Lackering av kraschkåpor, vad behövs?

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Tjena boys frågar här eftersom det gäller RR kåpor och ingen motiv lack.

Vad använder ni för grejer när ni lackar era kraschkåpor?

Har en kompressor av denna typ. so klarar 116l/min luft alltså.
den har en 24L behållare. köpt på biltema.

Hade tänkt att köpa någon slags färgspruta på clasolson undrar i fall det är nått att ha??
de kostar mellan 300- 500kr. är det skit?

Sen så undrar jag vart man köper färgen?

Eller helt enkelt om någon vill lacka mina kåpor till ett rimligt pris. :banana

// Sunkan.

Biltema mattsvart är den enda rätta vägen att gå :7peta . Annars kan du gå till vilken bil lackerare som helst och köpa färg, tror till och med Meconomen har så du kan köpa färg.

björn

Tjenare Sunkan!!!

Jag kör med färgspruta från biltema, funkar klockrent! :tummenupp
Ett tips är att köpa en avfuktare/avskiljare och sätta mellan kompressorn och sprutan. Detta för att det ofta bildas kondens i trycktanken, och då kommer det fukt och skit med i luften genom sprutan när man lackar, vilket resulterar i att färgen kan resa sig eller att det blir små ringar i lacken...

Färgen kan du köpa på vilken billackering som helst... :tummenupp

så du tror det här kittet funkar? allting kostar 300 spänn.

tror du den färgsprutan är ok?

Bifogat

• färgspruta.JPG
    färgspruta.JPG
    37.1 KB · Visningar: 110
Last edited:
sunkan skrev:

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=98766

Hmmmm... :va
Den ser inte ut som den sprutan jag har köpt, den har överliggande kopp... Har för mig att den hette 15-1948. Har den utgått kanske? Precis som det bra verktygsskåpet... Håller Biltema på att tackla av lite månne?

Köp nåt sånt här också: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80446

Macke skrev:
Hmmmm... :va
Den ser inte ut som den sprutan jag har köpt, den har överliggande kopp... Har för mig att den hette 15-1948. Har den utgått kanske? Precis som det bra verktygsskåpet... Håller Biltema på att tackla av lite månne?

Köp nåt sånt här också: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80446

kolla igen, på bilden jag la upp den har överliggande kopp... verkar ganska bra.
Då får man alla de där grejerna för 300:- sån är det bara skit då eller ska man ha nått bättre?

Har hittat filter på clas olson. det var typ ett likadant.
hur mycket kostade din färgspruta?

Japp har faktiskt letat efter verktygsskåp men det var det dåligt med...
just fan golvet. De skulle vi kanske kunna ta nu nån kväll? kanske tom i kväll? om du har tid?

sunkan skrev:

Har en sån spruta i garaget som vi lackat endel med.. den har funkat helt ok tycker jag iaf. Ang färg så köper du det istort sett varsomhelst de säljer färg. Beror ju på om du ska ha billack eller typ vanlig färg. biltemas färger är ju inte lika tåliga som en riktig billack. Men för lite kåpor funkar det utmärkt.

sunkan skrev:
kolla igen, på bilden jag la upp den har överliggande kopp... verkar ganska bra.
Då får man alla de där grejerna för 300:- sån är det bara skit då eller ska man ha nått bättre?

Har hittat filter på clas olson. det var typ ett likadant.
hur mycket kostade din färgspruta?

Japp har faktiskt letat efter verktygsskåp men det var det dåligt med...
just fan golvet. De skulle vi kanske kunna ta nu nån kväll? kanske tom i kväll? om du har tid?

Aaaah, jag kollade på det där "kittet" på biltema... Och då var det inte samma spruta med i det kittet som jag köpte löst... Men vafan vet jag, kanske inte är nån skillnad.... Ett proffs märker säkert skillnad på olika färgsprutor, men så länge mankan justera luftmängd, färgmängd, och storleken på själva duschen så funkar väl det mesta för oss glada amatörer antar jag...

Hittade nåt skapligt verktygsskåp på Clasohlson, men det verkade lite dyrt.
http://www.clasohlson.se/shop/store...=&IsCampaign=N&NoCache=4058697#N0q163q169q209
Typ 3500:- med över och underdel. Och jag har ju redan en underdel... Som inte går att komplettera längre... Jäkla Biltemaskit... :huvet
Fans ju nåt liknande Biltemas på Jula: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=678485396&pf_id=SE-340000&dept_id=SE-660 Synd att man inte kan köpa överdelen löst, verkar som den passar på mitt skåp...

Tältgolvet ja... Ja den här veckan ser körig ut. Jag har hockey mån, tis, ons, tors, och fredag.... Ska vi ta det i helgen?
Han hade ju ganska mycket, så det är nog ingen risk att det tar slut iaf...

Last edited:
Macke skrev:
Aaaah, jag kollade på det där "kittet" på biltema... Och då var det inte samma spruta med i det kittet som jag köpte löst... Men vafan vet jag, kanske inte är nån skillnad.... Ett proffs märker säkert skillnad på olika färgsprutor, men så länge mankan justera luftmängd, färgmängd, och storleken på själva duschen så funkar väl det mesta för oss glada amatörer antar jag...

Hittade nåt skapligt verktygsskåp på Clasohlson, men det verkade lite dyrt.
http://www.clasohlson.se/shop/store...=&IsCampaign=N&NoCache=4058697#N0q163q169q209
Typ 3500:- med över och underdel. Och jag har ju redan en underdel... Som inte går att komplettera längre... Jäkla Biltemaskit... :huvet
Fans ju nåt liknande Biltemas på Jula: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=678485396&pf_id=SE-340000&dept_id=SE-660 Synd att man inte kan köpa överdelen löst, verkar som den passar på mitt skåp...

Tältgolvet ja... Ja den här veckan ser körig ut. Jag har hockey mån, tis, ons, tors, och fredag.... Ska vi ta det i helgen?
Han hade ju ganska mycket, så det är nog ingen risk att det tar slut iaf...

hehe åå fan något körigt.. mm typ i helgen borde funka tror jag alla fall. de e ju nyår å massa sånt. :banana :fyllisar
Jag skulle ju annars kanske kunna köpa ditt meckskåp så kan du köpa ett större..

beroende på vilken färg du skall ha. men om du skall ha en vanlig färg, svart tex, kan du ju höra med en lackerare om han inte kan spruta dina kåpor när han lackar en bil. utan kvitto naturligtvis!

Ågga skrev:
beroende på vilken färg du skall ha. men om du skall ha en vanlig färg, svart tex, kan du ju höra med en lackerare om han inte kan spruta dina kåpor när han lackar en bil. utan kvitto naturligtvis!

hehe jo tanken har slagit mig.
men jag vill klara av det själv. Allt blir så mycket enkklare då.

Vänta bara till Moderator-Gustav får se den här tråden så kommer han att kunna berätta allt du behöver veta för att ge dig på ditt första lackjobb. Förra vintern povade han själv att lacka för första gången.

Teddy skrev:
Vänta bara till Moderator-Gustav får se den här tråden så kommer han att kunna berätta allt du behöver veta för att ge dig på ditt första lackjobb. Förra vintern povade han själv att lacka för första gången.

Kom igen gustav se hit och berätta allt hehe

på Jula har dom en grön spruta som funkar helt ok, 0.5 mönstycke på den. lite stort när man lägger klarlack men helt ok resultat ändå. rekomenderar överliggande kopp då du inte ska lacka så stora ytor. lättare att jobba med.
O som alla andra sa får du tag på lacken hos närmsta lackerare.

Mvh K

kenniestarfight skrev:
på Jula har dom en grön spruta som funkar helt ok, 0.5 mönstycke på den. lite stort när man lägger klarlack men helt ok resultat ändå. rekomenderar överliggande kopp då du inte ska lacka så stora ytor. lättare att jobba med.
O som alla andra sa får du tag på lacken hos närmsta lackerare.

Mvh K

okok tackar för all hjälp.
Det här kommer nog gå strålande hehe

sunkan skrev:
okok tackar för all hjälp.
Det här kommer nog gå strålande hehe
Glöm inte att sätta på stjärnor. Mycket stjärnor ska de va :)

macke kan nog lära dig allt jag vet så snacka med honom, åk till Strängnäs med en påse kanelgifflar så gör han det gratis åt dig! :tummeupp

Gustav O skrev:
macke kan nog lära dig allt jag vet så snacka med honom, åk till Strängnäs med en påse kanelgifflar så gör han det gratis åt dig! :tummeupp

Kanelgifflar är inge gott, ta med dig en låda Corona eller en flaska sprit så kan vi diskutera saken... :rofl

(Kan lacka R6'an gul o svart på ett kick.. Den gula är ju t.o.m en Yamma färg... ;) )

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT