Lackering av Hyosung GT650 Comet

naneK

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Hoj
Kawasaki Er6-n 2016
Tjena boys and girls!

Jag har en Hyosung GT650 Comet som jag är riktigt sugen på att lacka om, tänkte mig svart med gulddetaljer, typ Daytona 675 stuk.

Nu är det som så att jag aldrig har varit en särskilt duktig mekaniker, kan väl byta bromsbelägg och sådan enklare saker men inget avancerat. Vilket leder mig till ett par frågor:

1: Ni som kan detta med att ta isär och sätta ihop en hoj, skulle ni avråda ngn som inte har ngn alls erfarenhet att prova sig på att ta isär hojen helt inför lackering och sedan sätta ihop den igen?
Mitt största orosmoment är själva elen, vad gör jag om jag inte kan sätta ihop den igen:confused:

2: Är det ngn som vet vad det skulle kosta att lackera hela hojen samt om ni känner till ngn lackerare i närheten av Skövde som är duktig och gör det till en rimlig kostnad?

Tacksam för er input:yoparty

ska du lackera ram, sving, fälgar, tank, skärm... dvs rubbet ?
ur med motor, av med elen ?

det är oftast snabbkontakter till all el, som inte går att ta fel när du kopplar ihop.
annars tar du maskeringstejp, markerar på alla kontakter med 2 lappar 1-1 , 2-2 , 3-3 mm mm du fattar
ta mobilen/kameran fotografera demontering, så kan du titta på bilderna när den skall ihop

ett tips är att fixa en manual/mekhandbok i .pdf format(sök på google) ovärdelig när du skall spänna allt med olika moment (dragning, mm)

jag pulverlackerade till min gamla R1:a

ram
sving
styrkrona

kostnad: 900:-

våtlackade
tank
kuts (bakdelen)
undertail (underdel till kuts)
framskärm
flyscreen

1500:- (har jag för mig)

sedan lackerade jag min förra R1 -06 (allt i vitt, hos en billackare)
3000:- om jag slipade
5000:- om han slipade

ska du lackera ram, sving, fälgar, tank, skärm... dvs rubbet ?
ur med motor, av med elen ?

det är oftast snabbkontakter till all el, som inte går att ta fel när du kopplar ihop.
annars tar du maskeringstejp, markerar på alla kontakter med 2 lappar 1-1 , 2-2 , 3-3 mm mm du fattar
ta mobilen/kameran fotografera demontering, så kan du titta på bilderna när den skall ihop

ett tips är att fixa en manual/mekhandbok i .pdf format(sök på google) ovärdelig när du skall spänna allt med olika moment (dragning, mm)

Ja precis, hela rubbet. Tack så mycket för din hjälp, det uppskattas som tusan!:Bugar

jag pulverlackerade till min gamla R1:a

ram
sving
styrkrona

kostnad: 900:-

våtlackade
tank
kuts (bakdelen)
undertail (underdel till kuts)
framskärm
flyscreen

1500:- (har jag för mig)

sedan lackerade jag min förra R1 -06 (allt i vitt, hos en billackare)
3000:- om jag slipade
5000:- om han slipade

OK det var ju inte så farligt som jag trodde.
Snubben jag pratade med på en mc-verkstad i Lidköping var uppe i ca 15 lax men där kände jag att jag är nöjd med den mörkblå färgen isf:näsblod

OK det var ju inte så farligt som jag trodde.
Snubben jag pratade med på en mc-verkstad i Lidköping var uppe i ca 15 lax men där kände jag att jag är nöjd med den mörkblå färgen isf:näsblod

15 låter dyrt men det ovan låter billigt. Det lönar sig att kolla runt lite då det skiljer rätt mkt med vad dem skall ha och det återspeglar sällan slutresultatet är min erfarenhet.

15 låter dyrt men det ovan låter billigt. Det lönar sig att kolla runt lite då det skiljer rätt mkt med vad dem skall ha och det återspeglar sällan slutresultatet är min erfarenhet.

Ja eller hur, jag frågade där just för att jag var hos verkstan för att kolla upp lite delar eftersom det inte finns så många reservdels-återförsäljare för Hyosung i Sverige. Dessutom var han hobbylackerare så resultet tvivlar jag på en aning:D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park