Lackering av fälg...

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Funderar starkt på att lacka mina fäljar.
Har en polare som jobbar med pulverlack, är de något som ni kan rekommendera, inte att jobba med pulverlack utan att lacka dom med pulver.
Något som man bör tänka på eftersom dom måste in i en ugn där de är ca 80 grader (har jag för mej)...
Är de tokjobbigt att slipa o polera dom blanka? antar att de tar mer än en dag.. :)

Det kan vara enklare att "strippa" fälgarna dvs du penslar på en kemikalie som gör att färgen lossnar.

Pulver lack japp det är kalas på fälgar.

Tänka på. Lagerna ska ur(tål ej värmen 200grader) så passa på att köp nya. Vet du hur man tar ur dom? Annars så kan det bli ett problem eftersom det inte bara är att banka.

Plelle skrev:
Är de tokjobbigt att slipa o polera dom blanka? antar att de tar mer än en dag.. :)

Att slipa bort lacken är skitjobbigt, det är bättre att använda CRC Gasket Remover så lossnar färgen av sig själv.
Sen är det bara att slipa och polera aluminiumytan tills man är nöjd, det blir rätt bra om lägger ner en timme på det(som jag gjorde) men vill man ha Ravetrancer-kvalitet på det så får man nog hålla på i ett par dygn.

Pulverlackade mina fälgar i vintras.
Tog ur lagren och lämnade in dom, de blästrades först och sedan pulverlackades de.
Sedan la man på 2 lager med klarlack.
Jag tycker att det blev kanon.
Lätta att hålla rent.

Qwerty skrev:
Pulver lack japp det är kalas på fälgar.

Tänka på. Lagerna ska ur(tål ej värmen 200grader) så passa på att köp nya. Vet du hur man tar ur dom? Annars så kan det bli ett problem eftersom det inte bara är att banka.

Snyggt, bara lagren som ska ut sen är de bara att spruta på?
Måste man inte maskera så de inte kommer in en massa färg där lagrena sen ska sitta? Antar det... Nån annanstan man bör maskera?
En "hobby hojmek" polare här breve säger att de går att knacka ut lagren med ett don eller liknande, verkar vettigt, annars borde man ju kunna dra ut dom med något lämpligt verktyg, typ dragkroken på 240 :hihi

Micke_Lindstrom skrev:
Att slipa bort lacken är skitjobbigt, det är bättre att använda CRC Gasket Remover så lossnar färgen av sig själv.
Sen är det bara att slipa och polera aluminiumytan tills man är nöjd, det blir rätt bra om lägger ner en timme på det(som jag gjorde) men vill man ha Ravetrancer-kvalitet på det så får man nog hålla på i ett par dygn.

Snackade med RaveTrancer på göteborgskalaset i sommras när han stod utan för valand o glänsde mej hojen... han tyckte tydligen inte att de va värt allt slit men vem fan vill inte ha en sån hoj.. den är riktigt grym... måste vara värt de! Troligtvis kommer inte han ihåg en halvfull wannabe smålänning som mej men jag har ju aif pratat med honom.. wheiii.. haha. En hojlös polare (wannabe) kläckte ur sej (till rave) att han hade en retta där hemma som han drevat ner fram till 18 kugg... då gick jag därifrån... pinsamt värre... :död

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8