i fall det är nått att ha??
de kostar mellan 300- 500kr. är det skit?

Sen så undrar jag vart man köper färgen?

Eller helt enkelt om någon vill lacka mina kåpor till ett rimligt pris. :banana

// Sunkan.
Det går inte att lacka med den kompressorn i alla fall inte med ett bra resultat, du bör ha ca 500 l/min minst 300 men men Lycka till. :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top