Lackera om - med vad???

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag ska lackera om lite kåpdelar.
(Kutsen)

Vilken typ av färg ska man använda?

Fråga 1.) Ska man använda billack?

Fråga 2.) Ska man i så fall lägga en klarlack ovanpå?

Fråga 3.) Var köper man lämligen lacken/färgen?
Biltema?
Beckers?
Färghandel?
Mekonomen?

Det ska vara sparyfärg hade jag tänkt mig. Priset behöver inte vara billigaste möjligt, dock så ska det vara BRA och ändå "lagom" prisnivå. Alltså, jag ska lackera skiten själv, inte lämna in det, för det är fet dyrt. Eller? Min tank kostade i alla fall 2500 att lackera om och det är på tok för mycket. imho.
Det behöver inte var väldsklass på jobbet eftersom jag kanske ska lämna in hela hojen på en trevlig uppiffning nästa år. Om jag får sålt min Bulldog...

:hej

Det finns en ny lag som säger att sprayfärg är förbjudet att använda på motorcyklar. Passa dig.

De flesta billackerare kan blanda 2-komponentsfärg som de rycker in i sprayburkar. Håller i några dagar innan det är så stelt att det inte går att använda längre.

Dyraste alternativet om du ska lacka med sprayburk, men samtidigt det ENDA som funkar riktigt bra.

Att köpa en sån här färgspruta som man kopplar till kompressorn tror jag är bäst! dom kostar ju inte så fasligt mycket och blir då bättre resultat.

Mjukmedel... är det nåt man behöver på Mc kåpor?

Vill bara påpeka:

-------------------------------------------------------

Det behöver inte var väldsklass på jobbet eftersom jag kanske ska lämna in hela hojen på en trevlig uppiffning nästa år.

-------------------------------------------------------

:)

(Jag har inga sprutlackerings grejer för den delen. Men om någon i Helsingborg, med omnejd har och vill låna/hyrautbilligt så... :) )

Är en stor konst att kunna måla. Med rätt person bakom sprayburken från t ex OK eller Statoil...så kan resultatet bli väl så snyggt som en "riktig" målarfirma klarar.

Vän med lackerare..

... inte så länge till om du vill använda standard sprayfärg..
Den innehåller, vanligtvis, ett annat lösningsmedel som den färg din kommande lackerare använder kommer att lösa upp och hans jobb blir totalpajat och han kommer att strypa dig..:smasha

Det finns en hel del trådar i ämnet, t o m bilder som visar billack lagd på sprayfärg..:gråta. ... leta själv...:7peta
Att lägga en lack med en bra spruta kräver ett visst handlag (jag vet..) men på små ytor, skärm och likn är det enklare.
Med spray kommer du ALDRIG upp i den finish som en skicklig lackerare kan ge..

Last edited:
Sprayfärg suger fett, men acepterar man alla nackdelar som finns med spray färg är det bara att sätta igång och spraya.

Men kom ihåg att om du använder sprayfärg så försvårar du rejält för den stackarn som ska lägga riktig lack nån gång i framtiden.

Mitt tips till dig är slipa och göra under jobbet själv i samråd med lackeraren, sen lämnar du det till honom för att spruta på riktig lack.
Om du inte har för stora krav på finnishen och gör underjobbet själv behöver det inte bli så dyrt.

:öl :öl

PutteLiten skrev:

(Jag har inga sprutlackerings grejer för den delen. Men om någon i Helsingborg, med omnejd har och vill låna/hyrautbilligt så... :) )
Jag har en halfull spreyburk ifrån biltema du kan få hyra till ett överkommligt kompispris ;)

Borde ju gå att fixa svart hos nån billackare för typ en femhundring... annars kan du ju alltid locka med smörgåstårta det går alltid hem! Att lacka själv med sprayburk blir aldrig bra!!

Jag söker speciella munstycken till vanliga sprayburkar. Vet att det finns munstycken som kan ge bättre resultat. Någon som vet vart man kan köpa sådana eller måste jag haffa nästa klottrare jag ser? :hej

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back