Lackera om hjälmen

Serbius

CЛABИША/Serbius
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Yamaha Fz6s 2004:a
har en någorlunda fin AGV hjälm som jag vill lacka om i en annan färg då den inte kommer att matcha min nästa hoj(zx9 grön)

agvn är : gul,svart,röd.vit

så frågan är följande:
skall man tänka på nåt speciellt?
får man lackera om hjälmen?
känner Ni någon som syslar med sånt?
egna erfarenheter?

tacksam på förhand :yoparty

Tja

Jag har inte kollat upp något ang. hjälmar och modifikationer på dem, men jag vill minnas att det stod i körkortsboken att man knappt får göra några ingrepp på hjälmen. Man får inte sätta på dekaler eller måla om den, inte ändra måtten på hjälmen på något vis, inte heller ta bort dekaler eller vissa märken. Och att man inte "får" betyder väl att hjämen isf inte är godkänd för försäkringsbolagen... Jag är inte 100% säker, men tror att det kan vara så, vissa kan väl rätta mig om jag har fel.
(Kolla din gamla körkortsbok, den ligger väl i nån låda nånstans, bara att damma av :tummenupp )
Frågan är hur farligt det kan vara att slipa lite och lägga på ett extra lager med färg, det är väl upp till dig.

Lycka till!

Plasthjälmar ska man inte lacka, glasfiberhjälmar ska tåla lackering. Prata med dem där du köpte hjälmen, de borde veta.

EDIT: juste lack!

Blade 4-ever skrev:
Vänd dig till någon som airbrushar hjälmar så kan de hjälpa dig :tummenupp

Min hjälm ser ut så här nu efter att ha haft den ivägskickad hos en airbrushfirma :)

Fy F-N va grym.. :yoparty :tummenupp

Blade 4-ever skrev:

Min hjälm ser ut så här nu efter att ha haft den ivägskickad hos en airbrushfirma :)

Skitsnyggt, vad kostade den lacken??

Lacker om hjälmen

Lacka INTE på en plasthjälm som är gjord av polycarbonatplast vilket iprincip alla hjämar är som kostar under 3000:- Lösningsmedlet i färg, klistermärken etc, förstör molekylkjedjorna i plasten som blir otrolgt spröd, det märks alltså inte förns du vurpar och slår skallen i asfalten... en glasfiberarmerad hjälm går däremot att lakera.

QUOTE=yOOn-Murdoc]Det är samma sak som när det gäller att lackera hockeymaskar.. Lacken måste vara godkänd. och lackeraren måste också vara godkänd. Sen på vissa märken måste man kolla upp vilka lackerare de har kontrakt med, annars kan garantin sluta gälla. Här är några bilder på min hockey mask :) lackat av David Gunarsson.

http://www.daveart.com/bilder/masker/2003/1093/m_1.jpg
http://www.daveart.com/bilder/masker/2003/1093/m_3.jpg[/QUOTE]

Ecke skrev:
Lacka INTE på en plasthjälm som är gjord av polycarbonatplast vilket iprincip alla hjämar är som kostar under 3000:- Lösningsmedlet i färg, klistermärken etc, förstör molekylkjedjorna i plasten som blir otrolgt spröd, det märks alltså inte förns du vurpar och slår skallen i asfalten... en glasfiberarmerad hjälm går däremot att lakera.

okey det var något jag inte visste om.. hockey maskerna är gjorda av Carbon/Kevlar så det kan vara lite anorlunda.. Visste bara det jag nämnde förrut med godkända..

Lackera inte om hjälmen om den inte är extremt ful.
Jag kommer imorgon så kan vi snacka om det så får jag dig på rätta tankar. ;)
Annars vet jag nog vart du kan vända dig.... tar det sen.

E grymt nöjd med min hjälm o nästa ska lackeras likadan - nästan :rofl

Bifogat

• hjälmen1.jpg
    hjälmen1.jpg
    45.5 KB · Visningar: 563
Mavve skrev:
Lackera inte om hjälmen om den inte är extremt ful.
Jag kommer imorgon så kan vi snacka om det så får jag dig på rätta tankar. ;)
Annars vet jag nog vart du kan vända dig.... tar det sen.

E grymt nöjd med min hjälm o nästa ska lackeras likadan - nästan :rofl
jag sitter nere i källaren denna vecka..
'
men du hittar ju dit :tummenupp

Blade 4-ever skrev:

Jäkla snygg hjälm!!! :yoparty

NinjaNurse skrev:
Jag kan rekomendera Gunnarsson. Jag har sett hjälmar och hojar som han har lackat, och han är jäkligt duktig! :tummenupp

Lycka till!

http://www.daveart.com/

MM d kan jag med göra.
det är han som har lackerat mina hockey masker. funderar på att lackera min mc hjälm med..
ett litet minus är att han har en sju j*dra väntetid och priserna brukar stiga ganska högt. att lackera hockey maskerna kan jag säga att d kostade över 10 000 styck..

Ecke skrev:

Multifiber? :va Går det och lacka en sån?

Saxat från Duells>>
"Demon är en av dom mest sålda i antal glasfiberhjälmar på svenska och norska MC-marknaden. Skalet är tillverkat i multifiber och det gör att hjälmen väger endast 1350 gram."

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti